Alus etiķetes, ko esi aizmirsis vai nekad neesi redzējis

4 komentāri
Alus etiķetes, ko esi aizmirsis vai nekad neesi redzējis
Foto: Evita Bandere

Laikā, kad dažādās mākslas un popkultūras jomās jaušami nospiedumi no 1980. gadiem, šodienas jauniešu (un ne tikai) uzmanībai piedāvājam aplūkot “mākslu”, kas savulaik rotāja dzērienu pudeles. Atspirdzinošo dzērienu etiķešu kolekciju laipni ļāva iemūžināt pankroka grupas Inokentijs Mārpls mūziķis un radio NABA dīdžejs Raimonds Lagimovs jeb Dambis.

Vārds “kolekcionēšana” nav īstais, runājot par Dambja rūpību pret etiķetēm. ”Es etiķetes nekad īsti neesmu krājis, nekad neesmu pievērsies to apzinātai kolekcionēšanai. Kuras man kaut kā ir gadījušās, tās esmu pielicis klāt pie citām. Bet tā, ka es speciāli gāju uz veikalu pirkt alu, lai dabūtu etiķeti, nekad neesmu darījis,” stāsta mūziķis. Viņš atklāj, ka savulaik, paša vārdiem, nav metis ārā arī pastmarkas.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

Nelielu ieguldījumu dzērienu etiķešu kolekcijā devis arī Dambja tēvs Niks. ”Viņš izvilka no kaut kurienes un man iedeva dažas agrīnās etiķetes – papildināja manu kolekciju. Vienu ļoti vecu es atradu mājās zem ledusskapja,” šodien smejot atceras Dambis. Pirmās etiķetes no pudelēm Raimonds noņēma, kad vēl bija bērns – apmēram desmit gadu vecumā, bet senākie kolekcijas eksponāti alus pudeles rotājuši pat 1960. gados.

Interesanti, ka agrāk uz etiķetēm ar procentu zīmi, kas bieži svārstījās padsmit procentu robežās, norādīja nevis alkohola saturu dzērienā, kā tas ir šodien, bet alus blīvumu – jo lielāks cipars, jo blīvāks un attiecīgi arī biezāks alus. Jo alus biezāks, jo tas ir stiprāks.

Tā kā Dambim nav sveša mākslinieciskā noformēšana (sevis izdotajiem albumiem galvenokārt pats arī veido dizainu), jautāju, kā viņš vērtē agrāko dienu etiķetes salīdzinājumā ar šiem darinājumiem mūsdienās. ”Pa desmitgadēm, protams, var novērot stila iezīmes. Agrāk diezgan bieži etiķetes bija ļoti askētiskas, tāpēc ka tai nevajadzēja tik ļoti pildīt pievilināšanas lomu. Senāk nebija tik ļoti plaša alus izvēle, bija jāņem, kāds ir. Astoņdesmitajos, pieļauju arī septiņdemistajos populārs bija Senču alus. Es domāju, viens no populārākajiem, tāpēc ka bija lēts. Citas attiecības bija arī pret pudeli. Piemēram, varēja nodot trīs tukšas Senču alus pudeles un dabūt vienu pilnu pretī,” stāsta Dambis.

Galerijā apkopotas dzērienu etiķetes no Dambja kolekcijas, aptverot laika posmu no 1960. gadu otrās puses līdz 1990. gadu vidum.

TOP komentāri

  • ghj
    0 0 0

    ghj

    Ja alus ir "dzīvs", tad grādi var mainīties un tos norādīt nav jēgas.
  • kā tad var zināt
    0 0 0

    kā tad var zināt

    cik grādi, ja ir tikai tas sausnas saturs norādīts? Bet pievērsiet uzmanību cenai! 39 kapeikas.
  • ghj
    0 0 0

    ghj

    Tie nav grādi, bet gan sausnas saturs. Ja uzrādīts alkohols, tad tā arī rakstīts: ALK. TILP. % .

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Savu popularitāti atjauno džins: tradīciju stiprināšana, klasisku vērtību cienīšana vai mūsdienu garšas?

Savu popularitāti atjauno džins: tradīciju stiprināšana, klasisku vērtību cienīšana vai mūsdienu garšas?

Džina popularitāte pasaulē pieaugusi pēdējos 10 gados, bet Latvijā – tikai pēdējo gadu laikā. Pēc Starptautiskā Vīnu un stipro alkoholisko dzērienu reģistra (IWSR) 2017. gada datiem džina patēriņš 2016. gadā ir audzis par 15% (pret 2015. gadu). Šodien džins ir viens no populārākajiem un izplatītākajiem alkoholiskajiem dzērieniem pasaulē. Tam ir dažādi garšu veidi, tomēr vispopulārākais nemainīgi ir tradicionālais džins –  ar izteiktu un patīkamu kadiķogu garšu.

Lasi vēl