”Kā cilvēki var nesaprast? Tas nav nekāds joks!” Katru dienu kāds šoferis paliek zem barjeras vai apstājas uz sliedēm

12 komentāri

”Latvieši ir drosmīga tauta, gatavi cīkstēties pat ar vilcienu,” ironiski saka Anitas kundze, kura 38 gadus strādājusi dažādās dzelzceļa pārbrauktuvēs un redzējusi ne vienu vien pārgalvīgu autobraucēju, kurš, ietaupot pāris minūtes, gatavs riskēt ar dzīvību.

Anitas kundze

Anitas kundze

Automašīna stāv, barjeras aizvērtas, un es tik dzirdu, kā viens ”nesas”. Kur tu nesīsies, ja vilciens jau ir šeit! Ne es to vilcienu varu apturēt, neko. Un mašīna vienkārši ietriecās vilcienā!

Šoferis izdzīvoja, un, kā vēlāk noteica ekspertīzē, viņš pie stūres bija sēdies dzērumā. Bet arī skaidrā prātā esošu pārgalvju netrūkst, pat tādu, kuriem automašīnās ir bērni. Un tad, kad pārkāpums ir noticis, seko apjukums. Katru dienu kāds autovadītājs paliek zem barjeras vai apstājas uz sliedēm.

Anitas kundzes stāstīto apstiprina arī skaitļi uz papīra. Lai arī ilgtermiņā situācija ir uzlabojusies, pārkāpēju joprojām netrūkst, daudziem ir veicies, un viņi tikuši cauri sveikā.

Reālās sadursmēs ar vilcienu šogad iekļuvuši seši transportlīdzekļi – 5 automašīnas un 1 velosipēds. Riteņbraucējs diemžēl gājis bojā, autovadītājiem, kā nu kuram, kādam paveicies vairāk, kādam mazāk, tomēr visi palikuši dzīvi.

Mūsu uzrunātie autovadītāji gan saka, – tie, kuri riskē pāris minūšu dēļ, ir īpaša suga, kas arī visur citur satiksmē droši vien pārkāpj notikumus. Viņi vienkārši neaizdomājas, ka vilcienā var būt pasažieri vai arī bīstama krava, bet galvenā doma, kas ir arī dzīves pārliecība: es taču esmu nemirstīgs!

Arī statistika to pierāda. Reģistrētie negadījumi uz pārbrauktuvēm, kuros iesaistīti autovadītāji:

1) Negadījumi, kad tika traucēta aizsargbarjeras darbība:
2015. gadā – 63 negadījumi
2016. gadā – 45 negadījumi
2017. gadā – 32 negadījumi
2018. gadā – 56 negadījumi
2019. gadā par 10 mēnešiem – 50 negadījumi

2) Negadījumi, kad tika traucēta pārbrauktuves luksoforu darbība:
2015. gadā – 3 negadījumi
2016. gadā – 3 negadījumi
2017. gadā – 7 negadījumi
2018. gadā – 2 negadījumi
2019. gadā par 10 mēnešiem – 3 negadījumi

”Diemžēl esmu pārliecināts, ka tas notiek katru dienu. Tas notiek nejauši. Tu mierīgi brauc, domā kā tikt pāri pārbrauktuvei, bet tur viens, divi un apstājas satiksme, bet tava ”pakaļa” paliek uz sliedēm!,” teic kāds uzrunātais autovadītājs.

Dzelzceļa speciālisti saka, ka konkrētu pārkāpēja portretu pat daudzu gadu laikā nav izdevies uzzīmēt. Noteikumus neievēro gan jauni, gan veci – kā vīrieši, tā arī sievietes. Viena šoferu kategorija gan grēko nedaudz vairāk nekā citi. Tie ir kravas automobiļu šoferi, kuri, visticamāk, lielās auto masas un, protams, steigas dēļ nevēlas lieku reizi bremzēt pie ”stop” zīmēm. Un dažreiz pat pie aizvērtām barjerām.

Dainis Zvaners

Dainis Zvaners
LDZ galvenais tehniskais inspektors

Negadījumi var notikt gan uz intensīvām pārbrauktuvēm, gan nomaļām. Gribētu teikt, ka pa labi un pa kreisi ir jāskatās vienmēr.

Gaisma un skaņa ir tikai papildu bonuss autovadītājiem, lai viņu pēc iespējas ātrāk brīdinātu par vilciena tuvošanos. Jāpārliecinās, vai pārbrauktuve ir brīva jebkurā gadījumā.