Latvijas modes dizaineriem pārmet provinciālismu

Komentāri
Latvijas modes dizaineriem pārmet provinciālismu
Katjas Šehurinas kolekcija Rīgas Modes nedēļā. Foto: Reuters/ Scanpix

Ik gadu Latvijā modes dizainera diplomu iegūst vairāki desmiti jauno speciālisti. Bet tikai dažiem izdodas savus radošos veikumus piedāvāt ārpus valsts robežām, turklāt apģērbt arī Holivudas zvaigznes.

Latvija nav un, iespējams, nekad nekļūs par modes meku. Eksperti uzskata, ka nu jau pamazām var runāt par modes industriju un latviešu modes mākslinieku iespējām iekarot arī citu valstu tirgu. Bet, lai sagatavotu pasaules līmeņa modi, jāpārskata izglītības lauciņš un jāatmet provinciālā domāšana.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

Dita Danosa, Latvijas Modes palātas valdes priekšsēdētāja:

Mēs spējam radīt modernu klasiku, tas ir, paņemt uz klasiskā pamata, līnijām radīt kaut ko papildus. Lietot kādus savstarpēji nesaderīgus materiālus, pienest eleganci un sievišķību. Pretēji skandināviem, kas ir slaveni ar savu minimālismu, mums jau ir detaļas – un detaļu noslīpētība ir mūsu pozitīvā atšķirība.

Eiropas tirgū konkurence ir skarba, turklāt tas ir pārsātināts. Latvijas mākslinieki koncentrējas Āzijas virzienā, kur tirgus ir augošs un kur var ienākt jauni spēlētāji. Tomēr nežēlīgajos modes industrijas apstākļos parādās vēl kāds latviešu Ahileja papēdis.

”Izglītības sistēmā pašreiz tas, kas attiecas uz modi vai modes dizaineru sagatavošanu, ir nepietiekošas profesionālās pieredzes vai prakses un trūkst tā pamata, kas atteicas uz biznesu,”norāda Danosa.

Arī modes māksliniece Baiba Ladiga, kura vairāk nekā piecus gadus strādājusi Šanhajā, atzīst, ka jauno Latvijas modes industrijas profesionāļu sagatavošanā ir lietas, kuras būtu jāattīsta. Turklāt bieži novērojums provinciālisms. Latvijā ir divas augstskolas, kurās apgūst modes dizainu, un divas specializētās vidusskolas, taču šīs izglītības kvalitāti apšauba pat Latvijas mākslinieki.

Baiba Ladiga, modes māksliniece:

Tas provinciālisms modē ir viens no sāpīgākajiem momentiem. Ja cilvēks neceļo un neskatās, kas notiek pasaulē, tad bieži vien ir redzams, ka paliek bišķi tāds old-school, un tas modē ir diezgan traki.

Dažiem no Latvijas modes māksliniekiem izdevies savos zīmola apģērbos ietērpt pat Holivudas zvaigznes. Piemēram, šovasar dziedātājs Rikijs Mārtins piedalījās TV šovā latviešu dizaineru darinātā kreklā. Arī dizaineres Katjas Šehurinas tērpi guvuši Holivudas zvaigžņu piekrišanu. Dizainere Natālija Jansone uzsver, ka modes biznesā līdzīgi kā jebkurā biznesā viss atkarīgs no paša uzņēmēja spējām un pacietības.

Latvijas Modes palātas vadītāja norāda, ka lielākas iespējas iekarot citu valstu tirgu ir tiem dizaineriem, kuri jau paši atrodas ārpus mūsu valsts robežām, kā arī nozīmīga loma ir arī starptautiska mēroga izglītībai. Viņa novērojusi, ka arvien vairāk latviešu dizaineru studē dizainu ārvalstīs, kas noteikti palīdzētu Latvijas modei pavērt durvis uz plašāku tirgu.

Savu popularitāti atjauno džins: tradīciju stiprināšana, klasisku vērtību cienīšana vai mūsdienu garšas?

Savu popularitāti atjauno džins: tradīciju stiprināšana, klasisku vērtību cienīšana vai mūsdienu garšas?

Džina popularitāte pasaulē pieaugusi pēdējos 10 gados, bet Latvijā – tikai pēdējo gadu laikā. Pēc Starptautiskā Vīnu un stipro alkoholisko dzērienu reģistra (IWSR) 2017. gada datiem džina patēriņš 2016. gadā ir audzis par 15% (pret 2015. gadu). Šodien džins ir viens no populārākajiem un izplatītākajiem alkoholiskajiem dzērieniem pasaulē. Tam ir dažādi garšu veidi, tomēr vispopulārākais nemainīgi ir tradicionālais džins –  ar izteiktu un patīkamu kadiķogu garšu.

Lasi vēl