Saimnieks mēģina padzīt Spilves lidlauka zemju īrniekus

5 komentāri
Saimnieks mēģina padzīt Spilves lidlauka zemju īrniekus
Ilustratīvs foto. (IEVA ČĪKA, LETA)

Apetīte rodas ēdot – tā varētu raksturot biznesa shēmas, kas pēdējā laikā tiek īstenotas pret Spilves lidlauka zemju īrniekiem. Viņus īpašnieks draud izmest no teritorijas, ja klienti nepiekritīs jauniem īres līgumu nosacījumiem,| kas garantē daudz lielāku peļņu saimniekam.

Spilves lidlauka teritorijas īrnieki nokļuvuši nepatīkamajā situācija un pat konfliktā, kas nonācis līdz tiesāšanās procesam ar zemes apakšnomniekiem. Vienam no īrniekiem, uzņēmējām vārdā Jaroslavs, pieder kompānija “Aero Restoration”, kas nodarbojas ar lidaparātu remontu un apkopi.

Savu darbību firma sākusi 2012. gadā, kad noslēgusi īres līgumu ar Rīgas pilsētas pašvaldības kapitālsabiedrību “Rīgas Nami”, kam pieder daļa no lidlauka teritorijas. Kad visi dokumenti tika pārskatīti un visas detaļas un nianses atrunātās, Jaroslavs par paša līdzekļiem, uz īrētās zemes uzbūvēja angāru un uzsāka darbību. Līdz 2016. gadam uzņēmējam neviens strādāt netraucēja. Problēmas sākušās, kad “Rīgas Nami” noslēguši apakšnomas līgumu ar uzņēmumu “Aerobig Plus”.

“Līdz 2016. gadām mums viss gāja ļoti labi, bet 2016. gadā SIA ”Rīgas Nami” iznomāja šo teritoriju SIA ”Aerobig Plus”. Pēc jaunā līguma noslēgšanas ar SIA ”Aerobig Plus”, viņi pieprasīja divkārt palielināt īres maksu, salīdzinājumā ar summu, ko mēs maksājām saskaņā ar līgumu ar ”Rīgas Namiem”. Mēs piekritām, jo viņi apsolīja attīstīt lidlauka infrastruktūru. Arī mēs bijām ieinteresēti, lai lidlauks nedegradētos, lai te pāradītos jauni lidmašīnu īpašnieki, lai viņiem būtu vieta, kur lidmašīnas turēt un tā tālāk,” stāsta SIA ”Aero Restoration” valdes loceklis Jaroslavs.

Gājis laiks, solītie lidlauka uzlabojumi tā arī nav īstenoti un 2017. gadā, Jaroslavs saņēmis brīdinājuma vēstuli no SIA ”Aerobig plus” par kārtējo īres maksas palielināšanu, neskatoties uz to, ka 2016. gadā parakstītais līgums ir uz pieciem gadiem: “Paskaidrot viņi neko īpaši nevēlējās, tikai tik daudz, ka viņiem vienkārši trūkst naudas un viņi grib vairāk. Pagājušā gada rudenī sākām tiesāties, jo viņi pieprasīja atbrīvot šo teritoriju.”

Mazās aviācijas uzņēmējus, Spilves lidlauka nomniekus, tajā skaita arī Jaroslava uzņēmuma intereses, tiesā pārstāv jurists Gundars Ūdris, kurš ir pārliecināts, ka taisnība ir mazo uzņēmēju pusē.

Šī mēneša sākumā uzņēmums saskāries ar negaidītu pavērsienu. Angārā, kur notiek lidmašīnu apkopes un remontdarbi pazudusi elektrība. Pārbaudot sadales skapi, konstatēts, ka elektrību atslēguši teritorijas īpašnieki. Uz notikuma vietu nekavējoties tika izsaukta policija un uzrakstīts iesniegums par patvarību.

Faktiski Jaroslava uzņēmuma darbība tika apturēta uz divām nedēļām, rindā uz lidmašīnas apkopi un remontu stāv vairāki klienti un ar katru dīkstāves dienu uzņēmējs cieš ievērojamus zaudējumus, rēķināmus tūkstošos. Tiesā iesniegtājā prasībā, Jaroslava jurists, lūgs tiesu likt uzņēmumam ”Aerobig Plus” ne tikai pieslēgt elektrību, bet arī kompensēt zaudējumos.

“No vienas puses mēs ciešam lielus zaudējumus, jo nevaram izpildīt vairākus pasūtījumus, bet no otras puses tādus pašus zaudējumus cieš arī lidmašīnu īpašnieki, kuri nevar saņemt savas remontā atstātās lidmašīnas. Lidot bez tehniskās apkopes ir ļoti bīstami un pretlikumīgi. Ja lidmašīnas lidos bez tehniskās apkopes, tad to īpašnieki var tikt pie ievērojamiem naudassodiem. Pirmajā reizē tas ir naudassods, otrajā reizē viss var beigties ar liegumu darboties aviācijā. Lieta ir ļoti nopietna. Faktiski, viņi ar savām darbībām ir apturējuši lielāko daļu Latvijas mazās aviācijas aktivitāšu,” saka SIA ”Aero Restoration” valdes loceklis.

Identiskus dokumentus ar paziņojumu par līguma izbeigšanu saņēmuši arī pārējie teritorijas īrnieki. Piemēram Jānis – uzņēmējs, kas izīrējis nelielu ēku un izveidojis tur lidaparātu ražotni. Viņš ir pārliecināts, ka ar šādām darbībām tiek veicināta teritorijas atbrīvošana no īrniekiem un tālākā tās dalīšana. Vīrietis uzskata, ka lidlauka vietā iespējams tiek plānota kādā industriāla centra būvēšana.

“Degpunktā” mēģināja sazināties arī ar SIA ”Aerobig Plus” pārstāvjiem, lai uzzinātu viņu viedokli par notiekušo, bet uzņēmuma pārstāvji no komentāriem atteicās.

Šīs nedēļas sākumā jau notika pirmā tiesas sēde, kurā tika apmierināta prasība izslēgt no apakšnomas līguma punktu 7,2 un atzīt to par spēka neesošu. Nākamnedēļ tiks izskatīta pretenzija par patvaļīgu elektrības atslēgšanu.

5 komentāri