“Grūdiens mugurā un lidoju uz asfalta!” Sieviete sašutusi par apsarga rīcību sabiedriskajā transportā

20 komentāri

Darbs, kas saistīts ar tiešu kontaktu vairāku cilvēku starpā, ir atbildīgs un grūts. Sevišķi, kad runa ir par represīvām metodēm, proti sodiem. Tos visbiežāk izraksta ceļu policisti, stāvvietu inkasatori un sabiedriskā transporta kontrolieri. Neviena no šīm profesijām nav pārāk ieredzēta un reizēm arī pamatoti.

Ikdienā SIA “Rīgas satiksmes” Kontroles dienesta darbinieki saskaras ar dažādiem incidentiem, piemēram konfliktiem ar bezbiļetniekiem. Taču ne vienmēr trača izraisītāji ir pasažieri, nesavaldīgi mēdz būtu arī paši biļešu pārbaudītāji un viņu pavadoņi.

Nepatīkamu pārsteigumu 19. maijā piedzīvojusi 15. autobusa pasažiere Aija. Pēc sievietes teiktā,  pielietojot fizisku spēku, viņa tika izgrūsta no sabiedriskā transporta. To izdarīja apsardzes firmas darbinieks biļešu pārbaudes laikā, kaut gan Aija bija savlaicīgi parūpējusies par e-talona iegādi, bet kad autobusā ienākuši kontrolieri, sieviete tam gluži vienkārši nebija gatava.

“Es sēdēju un klausījos mūziku, līdzi man bija soma un maiss. Es e-talonu iemetu somā un aizmirsu, jo pirms tam es nostrādāju diennakti un biju tāda apdullusi. Viņi man prasīja uzrādīt biļeti. Es uzreiz to nevarēju atrast, mēs pabraucām garām vēl vienai pieturai, – Purvciemā pie 64. vidusskolas man jau bija jākāpj ārā. Parasti kontrolieri nāk ārā, kopā ar “zaķiem”. Es padomāju, ka izbēršu visu no somās ārā, nedarīšu to autobusā, jo pēc tam man būs jāiet atpakaļ lielu gabalu. Sanāca tā, ka kontrolieris paņēma mani aiz rokas ar visu telefonu, un es mēģināju izrauties. Es zinu, ka viņiem nav tiesību mani aiztikt ar spēku, jo viņi nav policisti, kas ir varas pārstāvji. Viņi ir parasti darbinieki – kontrolieri. Es gribēju iziet ārā. Un pēkšņi rāviens. Tur bija divas sievietes un viens vīrietis – apsargs, neliela auguma. Grūdiens mugurā un es ar savam somām lidoju uz asfalta,” atminas Aija.

Gadījums noticis plkst. 19, kad autobuss bija pilns, līdz ar to ir atradušies situācijas liecinieki, kuri nepalika vienaldzīgi un palīdzēja Aijai piecelties kājās. Sieviete traumējusi ceļus un rokas. Tikmēr “Rīgas satiksmes” kontrolieri palikuši autobusā un aizbraukuši tālāk.

“Es kopā ar meitu izkāpu no trolejbusa un ieraudzīju, ka no blakus durvīm izlido ārā sieviete, aizlidoja kādus deviņus metrus un stipri sasitās. Viņu izgrūda ārā kontrolieru apsargs. Protams, es viņai palīdzēju un pateicu visu, ko domāju par to apsargu,” stāsta aculieciniece Marija.

Aija bija pārliecināta, ka kontrolieris, konstatējot pārkāpumu, izraksta cilvēkam soda kvīti. Taču gadījumā, ja pasažieris pats vēlas izkāpt ārā no transporta, tad kvīts tiks izsniegta pieturā. Tik nekorektu rīcību no “Rīgas satiksmes” pārstāvjiem Aija nebija gaidījusi.

“Mani pat vairāk satrauc fakts, – ja man nebūtu biļetes, kāpēc bija jālieto fizisks spēks, lai traumētu cilvēku? Ja man būtu bijuši koordinācijas traucējumi un es nenoturētos uz rokām, es atsistos ar galvu pret asfaltu, un tad būtu bijušas nopietnākas traumas. Principā viss ir skaidrs, ja man vajag izkāpt ārā, tad kāpjam ārā kopā. Pat ja nav biļetes, es varu iedot pasi, izrakstīsiet sodu, nav nekādu problēmu. Mēs visi esam civilizēta tauta,” min Aija.

Nevienam nav noslēpums, ka “Rīgas satiksmes” darbinieki jau vairāk nekā gadu izmanto video novērošanās kameras transportlīdzekļos, un tās preventīvi palīdz mazināt līdzīgu domstarpību rašanos, kā arī lieti noder iesaistīto pušu vainas pakāpes noskaidrošanā. Šoreiz ierakstītie materiāli nonākuši līdz “Rīgas satiksmes” administrācijai un tika rūpīgi izskatīti. Izraidījās, ka Aijai tomēr nebija nopirkta biļete, bet, neskatoties uz to, apsarga rīcība bija nepieļaujama.

“Redzējām sievietes ierakstu “Facebook”. Sākotnēji centāmies sazināties, lai noskaidrotu precīzus datus, lai atvieglotu iespēju atrast video ierakstu. Diemžēl tas neizdevās, jo viņa ir bloķējusi iespēju juridiskām personām uzdot sev jautājumus un komentēt šo stāstu. Neskatoties uz to, kontroliera video mēs atradām un tajā video redzams, ka šī te konkrētā pasažiera e-talonu nav reģistrējusi… Pēc video redzams, ka konflikts izveidojies ar apsardzi. Mēs sazinājāmies ar apsardzes firmu. Šis konkrētais apsargs vairs nebrauc kopā ar kontrolieriem un pie mums šīs te darbības vairs neveic,” skaidro “Rīgas satiksmes” Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Baiba Bartaševiča-Feldmane.

Lai līdzīgas situācijas neatkārtotos, Bartaševiča-Feldmane iesaka uzreiz ziņot par iespējamajiem pārkāpumiem. Jebkurā sabiedriskā transportlīdzekļa kameru videoieraksti tiek uzglabāti trīs dienas, līdz ar to ļoti svarīgi ir piefiksēt precīzus datus, – transporta borta numuru, laiku, maršrutu. Ar kontrolieru kamerām veiktie ieraksti tiek glabāti 15 dienas.
20 komentāri