Mašīnā uzstāda gāzes iekārtu par 700 eiro, taču tik un tā jāmaksā liels ”ceļu” nodoklis

Artūrs Špaks

Autors: Artūrs Špaks

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš labi orientējas ceļu satiksmes lietās, apdrošināšanas strīdu un dažādu konfliktu risināšanā.

28 komentāri

Rims pirms gada nopirka jaunu auto. Spēkrats aprīkots ar jaudīgu 2,5 benzīna dzinēja motoru. Rūpēs par savu maciņu un daļēji arī par ekosistēmu Rims par 700 eiro uzstādījis gāzes iekārtu, taču tas viņam nepalīdz izvairīties no milzīga ekspluatācijas nodokļa maksāšanas.

Vīrieša ”Volkswagen” markas automašīnai ekspluatācijas nodoklis ir 264 eiro gadā. Pirms tam Rima īpašumā bija ”BMW” automašīna ar dīzeļmotoru, ekspluatācijas nodoklis bijis mazāks par 100 eiro.

Autovadītājs esot aprēķinājis, ka gada laikā benzīnu savā automašīnā izmanto vien pāris stundas, pārējā laikā dzinēja darbināšanai tiek patērēta naftas gāze.

Rims
Mašīnā uzstādījis gāzes iekārtu

Mani soda par to, ka esmu pārgājis uz ekoloģiskāku mašīnu. Visu laiku saka, lai atsakās no dīzeļmotoriem, izvēlas jaunākas mašīnas. Es to izdarīju, taču man jāmaksā lielāks nodoklis. Cik tas ir humāni? Kāpēc neņem vērā, ka mašīna aprīkota ar gāzes iekārtu? Būtu zinājis, ka tā būs, būtu turpinājis braukt ar savu dīzeli.

CSDD darbinieki vīrietim ieteikuši veikt gāzes iekārtas sertifikāciju, lai saņemtu dokumentu par radīto izmešu daudzumu. Pēc tam gan atklājies, ka tuvākā vieta, kur var šādu sertifikāciju veikt, ir Vācijā.

Satiksmes ministrijā norāda, ka aptuveni 6% jeb 50 000 vienības no Latvijas autoparka ir aprīkotas ar gāzes iekārtām. Brīžiem ministriju gaiteņos atsākas diskusijas par pretimnākšanu automašīnu īpašniekiem, kuru spēkrati aprīkoti ar gāzes iekārtām, taču līdz šim tā arī nav panākta vienošanās, cik liels koeficients būtu šādiem spēkratiem jāpiemēro.

Ingus Rūtiņš
Auto asociācijas valdes loceklis

Autogāze tāpat ir naftas produkts, tā ir fosila degviela. Ilgtermiņā tā nekādā veidā mūs netuvina emisiju samazināšanas mērķiem. Jā, ir nedaudz mazākas emisijas nekā benzīnam, pavisam neliela atšķirība, ja salīdzinām ar dīzeli. Slāpekļa oksīdi gan ir mazāki. Šo automobiļu ienākšana parkā ir stipri mazinājusies. Jāņem vērā, ka Latvijā vidējie nobraukumi nav tik milzīgi.

Rūtiņš aicina interesēties par nodokļu likmi pirms spēkrata iegādes. Galvenais gāzes iekārtas ieguvums ir naftas gāzes zemā cena, taču pirms iekārtas uzstādīšanas vēlams aprēķināt, cik ilgā laikā izdosies ieguldījumus atpelnīt.