“Ne naudas, ne džipa!” Dienu pirms kāzām autonoma “uzmet” klientu un neatdod vairākus simtus eiro lielu drošības naudu

6 komentāri

Rīdzinieks Vadims pagājušā gada novembrī nolemj iestūrēt laulības ostā. Lai šo brīdi padarītu vēl svinīgāku, līgavainis atrod glaunu auto visai nedēļas nogalei. Taču uzreiz pēc īres līguma noslēgšanas sākas lielas problēmas.

“Atbraucu ar viņu [autonomas pārstāvi] satikties un apskatīties “Audi Q7”. Vizuāli viss apmierināja. Iemaksāju gan drošības naudu 300 eiro, gan īres naudu – 240 eiro. Kopā – 540 eiro. Pienāca 22. novembris [diena pirms kāzām]. Man zvana Artūrs Kinžalovs un saka, ka auto nevarēs iedot, jo tas ir salūzis – iztecējis tosols. Piedāvāja “Mercedes” S klases auto, bet atteicos, jo man vajadzēja džipu,” situāciju izklāsta pieviltais precinieks.

Pamatīgi sarūgtinātais līgavainis uzreiz paziņo, ka lauž līgumu, un pieprasa atdot iemaksāto naudu. Tiesa gan, baidoties par apvešanu ap stūri, Vadims nākamās telefonsarunas jau ieraksta.

Autonomas pārstāvis: Jautājumu par naudas atgriešanu varam tikai pirmdien [25. novembrī] atrisināt.

Vadims: Tas ir kā – atrisināt?

Autonomas pārstāvis: Nu… atdot jums. Jo, es saprotu, tā nav jūsu vaina, ka jūs nesaņemat automašīnu. Ļoti atvainojos, ka tā ir sanācis, bet, atvainojiet, tehnika ir tehnika. Tehnika nav nekāda jaunā, neko nevaram padarīt.

Vadims: Galvenais, lai jūs atcerētos savus nosacījumus par naudas atgriešanu.

Autonomas pārstāvis: Jā, skaidra lieta.

“25. novembrī viņam bija jāatmaksā man nauda pēc sarunas. Nekāda tikšanās nenotika, tā tika pārcelta vēl uz nedēļu,” turpina Vadims.

Vēlāk firmas pārstāvis jau lūdz atsūtīt konta numuru, uz ko pārskaitīt naudu, taču tā kļūst jau par pēdējo vēsti. “Principā pēc tā laika viņš nozuda, jā.”

Vadims nožēlo, ka iepriekš nepārbauda atsauksmes par firmu “Bellissimo Auto”. Tagad firmas mājaslapa vairs nedarbojas, bet internetā atrodams lērums sūdzību tieši par drošības naudas neatmaksāšanu klientiem. Pērn vasarā līdzīgu problēmu piedzīvoja “Bez Tabu” skatītājs Artūrs.

Artūrs
Auto nomas klients

Bez Tabu arhīvs – 2019. gada augusts

Visu laiku atbild – šodien. Vienreiz ar bija, ka tieši tagad pārskaitīsim. Es gaidu – šodien, rīt, nav nekā vispār.

Skaties vēl: ”Sola, ka šodien pārskaitīs, bet nekā!” Auto nomas klients divus mēnešus gaida iemaksāto 250 eiro drošības naudu.

“Bez Tabu” arī šoreiz dodas uz “Bellissimo Auto” iespējamo atrašanās vietu biroju ēkā Braslas ielā. Vietējais darbinieks norāda, ka šī firma telpas pameta tieši pirms jaunā gada. Gan pirms, gan arī pēc tam konkrēto uzņēmumu meklējuši vairāki cilvēki.

Tiesa gan, sludinājumu portālā uzreiz pēc gadumijas ievietots sludinājums ar Vadima nolūkotā “Audi Q7” nomas reklāmu.

Artūrs Kinžalovs
“Bellissimo Auto” pārstāvis

Divas dienas tas būs – 120 noma, 300 eiro depozīts. Tā, kas tālāk… No jums ir vajadzīga vadītāja apliecība un ID kartīte vai pase.

Mašīnīti varam jums piegādāt Rīgā bez maksas uz jebkuru norādīto adresi. Vienīgais, lai mašīna būtu rezervēta tieši jums, tad jums būtu vēlams to drošības naudiņu iemaksāt.

Kā es to varu, skaidrā atdot uz vietas?

Ir divi varianti – vai nu jūs varat pārskaitīt uz mūsu uzņēmuma kontu un mēs sagatavosim jums rēķinu, izsūtām jums un jūs apmaksājat, vai nu varat skaidrā naudiņā iemaksāt. Arī varam tad to naudas jautājumu, ja gribat maksāt skaidrā, arī to varam sakārtot. Varam norunāt, kur jums ir ērtāk satikties.

Uzdodoties par potenciālo klientu, “Bez Tabu” izdodas norunāt tikšanos ar “Bellisimo Auto” pārstāvi, kurš norādītajā vietā ieradās ar pērnvasar pieviltā Artūra nomā paņemto “Porsche Cayenne”. Pirms tikšanās sagatavojām aploksni, kurā vajadzēja būt 300 eiro drošības naudai, taču tā vietā ielikām lapiņu ar uzrakstu “Bez Tabu”. Jāpiebilst, ka “Bellissimo Auto” visnotaļ tīk saņemt naudu aploksnēs, tāpēc par to noteikti vajadzētu painteresēties arī Valsts ieņēmumu dienestam.

Artūrs Kinžalovs
“Bellissimo Auto” nomas īpašnieks

Bez Tabu: Naudas lietas, tad es varu skaidrā.

Jā! Naudas lietas jūs varat skaidrā. Bet, nu, tagad, lai rezervētu, jāiemaksā tie 300. Un tad tos 120 jūs varat maksāt tajā brīdī, kad jūs saņemat automašīnu. Tie 300 mums ir kā garantija, ka jūs to mašīnu paņemat. Man nepieciešams kāds jūsu personas apliecinošs dokuments un vadītāja apliecība.

Bez Tabu: Jā, bet to [aploksni] jau var atvērt.

Un?

Bez Tabu: Mums jau ir otrs klients, kas vēršas pie mums [Bez Tabu], ka jūs neatmaksājat viņiem drošības naudu.

Nu, bet es jau nemācēšu dotajā brīdī kaut ko komentēt.

Bez Tabu: Bet, jūs neuzskatāt, ka jūs mānāt cilvēkus?

Ja cilvēks ir pārkāpis līgumu, tad, atvainojos, viņš ir pārkāpis līgumu. Ja viņa [drošības nauda] netiek atmaksāta, tātad ir kāds iemesls, kāpēc netiek atmaksāta.

Bez Tabu: Bet cilvēks [Vadims] tajā gadījumā vispār mašīnu nav saņēmis, viņš nav ticis pie mašīnas vispār – nekādā brīdī, nevienā momentā.

Nu, es saku, ka nemācēšu komentēt, kas tur ir bijusi par situāciju.

Bez Tabu: Jūs pamatojaties uz līguma noteikumiem, bet pats tajā laikā nepildāt tos, neatdodot šo te naudu 30, 40 dienu laikā.

Ē, jautājums, vai ir pamats to atgriezt. Vai nav bijis pārkāpums. Es nemācēšu komentēt.

Bez Tabu: Bet, ja cilvēks vispār nav saņēmis mašīnu. Kur viņš var pārkāpt līgumu, ja nav pat saņemts pakalpojums.

Es nemācēšu teikt, kāpēc tas tā ir noticis. Un es nemācēšu teikt, vai cilvēks tiešām ir iemaksājis. Tas viss ir jāpārbauda.

“Bez Tabu” sastaptais Artūrs Kinžalovs ir arī “Bellissimo Auto” īpašnieks. Pēc sarunas automašīnu iznomātājs sola pārbaudīt visu informāciju un sazināties gan ar “Bez Tabu”, gan ar Vadimu.

Santa Zarāne
Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve

Šajā gadījumā, ja patērētājs bija noslēdzis līgumu un autonoma nav spējusi izpildīt šo te līgumu, respektīvi, nodrošināt to automašīnu vai citādi līdzvērtīgu. Ja ir apvidus automašīna un vieglā automašīna, tad tas nebūs viens un tas pats. Tad autonomai būtu jāatmaksā patērētāja samaksātā naudas summa, patiesībā – pilnā apmērā, jo pakalpojums vispār nav ticis sniegts. Un tas būtu jādara bez liekas kavēšanās.

Par SIA “Poco Poco” piederošo “Bellissimo Auto” nomu pērn saņemti četri iesniegumi, viens no tiem iesniegts Patērētāju strīdu risināšanas komisijai. To panācis iepriekš sastaptais autonomas klients Artūrs.

Artūrs
auto nomas klients

Es pats biju aizgājis uz PTAC. Mēs izrunājām šo situāciju. Un viņi zina, ka tā ir cilvēku maldināšana, cilvēku krāpšana, jo viņi paši to saprot, ka tas punkts ir ielikts tieši patērētāju tiesību aizstāvjiem, lai viņi neko nevarētu izdarīt. PTAC teica, ka to līgumu ir sastādījis gudrs cilvēks tieši šādai situācijai. Viņi ieteica uzrakstīt PSRK, kas to skatīsies jau Eiropas līmenī. Tā doma ir tāda, ka firma varētu sabīties un izmaksāt to naudu, bet es stipri šaubos, ka tā būs.

Zarāne aicina Vadimu oficiāli iesniegt visu viņam pieejamo informāciju. “Izmeklējot lietu, PTAC varētu pieņemt kaut kāda veida lēmumu. Ne gluži apturēt darbību un aizliegt nodarboties, bet uzlikt par pienākumu izbeigt negodīgu komercpraksi, ja tāda tiek konstatēta.”

“Bez Tabu” nosūtīja līguma kopiju juristam Armandam Loginam, kurš atzina, ka līgumā ir klaji saskatāmas juridiski labi noformulētas naudas izspiešanas pazīmes. Proti, viss ir par labu nomas īpašniekiem.

Sižeta demonstrēšanas dienā ar “Bez Tabu” atkārtoti sazinājās autonomas saimnieks, norādot, ka vērsīšoties tiesā pret Vadimu.

Artūrs Kinžalovs
“Bellissimo Auto” īpašnieks

Labdien! Esam noskaidrojuši radušos situāciju ar klientu Vadimu Novačenko. Šim klientam bija plānots veikt naudas pārskaitījumu janvārī, un informācija bija nodota grāmatvedībā. Decembris bija svētku un atvaļinājumu laiks. Šobrīd klients ir pārkāpis līguma punktu 7.3., kā rezultātā vadība ir nolēmusi visus jautājumus ar šo klientu risināt tiesas ceļā. Turpmāk lūdzam Jūs padziļināti iepazīties ar situāciju, pirms pieņemt pārsteidzīgus lēmumus par uzņēmumu vai radušos situāciju. Lai Jums jauka diena!

Tikmēr Vadims ziņo, ka Valsts policija par šo gadījumu ir ierosinājusi kriminālprocesu par iespējamu naudas izspiešanu.

Līgums, ko klienti noslēdz ar “Bellissimo Auto”