Sieviete ar bērnu netiek ceļojumā uz Ēģipti. Viņus neielaiž lidmašīnā, jo neesot pilnvaras no bērna tēva

Skaidrīte Nitiša

Autors: Skaidrīte Nitiša

Pieredzējusi TV3 "Bez Tabu" žurnāliste, kura ļoti labi orientējas savstarpējo konfliktu un problēmu risināšanā. Veido sizetus par dažādām tēmām. Rūpīgi iedziļinās katrā stāstā un rod risinājumus pat sarežģītām konfliktsituācijām. Palīdz novērst netaisnību.

2 komentāri
Sieviete ar bērnu netiek ceļojumā uz Ēģipti. Viņus neielaiž lidmašīnā, jo neesot pilnvaras no bērna tēva

Andželīna gatavojusies ceļojumam uz Ēģipti jau kopš vasaras. Abiem ar 11 gadus veco dēlu tas būtu pirmais ārvalstu ceļojums. Jau pirms pusgada to uzticējusi organizēt tūrisma aģentūrai, taču no tā visa čiks vien sanācis.

Andželīna izvēlējusies pieczvaigžņu viesnīcu ar SPA. Samaksājusi gandrīz 1000 eiro par ceļojumu. Lai nav jāņem līdzi sviestmaizes, piedāvāts pasūtīt arī pusdienas lidmašīnā. Piekritusi, par to samaksājusi vēl 48 eiro. Kad pienākusi ceļojuma diena, neesot nobaudījusi ne pusdienas lidmašīnā, ne atpūtu Ēģiptē.

Lidostā viņai atteikts reģistrēties lidojumam, jo neesot notariāli apstiprinātas pilnvaras no bērna tēva, ja bērns izceļo no valsts tikai mātes pavadībā. Kad esot tūrfirmā vaicājusi, kādi dokumenti nepieciešami, ja ceļo ar dēlu, kura tēvs, kas ir arī viņas vīrs, nelido kopā, saņēmusi atbildi, nepieciešamas vien divas fotogrāfijas vīzai un vēl esot jānopērk ceļojuma apdrošināšana, bērna dzimšanas apliecība un pases. Par pilnvaru nekas neesot teikts.

Mēģinājusi sazvanīt tūroperatoru pa norādīto diennakts kontakttālruni, taču neviens neatbildējis un lidmašīna aizlidojusi bez viņas un viņas dēla.

Tūrisma aģentūra SIA “Begonija” sniedz klientei savu skaidrojumu par radušos situāciju vēstulē.

Esam saņēmuši Jūsu iesniegumu par atteikumu iekāpšanai Smartlynx Airlines 2019. gada 17. februārī lidojumam Rīga – Šarmelšeiha, jo, reģistrējoties lidostā, bērnam pieprasīja notariāli apstiprināto pilnvaru no otrā vecāka.

Saskaņā ar Jūsu sniegto informāciju abi bērna vecāki ir Krievijas Federācijas pilsoņi.

Attiecīgi, minētā pilnvara nav nepieciešama saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.721 ”Kārtība, kādā bērni šķērso valsts robežu” punktu 10.2. (https://likumi.lv/ta/id/214902):

8. Ja bērns, kurš ir Latvijas valstspiederīgais, izceļo no valsts tā vecāka pavadībā, kurš nav Latvijas pilsonis, Latvijas nepilsonis, Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsonis vai bezvalstnieks, kam piešķirts bezvalstnieka statuss Latvijas Republikā, Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices Konfederācijā, papildus šo noteikumu 7.punktā minētajiem dokumentiem uzrāda notariāli apliecinātu otra vecāka (Latvijas pilsoņa, Latvijas nepilsoņa, Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsoņa vai bezvalstnieka, kam piešķirts bezvalstnieka statuss Latvijas Republikā, Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices Konfederācijā) pilnvaru bērna izceļošanai no valsts.

10. Šo noteikumu 8.punktā minētā pilnvara nav nepieciešama, ja:

10.2. neviens no vecākiem nav Latvijas pilsonis, Latvijas nepilsonis, Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsonis vai bezvalstnieks, kam piešķirts bezvalstnieka statuss Latvijas Republikā, Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī vai Šveices Konfederācijā;

SIA ”Begonija” pilnībā nodrošināja ceļojumu, kuru Jūs pasūtījāt saskaņā ar tūrisma pakalpojumu sniegšanas līgumu Nr. _____.

Saskaņā līguma Nr. _____, p. 5.1.: ”Aģentūra neatbild par izmaiņām tūrisma pakalpojumu sniegšanā, kas saistītas ar [..]robežsardzes, muitas, transporta dienestu un drošības institūciju darbību(..)”.

Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr.261/2004 ir saistoša visiem aviopārvadātājiem, ja izlidojat no jebkuras lidostas Eiropas Savienībā, vai ja ielidojat Eiropas Savienībā ar kādu no ES, Islandes, Norvēģijas vai Šveices aviosabiedrībām, neatkarīgi no tā, vai lidojums ir iegādāts pa tiešo aviokompānijā vai caur tūrisma aģentūru. Sīkākā informācija ir pieejama Eiropas Savienības oficiālā tīmekļa vietnē:

http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_lv.htm

Atbilstoši, sakarā ar kompensāciju par iekāpšanas atteikumu, Jums jāgriežas aviokompānijā Smartlynx Airlines pa e-pastu [email protected]

Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr.261/2004, Jums ir tiesības uz kompensāciju no aviokompānijas no 400 līdz 600 Eiro apmērā (atkarībā no lidojuma attāluma) katram pasažierim, ja ir atteikta iekāpšana lidojumam.

SIA ”Begonija” var atgriezt 44,- EUR pēc iesnieguma, proti:

– Anulētas apdrošināšanas polises Nr. _____ vērtību 20,- EUR apmērā

– Ēdināšanas atpakaļlidojumā vērtību 24,- EUR apmērā

Šajā iesniegumā  jānorāda, ka pēc tās summas (44,- EUR) saņemšanas Jums nav nekādu pretenziju pret SIA ”Begonija”.

No savas puses mēs vēlreiz izsakām vislielāko nožēlu un atvainošanos par Jums un Jūsu ģimenei sagādātajām neērtībām, ko diemžēl SIA ”Begonija” nevarēja paredzēt vai novērst, trešās personas nepamatoto lēmumu dēļ.

 

SIA “Begonija” pārstāvji iesaka sazināties ar aviokompāniju. Aviokompānijas pārstāve Liene Karnīte atteikumu reģistrēt Andželīnas dēlu lidojumam vēstulē skaidro, ka tas neesot noticis viņu vainas dēļ.

 

Apstiprinām, ka uzņēmums SmartLynx Airlines ir saņēmis informāciju par to, ka 17. februārī lidosta “Rīga’’, pamatojoties uz Latvijas Republikas likumdošanu, diemžēl nevarēja ļaut turpināt ceļojumu 1984. gadā un 2007. gadā dzimušām personām, kas vēlējās doties no Rīgas uz Šarmelšeihu.

Sakarā ar to, ka lidosta ”Rīga” neļāva augstāk minētajiem pasažieriem turpināt ceļojumu, uzņēmumam SmartLynx Airlines nebija iespējams sniegt pārvadāšanas pakalpojumu augstāk minētajām personām.

SmartLynx Airlines ir čarterreisu operators, kas sniedz pakalpojumus tūrisma aģentūrām, pārvadājot tūrisma aģentūru klientus.

Aviosabiedrība izsaka nožēlu par notikušo starpgadījumu un atgādina pasažieriem, kuri plāno savus ceļojumus, pārliecināties, ka visi nepieciešamie dokumenti atbilst Latvijas Republikas, galamērķa valsts un tranzītvalstu likumdošanai.

Liene Sileniece

SmartLynx Airlines pārstāve

 

Iesaka sazināties ar lidostu “Rīga”. Pēc ilgas skaidrošanas lidostas pārstāve Laura Karnīte atzīst, ka kļūdu tomēr pieļāvuši lidostas darbinieki.

Laura Karnīte
Lidostas “Rīga” pārstāve

Tā kā abi vecāki bija Krievijas pilsoņi, tad šajā gadījumā pilnvara nebija nepieciešama. Tā, patiešām, šajā gadījumā ir mūsu darbinieku kļūda. Nenoskaidrojot visus apstākļus līdz galam, pieņēma lēmumu atteikt lidojumu. Tā kā bērns ir Latvijas nepilsonis, tika pieņemts, ka tēvs arī varētu būt Latvijas nepilsonis. Šādā gadījumā pilnvara būtu nepieciešama.

Vai lidosta “Rīga” kompensēs visus 1000 eiro, ko Adželīna samaksājusi par nenotikušo ceļojumu, un vai vispār izmaksās, vēl lems lidostas “Rīga” īpaši izveidota komisija. Vispirms esot jāuzraksta iesniegums, to varot izdarīt lidostas mājaslapā.

Kā paskaidroja Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve, ja pasažiere bija uzticējusi ceļojuma organizēšanu tūrfirmai, tad labā prakse būtu, ka nevis pašai pasažierei, bet gan tūrfirmai būtu jānodarbojas ar kompensācijas piedzīšanu no lidostas. Turklāt tūroperatoram esot bijis jānodrošina, ka problēmu gadījumā klienti viņus var sazvanīt, kā nebijis šajā gadījumā.
2 komentāri