“”Ņem pie dziesmas”, ko vieglāk!” Vainīgais avārijā notverts, bet apdrošinātāji “izģērbj” auto īpašnieku

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

8 komentāri

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs piedzen no Dobeles puses iedzīvotāja Oskara vairāk nekā 2000 eiro, jo viņam formāli piederošs automobilis, mūkot no policijas ekipāžas, saskādējis likumsargu spēkratu. Pirms šā atgadījuma Oskars konkrēto spēkratu pārdeva, bet neveica auto pārrakstīšanu uz jaunā īpašnieka vārda. Nu apdrošinātāju pārstāvji, ejot vieglāko ceļu, vēršas pret Oskaru, kurš nemaz neatradās pie automašīnas stūres.

Oskars savu “Opel” spēkratu izlika pārdošanā 2019. gada nogalē. To pirkt pieteicās divi jaunieši Edgars un Mihails. Pircējs bijis Edgars, savukārt Mihailam vienīgajam bija autovadītāja apliecība, tāpēc pircējs viņu piesaistīja, atminoties tikšanos ar jauniešiem, stāsta Oskars.

Lai gan automašīnas iegādei jaunieši “sagrabināja” dažus simtus eiro, automašīnas pārreģistrācija uz jauno īpašnieku netika veikta.

Oskars
iekūlies pamatīgā ķezā

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) darbinieks paziņoja, ka viņam ir kaut kāds sods 40 eiro apmērā. Cik sapratu, par iešanu bez atstarotāja. Tajā brīdī līdzekļu, lai to apmaksātu, nebija, pārreģistrācija arī kaut ko maksāja. Tad es tā padomāju: puikas turpat no Dobeles novada, uzticējos viņiem, nodevu mašīnu, domājot, ka gan jau neko tādu nesadarīs.

Oskars pircējam piekodinājis piekrāt naudu, nomaksāt sodus, lai pēc iespējas ātrāk varētu veikt pārreģistrāciju uz jauno īpašnieku. Līdz tai gan pircējam ļāva automašīnu lietot, jo jaunieši esot vēlējušies pabraukāties. Nododot automašīnu, OCTA apdrošināšanas un tehniskās apskates termiņš bija spēkā vien dažas dienas. Turpmākajās dienās pēc atslēgu nodošanas, kā stāsta Oskars, esot uzrunājis pircēju, uzstājot uz pārrakstīšanu. Edgars, kurš auto iegādājās, esot atbildējis, ka automašīna ir remontā, tiekot sagatavota tehniskajai apskatei, un drīzumā varēšot doties to pārrakstīt.

Nepārrakstītais “opelis” mūk no policijas

Pēc neilga laika, 2020. gada sākumā, Oskara pārdotais “Opel” bija iesaistīts mediju gana “skaļi” aprunātā situācijā – spēkrats Tukuma novadā bēga no Valsts policijas ekipāžas. Vēlāk konkrētā “Opel” automašīna attapās grāvī, bet pirms tam saskādēja arī Valsts policijas automašīnu, tajā ietriecoties. Vairāk par spraigo pakaļdzīšanos lasi šeit.

Apskatot aculiecinieku video, Oskars saprata, ka no policijas bēdzis tas pats “opelītis”, ko nupat bija pārdevis.

Oskars
iekūlies pamatīgā ķezā

Pulss uzreiz bija uz 200, jo zināju, kāda situācija! Uzreiz sazinājos ar pircēju Edgaru. Prasīju: “Eu, vecīt, kas ir?!” Viņš atbildēja, ka Mihails zinājis, kur atrodas atslēga, esot paņēmis mašīnu bez atļaujas no garāžas, kur to remontēja.

Atgadījumā ar mukšanu no likumsargiem konkrētajam “Opel” vairs nebija derīgas OCTA apdrošināšanas, tehniskās apskates termiņš arī bija beidzies. Uz ceļa tā brauca ar cita spēkrata valsts numurzīmēm.

Oskars stāsta, ka pēc redzētā medijos labticīgi esot pieteicies policijā, lai izstāstītu, kāpēc “Opel” aizvien ir uz viņa vārda. Cerēja, ka, to izstāstot, pret viņu kā aizvien formālo “Opel” īpašnieku, nebūs sankciju.

Vainīgais notverts, bet liek maksāt auto īpašniekam

Pēc gada, 2021. gada sākumā, Oskars saņēma nepatīkamu vēsti no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB). LTAB pret Oskaru kā konkrētā “Opel” īpašnieku vērš regresa prasību par Valsts policijas automašīnas saskādēšanu, bēgot no likumsargiem. Oskars ir neizpratnē, jo uzskata, ka visa atbildība notikušajā jāuzņemas automašīnas īpašniekam, kurš tika notverts. LTAB gan ir pretējās domās.
Juris Stengrevics
LTAB valdes loceklis

Atbildību par šo transportlīdzekli nes gan autovadītājs, kurš izraisīja avāriju, gan automašīnas īpašnieks. Ir iespēja vērsties pret īpašnieku. Mēs līdzvērtīgi raugāmies, no kā piedzīt. Piedziņas procesā skatāmies, kāda ir reālā situācija, kādā veidā varam ātrāk atgūt naudu garantijas fondā. Tas ir noteicošais – iespējami ātri atgūt naudu. Par remontu tika samaksāts no Garantiju fonda, jo vainīgajai automašīnai nebija OCTA.

Izrādās, ka pēc notveršanas ar “Opel” mūkošais Mihails ticis apcietināts un vēlāk notiesāts, jo vēl pirms spraigās bēgšanas no likumsargiem bija veicis zādzības. Nu viņš izcieš sodu cietumā.

Oskars
iekūlies pamatīgā ķezā

Viņš cietumā nepelna, tāpēc LTAB “ņem pie dziesmas” to, kuru vieglāk paņemt!

LTAB pārstāvis Juris Stengrevics arī neslēpj, ka tā tas arī ir, likums atļauj iet šādu, vieglāko ceļu.

LTAB skaidrojums

Saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 41. panta otrās daļas 1. punktu par vienlīdz atbildīgiem par izmaksātās apdrošināšanas atlīdzības summas segšanu LTAB ir gan transportlīdzekļa īpašnieks, kurš nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību, gan tā tiesīgais lietotājs. Regresa kārtībā atgūtie Garantijas fonda līdzekļi veido būtisku daļu finansējuma, kas nepieciešams tā turpmākās darbības nodrošināšanai – likumā noteikto izmaksu nodrošināšanai ceļu satiksmes negadījumos cietušajām personām. Tāpat minētās normas tulkojums vairākkārt ir skatīts arī tiesu instancēs. Augstākās tiesas Senāts (kā augstākā tiesu institūcija), secinājis, ka likuma normas mērķis ir realizējies tad, kad zaudējumi ir piedzīti no viena vai otra subjekta. Savukārt izslēgt zaudējumu piedziņu no otra subjekta var tikai tad, kad tos jau sedzis pirmais. Tas nozīmē, ka LTAB ir tiesības piedzīt šo izmaksu rezultātā radušos zaudējumus no tās Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 41. panta otrās daļas pirmajā punktā minētās personas, kura ir vieglāk sasniedzama un šī iemesla dēļ līdzekļu atguve būtu efektīvāka. Rezumējot iepriekš norādīto, atzīstams, ka LTAB ir tiesības savas darbības nodrošināšanai izvēlēties konkrētajai situācijai atbilstošāko un efektīvāko līdzekļu atgūšanas veidu, tajā skaitā personu, pret kuru vēršama zaudējumu piedziņas prasība.