“Katra bukte ir pamatīga sāpe!” Parkošanās šaurajās stāvvietās kā krievu rulete; vāc parakstus platāku izveidošanai

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

87 komentāri

Vairuma autovadītāju transportlīdzeklis kaut reizi bijis bojāts publiskajā stāvvietā, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) veiktā aptauja. Vietnē “Manabalss.lv” tiek vākti paraksti autostāvvietas publiskos stāvlaukumos platuma standarta nostiprināšanai normatīvajos aktos. Pašlaik Ministru kabineta noteikumi vien iesaka ierīkot 2,5 metru platas stāvvietas, tomēr, kā pārliecinājās “Bez Tabu” un LTAB, šis ieteikums daudziem nav saistošs. Tāpat LTAB norāda, ka 2,5 metru platums ir novecojis standarts, tāpēc, pielāgojoties mūsdienām, piemēram, ņemot vērā, ka pat kompaktākie automašīnu modeļi kļuvuši platāki, būtu jānosaka obligāti ievērojams stāvvietas platums – vismaz 2,6 metri.

LTAB maijā veiktā autovadītāju pētījuma dati liecina, ka lielākajai daļai respondentu (58,8%) transportlīdzeklis kaut reizi bijis bojāts publiskajā stāvvietā. No tiem gandrīz puse (45,1%) norādījuši, ka spēkrats ticis bojāts, atverot vadītāja vai pasažieru durvis. LTAB veiktajā pētījumā, kurā kopā piedalījās 403 autovadītāji, secināts, ka 51,2% pēc bojājumu fakta konstatācijas, nav veikuši nekādu rīcību, jo lielākoties nav bijis iespējams identificēt bojājumus nodarījušo transportlīdzekli.

Pētījuma rezultāti rāda, ka 4/5 autovadītāju (80,9%) uzskata, ka stāvvietu izmēru palielināšana pie publiskajiem objektiem, samazinātu negadījumu, kad tiek nodarīti bojājumi automašīnai, skaitu. Tam piekrīt arī “Bez Tabu” publiskajos stāvlaukumos aptaujātie autovadītāji. Viņi gan atzīmē, ka, lai neciestu paša un svešs transportlīdzeklis, daudz kas atkarīgs no autovadītāja auto novietošanas prasmēm, tomēr uzskata – pat visprasmīgākie auto novietošanas meistari nav pasargāti no svešas vai paša auto apskādēšanas. Tam iemesls esot tieši stāvvietu platums. Viņi uzsver, ka, laikam ejot, automašīnas kļuvušas platākas, tāpat ne visi šoferi un pasažieri ir uzmanīgi, atverot transportlīdzekļa durvis.

Ieteikto stāvvietu platumu neievēro; vāc parakstus mūsdienīga platuma standarta nostiprināšanai

Normatīvie akti pašlaik nosaka tikai vēlamo stāvvietas platumu – 2,5 metrus. Kā atzīmē LTAB, praksē objektu attīstītāji taupa uz stāvvietu izmēriem, ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumi nosaka aptuvenus kopējos parametrus, un Latvijas standartam ir vien rekomendējoša nozīme. Lielākajā daļā lielveikalu stāvvietu platums svārstās no 2,3 līdz 2,5 metriem.

Par to, ka ieteikto 2,5 metru stāvvietu platumu neievēro pie tirdzniecības centriem un pat pie valsts iestādes, pārliecinājās arī “Bez Tabu”.

Foto: EKRĀNUZŅĒMUMS, BEZ TABU

LTAB uzsver, ka  automašīnu izmēri kopš gadsimta sākuma, kad pieņemts minētais standarts, ir būtiski palielinājušies. Piemēram, populārā “VW Golf modelis” 1974. gadā bija vien 1,61 metru plats, bet 2012. gadā – jau 2,03 metrus plats (ieskaitot spoguļus). Lai droši novietotu šādu automašīnu stāvvietā (iebrauktu un izbrauktu), kā arī, atverot durvis, neriskētu sabojāt blakus esošos transportlīdzekļus, stāvvietas platumam jābūt ne mazākam par 2,5 metriem, norāda LTAB. Turklāt VW Golf markas automašīna mūsdienās ir viena no kompaktākajām. Tas nozīmē, ka lielāku marku automašīnām nepieciešamas vēl platākas stāvvietas. Vairākas valstis (Igaunija, Francija, Spānija u.c.) strādā pie vai jau ir panākušas jaunu risinājumu, mainot novecojušus autostāvvietu standartus, lai tie būtu atbilstīgi mūsdienu transportlīdzekļu parametriem. Arī Latvijā nepieciešamas attiecīgas normatīvo aktu izmaiņas, kas reglamentē stāvvietu izmērus un ir novecojuši un neatbilst mūsdienu situācijai, uzskata LTAB.

LTAB uzsācis parakstu vākšanu vietnē “Manabalss.lv”. Ar iniciatīvas palīdzību cenšas panākt, ka pašlaik esošos normatīvos aktus, kas attiecas uz stāvvietu izmēriem, bet ir vien ieteikuma formā, pārraksta atbilstoši mūsdienu situācijai, nosakot kā obligātu prasītu ierīkot stāvlaukumus ar vismaz 2,6 metru platām un 5 metru garām stāvvietām. Tāpat eksperti uzskata, ka nepieciešams arī rekomendēt objektu attīstītājiem “skujiņas” jeb slīpā transportlīdzekļu izvietojuma principa ieviešanu – 45 grādu leņķī pret brauktuvi, kā arī ceļa apzīmējumu izvietošanu, lai droši organizētu satiksmes plūsmu stāvvietās.

Parakstīt iniciatīvu iespējams šeit.

Vairāk par autostāvvietu izmēriem pie publiskām ēkām, iestādēm, autovadītāju un ekspertu viedokli, kā arī par autoservisa darbu, labojot stāvlaukumos atstātās “piemiņas”, uzzini noskatoties sižetu.
87 komentāri