“Noslogota iela kļuva vēl sarežģītāka!” Autovadītājus mulsina jaunā veloiela Siguldā

Oļegs Visockis

Autors: Oļegs Visockis

14 komentāri

Siguldā izveidotā Latvijā pirmā veloiela šovasar pārsteigusi ne tikai vietējos iedzīvotājus, bet arī pilsētas viesus. Pils ielas ceļa horizontālie apzīmējumi un krāsojumi mulsina kā autovadītājus, tā arī velosipēdistus.

Jānis
saredz trūkumus

Ja, piemēram, mēs – vietējie iedzīvotāji – šeit katru dienu braukājam, mēs jau zinām, ko tas nozīmē. Bet, ja atbrauc ciemiņš, viņš pēkšņi no Gaujas puses nāk, uzskrien virsū un hop – “ričuks” priekšā uz ceļa. Un tad – “ko tagad darīt?”, “kur es atrodos?”. Cilvēks, loģiski, ierauga šādu apzīmējumu un saprot, ka ne tur atrodas. Te nu ir tas piemērs.

Jānis uzskata, ka pašvaldība savam eksperimentam esot izvēlējusies nedz atbilstošo laiku, nedz arī vietu. Projektu vajadzējis īstenot uz mazāk noslogotas ielas. Drīz pēc asfalta jauno krāsojumu ieklāšanas arī sociālajos tīklos uzvirmoja viedokļu apmaiņa.

komentāri no “Facebook” par veloielu Siguldā

“Kad braukšu uz Siguldu, tad no šīs ielas izvairīšos. Skatos un nesaprotu, kā tur braukt.”

“Nu jau! Nav tik traki – vienreiz izbrauks cauri un lietas gaitā piešausies, kas un kā.”

“Cepuri nost tiem kaskadieriem, kuri ar velo tur brauks.”

“Bez Tabu” filmēšanas komanda nolemj izbraukt pa Latvijā pirmo veloielu. Ātruma limits Pils ielas uzlabotajā posmā ir 30 km/h. Satiksme tobrīd nav pārāk intensīva. Arī velosipēdistus vēl nenovērojam. Tomēr atklāts paliek jautājums, kas notiks nedēļas nogalēs un arī “zelta rudens” laikā, kad pilsēta ir pārblīvēta ar satiksmes dalībniekiem.

Siguldas novada pašvaldība uzsver, ka šis ir tikai pilotprojekts ar mērķi pilsētā nomierināt satiksmi un samazināt nelaimes gadījumus, kuros iesaistīti gājēji un velobraucēji.

Dace Preisa
Siguldas novada pašvaldības aģentūras “Siguldas Attīstības aģentūra” direktore

Tieši tāpēc, ka tas ir pilotprojekts, šie te norobežojumi, kas varbūt citkārt tiktu darīti jau ar tādiem fundamentāliem risinājumiem, teiksim, ar reljefa maiņu un lielāku izbūvi, mēs to šobrīd esam veikuši tieši ar ielas krāsojumu, lai mēs gluži vienkārši varētu izvērtēt, vai tas strādā, vai tas nestrādā. Tajā brīdī, ja mēs, piemēram, saprastu, ka šis ir, atzīsim, jā, nav skaidrs, nav veiksmīgs, cilvēki nelieto, nesaprot, mēs tad skatāmies tālāk – varbūt mums ir jāveic kādi papildus krāsojumi, kaut kas ir jāmaina -, lai mēs varētu būt fleksibli.

Projekta izstrādātāju SIA “IE.LA inženieri” pārstāvis Viesturs Laurs norāda, ka diskusijas par veloielu Siguldā ilga aptuveni divus gadus. Tobrīd arī radās inovatīvā ideja, kas citur pasaulē gan neesot jaunums. “Veicinot to, ka šajā ielā tiek dota priekšroka mikromobilitātes lietotājiem – velosipēdistiem – pret autotransportu. Un uz to arī tas dizains tika veidots.”

Satiksmes dalībniekiem pat izveidots skaidrojošs video – kā tieši jāizmanto Pils ielas veloiela, kas vienlaikus ir gan veloceļš, gan brauktuve mehāniskajiem transportlīdzekļiem. Tomēr automašīnas šeit esot viesa statusā.

“Jā, ir cilvēki, kas varbūt arī uzreiz neizprot, kas tās ir par izmaiņām, kāds būs sabiedrības ieguvums, bet es gribētu teikt, ka ar laiku, ļoti ceru, izdosies visiem izskaidrot šo,” turpina Preisa.

Jānis
saredz trūkumus

Es jau neesmu pret kaut ko jaunu. Kaut kas jauns vienmēr ir interesants. Bet, ja ir vajadzīga videoinstrukcija, kā tas darbojas, tad tas nav inovatīvi. Inovatīvi ir tad, kad tu atnāc un kaut kas sarežģīts ir padarīts ļoti vienkāršs un saprotams, un ļoti pievilcīgs, foršs visiem.