“Kad pirku, teica, ka ir garantija.” Mazlietotam auto nobeidzas dzinējs, kliente pārsteigta par atteiktu garantijas remontu

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

41 komentārs

Anastasija pagājušā gada rudenī no “Peugeot” markas oficiālā auto dīlera “Forum Auto” iegādājās mazlietotu “Peugeot 308” spēkratu. Šogad tam atklāja dzinēja defektu. Dzinējs nu ir jāmaina, bet sieviete ir neizpratnē, kāpēc atsaka garantijas remontu. “Peugeot” īpašniece norāda, ka, pērkot automašīnu, tā esot reklamēta kā 2017. gada izlaiduma ar trīs gadu garantiju, tomēr izrādījies, ka garantijas termiņš beidzies jau pagājušā gada vasarā.

Pagājušā gada oktobrī Anastasija no “Forum Auto” līzingā iegādājās mazlietotu “Peugeot 308” automašīnu, kuras cena tobrīd bija noteikta 13 tūkstoši eiro.

Anastasija
automašīnas “Peugeot” īpašniece

Nobraukums bija 32 tūkstoši kilometru. Kad pirku, teica, ka ir vēl derīga garantija, ka uz to varu pretendēt jebkurā brīdī. Sākumā biju ļoti apmierināta. Reklamēja kā 2017. gada automašīnu.

Kā liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) informācija, automašīnas pirmā reģistrācija arī notikusi 2017. gada novembrī. Ņemot vērā šo faktu, Anastasija sapratusi, ka trīs gadu garantijas termiņš beidzas 2020. gada nogalē.

Šogad nogādāja automašīnu kārtējai obligātai tehniskai apkopei citā “Peugeot” oficiālā pārstāvja – “Amserv” – servisā. Anastasija nosliekšanos par labu “Amserv” pamato ar iepriekšējo servisa pieredzi – kā pati saka, iepriekš neesot apmierinājis “Forum Auto” pakalpojums, kad bija jālabo kāds defekts.

Nepieciešams jauns dzinējs. Cer uz garantiju, bet nekā

Tehniskajā apkopē atklājās dzinēja defekts, kas nav labojams, nepieciešama dzinēja nomaiņa. Lai īstenotu garantijas remonta tiesības, Anastasija esot telefoniski sazinājusies ar automašīnas pārdevēju “Forum Auto”.

Anastasija
automašīnas “Peugeot” īpašniece

Kad es zvanīju par garantiju, viņi jau zināja par motora defektu, viņi nepiedāvāja savu palīdzību. Man bija teikts: jūs gribat labot mašīnu “Amserv”? Mēs visus dokumentus aizsūtījām, lūdzu, labojiet.

Tomēr garantijas remontu atteica, norādot, ka garantijas termiņš beidzies 2016. gada vasarā, par ko liecina ieraksts servisa grāmatiņā (tajā rakstīts, ka garantijas termiņš sākās ir 2016. gada vasarā, beidzās – 2019. gada 30. jūnijā.

Anastasija
automašīnas “Peugeot” īpašniece

Es domāju, ka manā pusē ir taisnība, ka tomēr ir tie trīs gadi un nav sasniegts pieļaujamais maksimālais nobraukums. Es sapratu, ka droši varu pretendēt uz garantiju. Pie tam es pirku automašīnu kā 2017. gada izlaiduma. Ja garantija ir uz trim gadiem, tad vēl pusgadu tai vajadzēja būt.

“Peugeot” garantijas līgumā teikts, ka garantija darbojas “3 gadu garumā vai līdz 100 000 km nobraukumam, [..] sākot no piegādes datuma”. Anastasija sapratusi, ka garantijas termiņš sācies brīdī, kad automašīna pirmoreiz reģistrēta CSDD, proti, 2017. gada nogalē.

Dīlera skaidrojums

“Forum Auto” tirdzniecības vadītājs Jānis Ozols norāda, ka, lai gan pirmā reģistrācija patiesi notikusi 2017. gada nogalē, garantijas termiņš startēts agrāk, 2016. gada vasarā, jo noticis nestandarta gadījums – automašīna 2016. gadā teju tikusi pārdota, sagatavota klientam, bet pēdējā brīdī klients no darījuma atteicies.

Jānis Ozols
“Forum Auto” tirdzniecības vadītājs

Pirmā reģistrācija un garantijas atvēršana principā ir divas dažādas lietas. Ja tiek palaista garantija, tā nav atsaucama. 2016. gadā izteica vēlmi iegādāties šo automašīnu, mēs noslēdzām darījumu, atvērām garantiju, bet darījums nenotika. Klients atteicās. Mēs gaidījām kādu laiku, kamēr izpildīs darījumu un veiks saistības, bet tas nenotika. Līdz ar to mēs pieņēmām lēmumu, ka liksim šo automašīnu kā savas lietošanas automašīnu, un vēlāk veicām pirmo reģistrāciju. Tāpēc ir tā atšķirība: garantija atvērta 2016. gadā, bet pirmā reģistrācija notika vēlāk.

“Forum Auto” pārstāvis Ozols arī stāsta, ka pirms auto iegādes kliente esot informēta, ka garantijas termiņš beidzies. Anastasija saka, ka neesot informēta.

Anastasija
automašīnas “Peugeot” īpašniece

Ja tā mašīna tomēr netika pārdota pirmajā reizē, bet garantijas termiņš tika uzsākts, kāpēc par to neinformēja rūpnīcu un neanulēja garantiju? Pērkot mašīnu, nevienu reizi netika runāts par 2016. gadu, bet teica, ka automašīna ir 2017. gada izlaiduma. Tagad es šo sarunu gan nevaru pierādīt. Man neviens neteica, ka servisa grāmatiņā ir citi datumi. Ne par ko nebrīdināja.

Jānis Ozols
“Forum Auto” tirdzniecības vadītājs

Fakts, ka šai automašīnai rūpnīcas garantija bija beigusies, viņai tika parādīts un izskaidrots, jo mēs strādājam pēc standarta. Cilvēka iztēle un droši vien vēlme ir radījusi kļūdu.

Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs uzskata, ka, iespējams, starp automašīnu dīleri un klienti notikusi komunikācijas kļūme. Kulbergs norāda, ka, ja reiz garantija startēta, to nav iespējams apturēt.

Andris Kulbergs
Auto asociācijas prezidents

Ražotāja sistēmā automašīna tika reportēta kā pārdota, bet tā netika reģistrēta. Tā ir tā būtiskā nianse. Teorētiski tam [garantijas termiņa sākumam un pirmajai reģistrācijai] būtu jāsakrīt, ņemot vērā normālo praksi. Šis ir nestandarta gadījums.

Kulbergs akcentē, ka klientam pirms automašīnas iegādes jāpārliecinās par garantijas nosacījumiem un jāvaicā tirgotājam par neskaidrībām.

Pēcāk gan “Peugeot” ražotājs piešķīra Anastasijai tā saucamo labas gribas garantiju pēc ražotāja garantijas termiņa beigām, kas nosegs 80 procentus remonta izmaksu. Uz Anastasijas pleciem ir darba izmaksu segšana, kas veido 20 procentus (nepilnus 600 eiro) remonta kopējo izmaksu.