“Nevaru lietot jauno auto mēnešiem!” ASV tirgum ražota auto sertifikācija Latvijā dzen izmisumā

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

41 komentārs

Rīdziniece iegādājas 2014. gada “Subaru” automašīnu, kas ražota Amerikas Savienoto Valstu (ASV) tirgum, bet mēnešiem to Latvijā nevar lietot, jo spēkratam jāveic individuālā sertifikācija. Automašīnas jaunajai īpašniecei pārbaudes šķiet absurdas. Pārbaužu ietvaros jātestē arī spēkrata troksnis, ko var darīt, braucot maksimālā jaudā trasē siltākos laikapstākļos. Līdz ar to automašīna nelietojama vēl būs vairākus mēnešus.

Rīdziniece Ilze pērn iegādājās 2014. gada izlaiduma “Subaru XV Crosstrek” automašīnu ar hibrīda dzinēju. Spēkrats ražots ASV tirgum. Kopš pērnā gada nogales tas nelietojams novietots sievietes mājas pagalmā. Pārbūvējusi apgaismes elementus atbilstoši Eiropas Savienības (ES) prasībām, Ilzi nepatīkami pārsteidz automašīnas sertifikācija, lai pirkumu varētu lietot Latvijā.

Ilze
nevar lietot savu no ASV iegādāto auto

Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) uzzināju, ka ir nepieciešamas divas lietas: pirmā ir trokšņu tests, kas esot jāveic Biķernieku trasē, braucot ar maksimālo jaudu, un ko varot darīt tikai sausā laikā. Teorētiski pārbaude varēs notikt aprīlī. Man šāda pārbaude šķiet dīvaina. Mašīnai ir hibrīddzinējs, pa ielām brauc krietni apšaubāmākas, skaļākas automašīnas. Nekas mašīnai nav pārbūvēts, uz visām izplūdes detaļām, uz visa ir rūpnīcas marķējums. Otra prasība ir mistiska: elektromagnētiskās savietojamības pārbaude. Tas viss ir ievilcies. Kopš decembra vidus auto stāv pagalmā, nekur tālāk netieku.

Automašīnas, kas ražotas tirgiem ārpus Eiropas Savienības, piemēram ASV, Krievijai, Japānai, individuāli jāsertificē, lai varētu lietot ES, informē CSDD.

Jānis Liepiņš
CSDD Tehniskā departamenta direktors

Piemēram, ja runājam par ASV tirgum ražoto automašīnu kopu, tādiem automobiļiem parasti prasības aprobežojas ar izmešu, bremžu un trokšņu pārbaudēm. Runājot par hibrīdautomobiļiem, kas ir gana populāri, tiem ir papildu pārbaude, tā saucamā elektromagnētiskā savietojamība. Šobrīd pat jebkuru lampiņu, kas tiek ražota automobilim, jāpārbauda atbilstoši elektromagnētiskās savietojamības nosacījumiem. To dara, lai jebkura elektroierīce neradītu traucējumus citu ierīču darbībai, tādējādi novēršos automašīnas bīstamību.

Trasē tiek pārbaudīts trešo valstu tirgum ražoto spēkratu bremzes un troksnis.

Jānis Liepiņš
CSDD Tehniskā departamenta direktors

Salīdzinot, piemēram, ar Igauniju, mēs klientiem piedāvājam veikt šos testus uz vietas, Latvijā. Igaunijā tādas iespējas nav. Tur var vest tikai ārpus Igaunijas un testēt.

“Subaru” īpašniece uzskata, ka visu nepieciešamo informāciju būtu iespējams uzzināt no ražotāja, savukārt CSDD Tehniskā departamenta direktors Jānis Liepiņš norāda, ka tā vis nav.

Jānis Liepiņš
CSDD Tehniskā departamenta direktors

Tas, kurš ražojis automašīnu ASV tirgum, paredz, ka komplektācija paredzēta ASV tirgum. Ražotājs uz doto brīdi nevar atbildēt, vai komplektācija ir līdzvērtīga Eiropas tirgum. No ražotāja nav tādas atbildes.

Sertificējot spēkratus lietošanai ES, parasti nāk talkā CSDD sadarbības partneri – vairākas laboratorijas Eiropā. To rīcībā ir dati par daudzu marku un modeļu automašīnām, kas ražotas ārpus ES tirgiem. No laboratorijām iegūtas izziņas aiztaupa galvassāpes. Tā, piemēram, laboratorijai Vācijā ir dati par Ilzes “Subaru” elektromagnētisko savietojamību, bet trasē tāpat būs jābrauc, jo konkrētais modelis ir rets, laboratorijai nav visu nepieciešamo datu.

Ilze
nevar lietot savu no ASV iegādāto auto

Es nedaudz ironiski viņiem [CSDD] vaicāju, vai varbūt vispār nesanāks pārbaudīt trasē, ja būs slapja vasara, uz ko man atbildēja, ka gan jau nebūšot.