Latvijā “pazaudē” pat pusmiljonu kilometru! Notinot nobraukumu, “iesmērē” no ārzemēm ievestus auto

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

54 komentāri

Pavisam vienkārši ir pārliecināties, ka lietotas automašīnas, ievestas no vairākām valstīm, tirgotāji pārdod ar koriģētiem nobraukumiem. Pārdevējam nogādājot spēkratus numuru salīdzināšanai un pirmoreiz reģistrējot Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), neatļauto odometra korekciju redz arī CSDD darbinieki, bet ļauj aizdomīgos braucamos reģistrēt un neziņo likumsargiem.

Ar raidījumu “Bez Tabu” sazinājās skatītājs, kurš vēlējās saglabāt anonimitāti. Viņš uzrādīja 2014. gada izlaiduma “Volvo” markas automašīnas sludinājumu. Spēkrats nesen ievests Latvijā no Nīderlandes. CSDD e-pakalpojumu sistēmā ievadot konkrētā spēkrata Latvijas valsts reģistrācijas numuru, redzams, ka pēdējais fiksētais nobraukums Nīderlandē ir teju 302 tūkstoši kilometru, bet Latvijā tā pati automašīna reģistrēta ar nepilnu 200 tūkstošu “noskrējienu”.

“Bez Tabu” sludinājumu portālā pievērsa uzmanību kāda Rumbulas autoplača, kas orientējas uz “Volvo” spēkratu tirgošanu, sludinājumiem. Ievadot divu šī plača tirgoto teju 20 gadus veco automašīnu Latvijas reģistrācijas numurus e-CSDD sistēmā un salīdzinot odometra rādījumus Nīderlandē un vienīgo rādījumu Latvijā, atklājās, ka abām automašīnām pamatīgi koriģēti odometra rādījumi: vienā gadījumā nobraukums notīts par gandrīz 120 tūkstošiem kilometru, otram automobilim – par vairāk nekā 150 tūkstošiem kilometru.

Tirgotājs par auto ar notītu nobraukumu savā placī: “Es zinu, jā. A ko darīt?”

Uzdodoties par potenciālajiem pircējiem, klātienē  par konkrētajiem spēkratiem Rumbulas tirgoni iztaujāja “Bez Tabu” komanda. Uzklausot “slavas dziesmas” par automašīnu tehnisko un vizuālo stāvokli, bet nesadzirdot ne vārda par koriģēto nobraukumu, “Bez Tabu” komanda atklāja, ka ir informēta par blēdībām. Žurnālistiem tirgotājs nekautrējās atzīt, ka odometrs patiesi koriģēts un ka tikai šādi iespējams pārdot automašīnas. Vienlaikus viņš gan pauda, ka pats neesot grozījis nobraukumu.

Lietotu auto tirgotājs

Es zinu, jā. Ko darīt? Mēs pērkam mašīnas ar šiem “noskrējieniem”. Nu, protams, ka tajā pusē groza! Ja patiesībā būtu šāds “noskrējiens”, cena būs 7 tūkstoši. Jūs nedotu tādu naudu. Visām mašīnām tā ir. Nevienai ”Volvo” mašīnai nav te 200 tūkstošu “noskrējiens”, bet cilvēki to pieprasa, bet naudas viņiem nav. Ar patiesiem šādiem nobraukumiem cena būtu cita, nevis 4 vai 5 tūkstoši eiro. Jūs te nedabūsiet ”Volvo” ar 200 tūkstošu kilometru “noskrējienu”. Mēs pērkam cenu, tāpēc ka cilvēkiem vajag cenu. Saprotiet? Neviens nedotu par šo mašīnu 7, 8 tūkstošus. Neviens. Cilvēkiem vajag par 4 tūkstošiem, bet ar mazu nobraukumu, kas patiesībā maksātu daudz vairāk.

Kopš šā gada marta e-CSDD sistēmā ikvienam pieejama informācija, tai skaitā odometra rādījumi, par automašīnām, kas ievestas no Nīderlandes, Beļģijas, Slovākijas un Igaunijas.

Mārtiņš Mālmeisters
CSDD pārstāvis

Šīs valstis un arī Latvija iekļāvušās projektā, kas apkopo informāciju un dalās ar to. Diemžēl tās nav visas Eiropas valstis, jo vairums Eiropas valstu uzskata, ka šāda informācija nav publiskojama, bet šāda informācija ir noderīga, jo katrs var izdarīt savus secinājumus un pieņemt lēmumu, vai uzticēties komersantam.

Lai gan arī CSDD nosoda odometra rādījumu grozīšanu un brīdina, ka par to draud sods, pati CSDD neliek šķēršļus šādu automašīnu reģistrācijai un pie numuru salīdzināšanas neziņo par pārkāpumu likumsargiem.

Mārtiņš Mālmeisters
CSDD pārstāvis

Tas ir likumdošanas jautājums. Jā, mēs redzam, ka iejaukšanās odometrā notikusi, bet tas neko nenozīmē, jo galvenais ir pieķert nozieguma izdarīšanas brīdī. Piemēram, kad automašīna ir zagto automobiļu reģistrā, uzreiz tiek ziņots Valsts policijai, un attiecīgais cilvēks un transportlīdzeklis nepamet tehniskās apskates staciju, bet, kad konstatēta iejaukšanās odometra rādījumos, tur diemžēl mūsu rokas ir par īsu. Ja gadījumā tiks veiktas izmaiņas likumdošanā, nosakot mums par pienākumu ziņot, tad, protams, mēs to darītu.

CSDD raidījumam skaidroja, ka informāciju par auto nobraukumu publicē, lai informētu sabiedrību, un katram pašam ir iespēja izdarīt secinājumus par tirgotāju un ziņot par pārkāpumiem policijai . Pēc “Bez Tabu” ieteikuma CSDD apsvērs iespēju uzskatāmāk brīdināt par iejaukšanos odometra rādījumos, publicējot informāciju sākuma lapā, kurā lasāma vispārēja informācija par transportlīdzekli, ne tikai apakšsadaļās.

Ievedot no Nīderlandes, nobraukums “pazūd” teju pusei automašīnu

44 procentiem no Nīderlandes ievesto automašīnu ir notīts nobraukums, par drūmo statistiku raidījumam stāstīja portāla “autoDNA” vadītājs Agris Dulevičs.

Uzņēmumam “autoDNA” pieder viena no lielākajām transporta līdzekļu datubāzēm Eiropā par automašīnu tehnisko stāvokli, piedāvājot transportlīdzekļu vēstures pārbaudi tiešsaistē, izmantojot vienīgi katram spēkratam unikālo VIN kodu. Pavisam tajā ir informācija par vairāk nekā 500 miljoniem automašīnu.

“autoDNA” vadītājs Dulevičs arī informēja, ka Nīderlande ir tā valsts, no kuras ļoti naski uz Latviju ved lietotus un mazlietotus automobiļus. Nīderlandē tiek iegādāti auto ar vidēji 326 tūkstošu kilometru nobraukumu, taču pēc nonākšanas Latvijā tie “pazaudē” vidēji 59 tūkstošus kilometru. Dulevičs norādīja, ka ir grūti pierādīt vainīgo odometra grozītāju, bet pavisam vienkāršs risinājums būtu aizliegums reģistrēt šādus transportlīdzekļus.

Agris Dulevičs
“autoDNA” vadītājs

Auto pircējs negrib pirkt automašīnas ar nobraukumu, kas ir lielāks par 200 tūkstošiem kilometru. Ir stereotips, ka līdz šādam nobraukumam automašīna ir lietojama, bet pēc tam metama mēslainē. Pārdevēji cenšas pielāgoties, tāpēc koriģē odometru. No Nīderlandes visvairāk importē “Volvo” automašīnas. Pagājušajā ceturksnī visvairāk sagrozīts bija tieši “Volvo”. Tam Nīderlandē bija 700 tūkstošu nobraukums, bet Latvijā uzrādījās 250 tūkstoši kilometru. Šādas automašīnas nevajadzētu reģistrēt. Pārkāpums ir pierādāms: ir redzams odometra rādījums ārzemēs un Latvijā.

Ilgus gadus atmaskojot negodīgus automašīnu tirgoņus, “autoDNA” nonācis pie secinājuma, ka aptuveni trešdaļa lietoto automašīnu tirgo bez būtiskām problēmām, bet vairumā gadījumu ir risks iegādāties spēkratus ar sagrozītu nobraukumu vai sadauzītus nopietnās avārijas, ko arī cenšas slēpt.

54 komentāri

Aktuālie Bez Tabu sižeti

"Jau trīsreiz mēneša laikā!" Nepiestājot pieturā, autobusu šoferi vairākkārt atstājuši bērnu šosejas malā

Dūru vicināšana un kliegšana jeb cīņa par apsaimniekotāju Rīgas "Ķīnas mūrī"

"Jūs nopietni?!" Māmiņām ar zīdaiņiem un maziem bērniem liedz iepirkties lielveikalos

"Viņam seko bērni, glābiet viņus, kamēr var!" "TikTok" aktīvists stāsta par netiklībām ar bērniem un bez mitas lamājas

"Tur viss ir pretīgi! Gribam atpakaļ naudu!" Četri indieši Rīgā "iegrābjas" ar dzīvokļa īri

"Jāuzmanās, uzticot bērnus tādām skolām." Vakcīnskeptiķu skolā bez licences sola "saudzīgu vidi" bez Covid-19 ierobežojumiem

"Ar tādu mašīnu nav problēmu pārsniegt ātrumu arī vecmammai." CSDD tehniskās apskates darbinieks traucas ar 168 km/h

"Drusciņ sapurinās nevakcinētos!" Sākoties ārkārtējai situācijai, iedzīvotāju noskaņojums krasi atšķiras: no izpratnes līdz dusmām

Dziedātāja Olga Rajecka sašutusi: Maksāju par trim fāzēm, bet saņemu vienu!

Rīdzinieki pikti, jo nav apkures un sākuši pelēt pat vasarā nomainītie logi!

"Balkoni nenogāzīsies?" Olainē apšauba mājas renovācijas projektu

"Ja atkal notiks avārija, atkal taisni upē?" Tilts jau gadu bez barjerām, bīstamība uz Bauskas šosejas