“Padārgs “ieberziens”!” Draudzenei dāvātam “Opel” no plača pazūd jauda; tracis par garantiju

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

51 komentārs

Ģirts vēlējās iegādāties automašīnu savai dzīvesbiedrei. Pēc spēkrata “Opel Insignia” (2013. gada izlaiduma) iegādāšanās no lietotu auto tirgotāja “Autoselect” (SIA “MKR Capital”) tramsportlīdzeklim, ar kuru braukts divus mēnešus, pazūd jauda. Servisā konstatē turbīnas defektu, sastāda remontdarbu tāmi 1500 eiro apmērā. Kā stāsta klients, tirgotājs viņam solījis apmaksāt remontdarbus (garantiju) ar dzinēju un ātrumkārbu saistītiem defektiem trīs mēnešus pēc iegādes, tomēr nu, kad garantijas termiņš vēl spēkā, tirgotājs “dzied citu dziesmu”.

Meklējot automašīnu savai mīļotajai draudzenei, oktobrī Ģirts nejauši ieraudzīja “Autoselect” sludinājumu sociālajā tīklā “Facebook”. Reklamētais “Audi” bija pa kabatai, pirkumam bija paredzējis ap 5 tūkstošiem eiro. Ieradies “Autoselect” lietoto auto placī Rīgā, Granīta ielā, Ģirtu firmas pārstāvis informēja, ka tīkotais “Audi” nav gatavs tirgošanai. Apskatot citus spēkratus un saprotot, ka nekā piemērota un atbilstoša budžetam nav, viņam piedāvāts iegādāties 2013. gada izlaiduma spēkratu “Opel Insignia”.

Ģirts
vaino auto tirgotāju negodprātībā

Tam [“Opel”] nebija tāda cena, bija izlikta par 7200 eiro. Es teicu, ka man man der tikai līdz 5 tūkstošiem eiro. Izstaigāju placi, paskatījos, bet nekā. Ejot prom, viņš [plača pārstāvis] apturēja un piedāvāja tomēr paskatīties. Iegāja iekšā, parunāja ar saviem kolēģiem un vēlāk teica, ka, ja ņemšu par 5 tūkstošiem eiro [konkrēto “Opel”], varu to dabūt. Apgalvoja, ka ideālā stāvoklī, apskate jauna, viss ejošs.

Ģirts apgalvo, ka tirgotājs solījis arī garantiju triju mēnešu periodā pēc iegādes.

Ģirts
vaino auto tirgotāju negodprātībā

Teica, ja nu kas, lai es braucu pie viņiem, jo ātrumkārbas un motora defektus paši sataisīs, ja nu kas rodas.

Pazūd motora jauda un… garantija. Kurš maksās 1500 eiro?

Pozitīvi novērtējis automašīnas izskatu, Ģirts, noformējot spēkratu uz citu īpašnieku, iegādājās auto līzingā. Garantija esot apsolīta mutvārdos, dokumentāli tās esamība nav pierādāma. Pēc diviem mēnešiem, dzīvesbiedrei braucot pie stūres, automašīnai pazuda jauda. Sazinoties ar “Autoselect”, lai informētu par defektu un pieprasītu remontdarbu apmaksu, komunikācija izvērtusies ne tāda, kā cerēja.

Ģirts
vaino auto tirgotāju negodprātībā

Viss, jauda pazuda. Vairs nevar pabraukt. Tagad tā brauc uz 30 km/h. Principā vispār nebrauc. Panelī sadegās lampiņas. Zvanīju uz to numuru, ko paņēmu no viņiem [“Autoselect”]. Atbildēja, ka pārbaudīšot, kas tur ir ar to mašīnu un atzvanīšot. Pēc stundas atzvanīja un teica, ka sarunāšot servisu. Teica, ka it kā esot ciet kvēpfiltrs. Jautāju, kurš maksās. Viņi man atbildēja, lai piezvanu vēlreiz no rīta, kad sarunāsim remonta laiku. No rīta zvanīju viņiem vēlreiz un vienīgā atbilde – priekšnieki nevēloties investēt auto, iedota atlaide [pērkot auto], tieciet galā paši. Tādas norunas par garantijas neesamību atlaides gadījumā nebija. Teica, ka motoram un ātrumkārbai ir garantija. Par pārējo es nemaz nečīkstētu. Man galvenais, lai motors darbojas, bet tagad tas nedarbojas! Ja tu reiz soli, tad izdari!

“Bez Tabu” sazinājās ar Ģirta piemeklēto auto servisu, kura pārstāvis norādīja uz lielu “ieberzienu”.

Dāvis
Auto servisa “Autoline” pārstāvis

Tur ir turbīnas defekts. Tur varētu būt arī vēl viens defekts – partikulārais filtrs ciet, bet par to var pārliecināties tikai, kad mašīna sataisīta, nomainītas turbīnas. Viņam [konkrētajam ”Opel”] divas turbīnas. Tas tā. Biturbo motors. ”Ieberziens” diez ko padārgs remontā. Remonts varētu būt aptuveni pusotrs tūkstotis. Pagaidām tāme procesā.

Vēlāk Ģirts atsūtīja gatavu remontdarbu tāmi. Izmaksas – pusotrs tūkstotis eiro.

Īsā laikā atkārtoti izpelnās “slavu”

“Bez Tabu” komanda gan tālāk par “Autoselect” plača vārtiem netika, jo tie bija aizslēgti. Par to, ka automašīnas konkrētais placis piedāvā ar garantiju, norāda gan informācija uz liela reklāmas stenda, gan tirgotāja interneta vietnē. Jāatzīmē, ka informācija uz reklāmas stendiem pie tirdzniecības vietas neliecina, ka tur atrodas “Autoselect”. Tā vēsta par citu auto plača nosaukumu, tomēr stendos norādītais tālruņa numurs atrodams arī “Autoselect” interneta vietnē.

Sastaptais darbinieks ieteica zvanīt firmas pārstāvim Mārtiņam Mālniekam. Sazvanīts, Mālnieks gan sākotnēji raidījumam pauda, ka situāciju nekomentēs un ka runāt ar “Bez Tabu”  nevēlas.

“Bez Tabu” vairākkārt stāstījis par lietotu auto pircēju un pārdevēju strīdiem, tai skaitā arī par garantijas pakalpojumu. Arī “Autoselect” un tā pārstāvis Mālnieks jau iepriekš, šī gada rudenī, nonāca “Bez Tabu” redzeslokā. Tolaik raidījuma redakcijā vērsās “Autoselect” kliente, skolotāja, kura bija iegādājusies automašīnu “BMW” par vairāk nekā 5 tūkstošiem eiro. Vēlāk viņa vainoja “Autoselect” automašīnas “iesmērēšanā”, jo auto servisā atklājās defekti, kuru labošanai, kā aprēķināja meistars, nepieciešams iztērēt vēl 4000 eiro. Vairāk par skolotājas pirkumu lasi šeit.

Lai gan par aktuālāko – “Opel” – darījumu sākotnēji Mālnieks pauda, ka neizteiksies, saruna tomēr izvērtās gara. Viņš atminējās skolotājas sūdzības par “BMW”, turpināja uzstāt, ka tās bija nepamatotas un ka garantijas pakalpojums viņai nepienācās. Tāpat viņš “BMW” pircēju vainoja izspiešanā un vēlmē salabot defektus, kuri radušies pašas auto lietošanas rezultātā. Cita starpā sarunā tika pārrunāts arī “Opel” garantijas remonts. Sarunā Mālnieks centās pierunāt žurnālistu nepublicēt sižetu par konkrēto tematu. Turpinājumā sarunas fragments.

sarunas ar “Autoselect” pārstāvi fragments

M. Mālnieks: Ja klientam ir kādi jautājumi par [“Opel”], lai zvana man pa tiešo. Varat viņam iedot manu numuru. [..]

“Bez Tabu”: Viņš [klients] zvanīja.

M. Mālnieks: Man viņš nav zvanījis. Varbūt zvanījis kādam citam. Pastāstīšu, kā bija toreiz. [..] Sieviete [“BMW” pircēja] ar jūsu palīdzību gribēja izspiest 4 tūkstošus eiro. Pret šo sievieti noteikti tiks ierosināta krimināllieta. Viņa man pateica – ja netiks samaksāti 4 tūkstoši eiro, tiks publicēts sižets. [..] Ja šajā gadījumā ir kādas problēmas ar mašīnu, iedodiet viņam manu numuru, lai uzzvana man.

“Bez Tabu”: Bet cilvēks sazinājās un tika atraidīts.

M. Mālnieks: Droši pasakiet klientam, lai viņš aizved uz savu servisu, sataisa un atsūta man tāmi, bet tikai to defektu, kas viņam ir. Nevis pieraksta, kā tā stulbā, es atvainojos, skolotāja, kura uztaisīja nomelnošanas kampaņu.  [..] Ja šajā gadījumā tiešām ir defekts, es nevaru izkontrolēt 12 cilvēkus, darbiniekus, ko un kurš ir pateicis. Ja ir tur tiešām tā problēma, OK, es nākšu pretī: lai aizved uz savu servisu un sataisa. [..] Bet jūs atkal publicēsiet sižetu vai nepublicēsiet?

“Bez Tabu”: Publicēsim. [..]

M. Mālnieks: Ja ir šāds gadījums, nu, labi, miers. Samaksās par to servisu. Saprotiet, ka tā ir biznesa graušana. Kas notika pēc pirmā sižeta… [..] Esmu pietiekami daudz laika ieguldījis, lai tagad ciestu kāda darbinieka neizdarības dēļ. Tas ir diezgan smagi.

“Bez Tabu”: Tad jums jādomā, kādi darbinieki pie jums strādā.

M. Mālnieks: Par to ir stāsts. Nepublicējiet sižetu!

Vēlāk ar “Bez Tabu” atkārtoti sazinājās Ģirts, kurš cīnās par garantijas remontu konkrētajam spēkratam. Viņš informēja, ka sazinājies ar “Autoselect” pārstāvi M. Mālnieku, kurš patiesi esot apņēmies apmaksāt “Opel” remontdarbus, tomēr tikai ar nosacījumu, ja Ģirtam izdosies pierunāt “Bez Tabu” nepublicēt sižetu.

Uzzinot par šādu pavērsienu, raidījums atkārtoti sazinājās ar M. Mālnieku, kurš nu jau norādīja, ka konkrētajam “Opel” nepienākoties garantijas remonta pakalpojums, jo, pērkot automašīnu, klientam tika piemērota atlaide. Ja klientam pienākas garantijas pakalpojums, par to tiek izrakstīts dokuments, norādīja Mālnieks. Ģirts gan pauda, ka runa par garantijas neesamību atlaides piemērošanas gadījumā neesot bijusi. Par tās esamību viņš esot informēts, uzsvēra arī, ka uzticējies tirgotāja mutvārdu solījumiem.

Kārtējā sarunā ar “Bez Tabu” Mālnieks nu jau vainoja Ģirtu izspiešanā, talkā ņemot žurnālistus.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) raidījumu informēja, ka par SIA “MKR Capital”, kā paspārnē ir “Autoselect” saņemtas piecas sūdzības, no kurām četrās ir strīds par garantijas remonta pakalpojumu.

Santa Zarāne
PTAC pārstāve

Skaidri spēles noteikumi ir tad, ja par pirkumu un garantiju vienojas rakstveidā. Ja ir mutvārdu vienošanās, to pēc tam pierādīt īsti nevar. Protams, var mēģināt komunicēt ar uzņēmumu, bet viss atkarīgs no tā, cik tas ir pretimnākošs. Ja nav dokumentācijas, kas pierāda uzņēmuma apņemšanos kaut ko izdarīt, diemžēl negodprātīgāki uzņēmumi izmanto iespēju un nepilda saistības, kuras sākotnēji apstiprinātas mutiski. Ja ir šāda situācija, sākotnēji jāvēršas pie uzņēmuma rakstveidā. Komersantam jāatbild 15 darba dienu laikā. Ja tas nenotiek, ar pierādījumu, ka ir centies vērsties rakstveidā, bet nav sniegta atbilde, var iesniegt iesniegumu PTAC.

Tāpat PTAC pārstāve Zarāne norādīja, ka, ja garantijas pakalpojums tiek reklamēts, piemēram, mājaslapā, bet netiek nodrošināts realitātē, to var atzīt par maldinošu reklāmu.

Īsi pirms sižeta raidīšanas ēterā ar “Bez Tabu” rakstveidā atkārtoti sazinājās SIA “MKR Capital”, šoreiz atsūtot skaidrojumu rakstveidā. Turpinājumā lasāms skaidrojuma fragments.

SIA “MKR Capital” skaidrojums

Tika piemērota vairāk kā EUR 2000 atlaide, tāpēc klientei tika nepārprotami pateikts, ka netiek piemērota ilgtermiņa garantija. [..] Ar autocentra pārstāvi ”Bez Tabu” sazinājās telefoniski. No savas puses, pārliecinoties par lietas apstākļiem, autocentra pārstāvis atzvanīja un paskaidroja, ka klientam nav ilgtermiņa garantijas. Tomēr pēc iepriekšējās pieredzes ar raidījuma ”Bez Tabu” korespondentu veidotajiem sižetiem (2020.gada 22.oktobra sižets), autocentra pārstāvis uzreiz teica, ka reputācijas dēļ remontu varētu veikt, lai arī klientam tas nepienākas. [..] Tika nosaukti vairāki mašīnas defekti, kopējā summa par remontdarbiem EUR 1700. Šī mutiski nosauktā summa tika uzreiz pārbaudīta pie SIA ”MKR Capital” sadarbības partneriem, kas savukārt norādīja summu EUR 700 par identiskiem remontdarbiem. Pārliecināties par nosaukto tehnisko defektu pareizumu nav iespējams, jo nav parādīta automašīna, ne arī saņemta reāla tāme (red.: oficiālu tāmi Ģirts jau nosūtījis komersantam). [..] Uzņēmums ir iesaistījies dialogā par remontdarbu veikšanu tikai reputācijas risku dēļ ar mērķi izvairīties no apjomīgām diskusijām publiskajā telpā kā tas bija pēc pirmā “Bez Tabu sižeta.