Palīdzēt tiem, kuri nesavtīgi palīdz citiem – IKEA īsteno telpas pārvērtības krīžu centrā

3 komentāri
Palīdzēt tiem, kuri nesavtīgi palīdz citiem – IKEA īsteno telpas pārvērtības krīžu centrā
IKEA

Krīžu un konsultāciju centrs ”Skalbes” nu jau vairāk nekā 20 gadus nodrošina diennakts krīzes tālruņa darbu, ko uztur brīvprātīgie speciālisti, kuri ik gadu atbild uz vidēji 3 000 zvaniem no cilvēkiem, kuriem nepieciešams atbalsts krīzes situācijā. Šoreiz gan palīdzību saņems paša centra speciālisti.

Biedrības ”Skalbes” telpas piedzīvos pārvērtības raidījuma ”Manas mājas ar IKEA” ietvaros, un, šķiet, šim uzdevumam nav piemērotāka cilvēka par IKEA interjera dizaineri Barbu. Viņa nebaidās no izaicinājumiem, un telpas, kurās nepieciešams apvienot daudzas funkcijas, ir Barbas iecienītākais darba priekšmets.

Telpa, kurā nepārtraukti ir dzīvība

Biedrības ”Skalbes” vēsture aizsākās 1997. gadā, kad Latvijas Universitātes psiholoģijas fakultātes paspārnē tika izveidota pirmā krīzes tālruņa līnija. Gadu vēlāk tika izveidots arī pats centrs, kurš ilgstoši atradās Vecrīgā. 2018. gadā biedrība pārcēlās uz jaunām, plašākām telpām atjaunotā skolas ēkā.

”Paši saviem spēkiem ar visu līdzņemamo bagāžu mēs pārvācāmies uz jauno mītni. Jaunajās telpās vecās mēbeles izskatījās vēl vairāk nobružātas, taču nebija ar ko tās aizvietot,” atzīst biedrības ”Skalbes” direktore Zane Avotiņa.

Telpā, kura pieteikta pārvērtībām, uz maiņām darbojas aptuveni 30 cilvēki, nodrošinot emocionālu un informatīvu atbalstu cilvēkiem, kuriem tas ir ārkārtīgi nepieciešams. Telpā vienlaikus strādā līdz trīs konsultantiem maiņā, turklāt, būtisks fakts, kas jāņem vērā IKEA dizainerei, šajā telpā speciālisti pavada arī naktis, nodrošinot atbalsta tālruņa darbību 24 stundas diennaktī.

Raksturojot vēlamo telpas pārvērtību rezultātu centra vadītāja saka šādi: ”Videi, sniedzot psiholoģisko atbalstu, ir būtiska nozīme, tai jābūt pieklusinātai, fiziski ērtai, jo nereti krīzes sarunas var būt ļoti ilgas. Tāpat ļoti būtisks ir iespēja atjaunoties zvanu starplaikos. Šķita, ka tas varētu būt nozīmīgs izaicinājums arī IKEA dizaineriem, iekārtot šādu vidi, jo tās īsti nav mājās un nav arī klasisks ofiss.”

”Nē” tumšām krāsām un ”aizgaldiem”!

Aptaujājot konsultantus, Zane guvusi vairākus secinājumus, kas jāņem vērā iekārtojot telpu. Svarīgi, lai telpa nebūtu tumša, kā arī tur strādājošie nevēlētos, lai darba vietas būtu kā ”aizgaldi”. Tiesa, tāpat dizainerei jāņem vērā, ka būtu vēlama vieta, kur konsultantiem ”paslēpties” jeb distancēties gadījumos, ja notiek vairākas telefona sarunas vienlaicīgi.

Ofisa daļā nepieciešamas arī darba virsmas, krēsli un vieta, kur organizēt un glabāt dažādus dokumentus., kā arī noteikti nepieciešams dīvāns, kur atpūtas pauzē uz mirkli var atlaisties.

”Esam gatavi jebkādām pārmaiņām, ņemot vērā, kā dzīvojām līdz šim,” norāda Zane, piebilstot, ka centrā strādājošie brīvprātīgie sen pelnījuši strādāt harmoniskā, atbalstošā, ērtā un mūsdienīgā vidē.

Funkcionalitāte un mājīgums! IKEA dizaineres izaicinājums radīt ērtu vidi 30 cilvēkiem

Barba, kura apņēmusies veikt pārvērtības krīžu un konsultāciju centra ”Skalbes” darba telpās, atzīst, ka darba būs ļoti daudz. ”Nebija skaidri definēta vieta darbinieku privātajām mantām, dokumentiem, ka arī uz grīdas varēja apskatīt pamatīgus vadu labirintus no visām nepieciešamajam zvanu centra ierīcēm,” pirmajos iespaidos par telpu dalās IKEA dizainere.

Būdama sava amata profesionāle, viņa arī uzreiz novēro, ka birojā noteikti jāmaina darba galdu novietojums tā, lai datoru monitori nebūtu pretī logiem un dienas gaisma netraucētu darba procesā.
Tāpat tika pamanīts, ka darbinieku krēsli nav ērti ilgstošai sēdēšanai un nav piemēroti darbam birojā.

”Noteikti jādomā par mēbeļu funkcionalitāti un atbilstību – zvanu centrā strādā vairāki desmiti cilvēku, savās maiņās izmantojot kādu no trīs darba vietām. Risinājumiem jābūt ērtiem un viegli piemērojamiem, piemēram, regulējamiem krēsliem un galdiem ar augstuma maiņas funkciju,” savus plānus ieskicē Barba.

”Darbs ko cilvēki šeit veic, ir emocionāli smags, līdz ar to ir jārada mājīguma sajūta, kas grūtākos brīžos uzmundrinātu, nomierinātu un palīdzētu atgūties pēc grūtas sarunas,” sarunas noslēgumā uzsver IKEA dizainere.

Kā Barbai izdosies tikt galā ar pārvērtībām šajā telpā, kurā strādā cilvēki, kuru darbs ir ārkārtīgi svarīgs un nepieciešams daudziem mūsu valsts iedzīvotājiem, skaties raidījuma ”Manas mājas ar IKEA” otrās sezonas 4. sērijā jau 31. martā televīzijas kanālā TV3.

Līdzšinējās IKEA interjera dizaineru veiktās pārvērtības Latvijas iedzīvotāju mājokļos, var skatīt šeit!