Kam ticēt: aplikācijai vai taksometra skaitītājam? Pasažieri novēro brauciena cenu atšķirību!

Baiba Runce

Autors: Baiba Runce

Bez Tabu raidījuma žurnāliste, kas gatava piedzīvojumiem un avantūrām. Ar tādu pašu kaislību dara arī savu darbu.

0 Komentāru

Ar “Bez Tabu” sazinājās kāds taksometru aplikāciju (“Yandex” un “Bolt”) biežs lietotājs. Pasažieris novērojis, ka maksa par braucienu, kas jau sākumā norādīta aplikācijā, atšķiras no tās, ko uzrāda skaitītājs brauciena beigās. Taksometra vadītājs iekasē tik, cik uzrādīts mobilajā lietotnē, bet čeku izsniedz par skaitītāja summu. Vai tā var būt, un kam ticēt: skaitītājam vai aplikācijai? 

“Izmantojot “Yandex” un “Bolt” (“Taxify”) mobilās lietotnes, ja tiek izsaukts taksometrs, lietotne aprēķina aptuveno cenu, cik izmaksā brauciens. Kad veic braucienu, tiek ieslēgts skaitītājs, un galamērķī aprēķināta mazāka summa, bet par braucienu tiek iekasēta dārgāka summa, ko uzrāda lietotnē, nevis skaitītāja rādītājs. Taksists teica, ka tiek iekasēta nauda, kas norādīta mobilajā lietotnē, nevis tā, kas čekā un skaitītājā,” raksta “Bez Tabu” skatītājs.

“Bez Tabu” pārbauda skatītāja teikto, un aplikācijā “Bolt” izvēlas taksometru, par braucienu būšot jāmaksā 4,20 eiro. Jau brauciena sākumā rodas aizdomas par to, ka pašam taksometra vadītājam īsti nav skaidrs, cik lielu naudas summu nopelnīs. “Bolt” aplikācija sākotnēji aprēķinājusi 4,20 eiro, taču skaitītājs uzrāda 4,75 eiro. Taksometra vadītājs negribīgi atzīst, ka jāmaksā tik, cik nosaka mobilā lietotne.

Saruna ar taksometra vadītāju

Vadītājs: Es domāju, ka vajag maksāt 4,75 eiro, jo nodokļi jāmaksā no 4,75.

Pasažieris: Pašiem ar ne īpaši patīk tā sistēma?

Vadītājs: Jā, ļoti nepatīk. Ja “korķis” ir, tad kā iznāk?

Pasažieris: Tad gan. Jūs zaudējat.

Vadītājs: Nu vot, es domāju, ka tas jautājums būs risināts.

“Bez Tabu” uzrunā Ernestu, kurš regulāri izvēlas taksometru aplikāciju sniegtos pakalpojumus, pie tām piesaistījis savu bankas kontu un rēķinu par katru braucienu saņem e-pastā, tāpēc skaitītājiem pat nepievērš uzmanību.

Ernests
regulāri lieto taksometru aplikācijas

Es esmu pamanījis, ka tur ir kaut kas tāds, kas nesakrīt ar to, kas man rakstīts telefonā, jo telefonā tiek uzrādīta summa, kas man būs jāmaksā līdz mērķa sasniegšanai, dodu priekšroku tādai samaksai, kas ir iepriekš paredzama.

Valsts ieņēmumu dienestā gan skaidro, ka summa, kas norādīta čekā, nedrīkst atšķirties no tās, ko pasažieris ir samaksājis realitātē. Pretējā gadījumā klients varot vērsties pie pakalpojumu sniedzēja un lūgt, lai šīs summas tiek precizētas.

Satiksmes ministrijā akcentē, – ir divi pasažieru pārvadājumu veidi ar vieglo automašīnu. Viens: taksometrs, kas ir vizuāli atpazīstams, ar dzeltenu numurzīmi un skaitītāju. Otrs: pārvadājumi ar vieglo automobili, kas nav aprīkots kā taksometrs, un pakalpojumi tiek sniegti tikai tīmekļa vietnē.

Dana Ziemele-Adricka
Satiksmes ministrijas pārstāve

Pārvadātājam ir saistoši normatīvie akti, kas regulē pārvadājumus, un arī pasažierim ir jāsaprot, ka tajā brīdī, kad viņš izmanto taksometru, viņš maksā pēc taksometra skaitītāja, ja vietnē tiek norādīta informācija, kas neatbilst faktiskajai situācijai, tā ir vietnes un pārvadātāja atbildība par to, kurā brīdī pasažieris tiek maldināts.

Tādā gadījumā gan sanāk, ka aplikācija māna pasažieri, jo tiek norādīta konkrēta maksa par braucienu. “Bolt” vadītājs Latvijā paliek pie sava, jāmaksā tik, cik norādīts lietotnē, ja summa būtiski atšķiras, tad jāziņo “Bolt”. Katrs gadījums esot jāvērtē individuāli, jo tikpat labi neatbilstošs tarifs var būt uzstādīts skaitītājā.

Kārlis Ķezberis
”Bolt” vadītājs Latvijā

Minimālas nobīdes ir iespējamas, protams, mēs strādājam pie tā, lai mūsu prognozēšanas iespējas uzlabotu, mums ir atsevišķs departaments, ko mēs saucam par mūsu karšu komandu, kas strādā pie ģeolokācijas datiem.

“Bolt” pārstāvis uzskata, ka vajadzētu mainīt likumu par to, ka taksometram jābūt aprīkotam ar skaitītāju, piemēram, kaimiņvalstī Igaunijā jau šobrīd aplikācija varot aizvietot skaitītāju, un izmantot abus neesot nepieciešams. Savukārt Satiksmes ministrijas pārstāve norāda, ka skaitītājam reizi gadā tiek veikta sertifikācija, un pārbaudīta mērījuma precizitāte, un primārs tomēr ir taksometra skaitītājs, bet lietotne tikai pakārtota kā informatīvs materiāls, nevis aprēķina rīks.

0 Komentāru