“Kā noskaidrot automašīnas vēsturi?” Auto eksperti ved cauri mājaslapu labirintam, kur vērts ielūkoties katram spēkrata pircējam

Alise Kubiloviča

Autors: Alise Kubiloviča

Bez Tabu raidījuma žurnāliste, kura ar lielu rūpību un uzmanību iesaistās sadzīvisku konfliktu un nebūšanu risināšanā.

1 komentārs

“Kāpēc CSDD datubāzē nav pieejama informācija par automašīnas avārijām? Vispār reti kurai mašīnai šī informācija ir pieejama!” vēstule, kuru raidījumam “Bez Tabu” atsūtījis kāds autovadītājs. Izrādās – patiesi, nav viena vienīga datubāze, kura var precīzi uzrādīt informāciju par iespējamām automašīnas avārijām.

Domājot par jaunas automašīnas iegādi, ir tikai prātīgi izurbties cauri noskatītā spēkrata vēsturei, tomēr nezinātājam saprast, kur meklēt informāciju par iespējamām transportlīdzekļa avārijām, var izrādīties tikpat sarežģīti kā maldīties caur labirintu. Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāve Ieva Bērziņa apstiprina, ka CSDD datubāzē nav pieejama informācija par jebkuru avāriju.

Ieva Bērziņa
CSDD pārstāve

Mūsu mājaslapā un arī e-pakalpojumos ir informācija par to, vai transportlīdzeklis ir cietis kādā ceļu satiksmes negadījumā, bet nevis vienkārši kādā negadījumā, bet būtiskā. Proti, ja ceļu policija ir atņēmusi transportlīdzeklim tehniskās apskates uzlīmi, tātad ceļu policisti ir atzinuši, ka transportlīdzeklim ir būtiski bojājumi un jāveic atkārtota tehniskā apskate, ja plānots piedalīties ceļu satiksmē.

Arī Auto DNA māja lapā publicē sarakstu ar informāciju, kuru viņu datubāzē var noskaidrot par konkrētu transportlīdzekli, tostarp par avārijām. Auto DNA pārstāvis norāda, ka arī viņu datubāze var neuzrādīt pilnīgu informāciju.

Jānis
Auto DNA pārstāvis

Latvijā, ja auto ir bijis iesaistīts ceļu satiksmes negadījumā un ir ticis atzīts par atbildīgo jeb avārijas izraisītāju, tad šajā gadījumā netiek veiktas atlīdzības izmaksas, un, ja nav veikts bojājumu novērtējums vai remonts kādā no sertificētiem servisiem, informācija par bojājumiem var nebūt iekļauta vēstures atskaitē. Tie parasti ir gadījumi, kad auto vairs nav garantija un autoīpašnieks izvēlas veikt remontu saviem spēkiem vai kādā nelielā servisā. Informāciju par fiksētajiem OCTA gadījumiem Latvijā ir iespējams saņemt arī ar LTAB un e-CSDD palīdzību. Informācija par Eiropā oficiāli fiksētajiem bojājumiem, negadījumiem vai servisa novērtējumiem, tiek iekļauta auto DNA vēstures atskaitēs. Veicot pilnu auto pārbaudi, auto DNA vēstures atskaite ir viens no auto pārbaudes posmiem, kas palīdz lietota auto iegādē. Auto DNA sevī ietver vienu no lielākajām lietotu automašīnu datubāzēm pasaulē ar vairāk kā pusmiljardu ierakstu par bojātajiem auto.

Tomēr “e-mobile” pārdevējs Hedijs Millers aicina akli neuzticēties konkrētas datu bāzes sniegtajai informācijai. “Informācija ir jāsavāc pa maziem gabaliņiem un pēc tam jāliek kopā,” uzskata Hedijs. Latvijas auto tirgus ekspertu pārsteidz, ka pietiekami daudz cilvēku nezinot par ltab.lv jeb  Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja mājaslapu, kur ir pieejama datubāze, kas bez maksas sniedz informāciju par Latvijā reģistrētu automašīnu vēsturi – tai skaitā avārijām un OCTA izmaksātajām kompensācijām. Ja zināms, ka automašīna kādu laiku ripojusi pa ārvalstu ceļiem, Latvijas auto tirgus eksperts iesaka nepaslinkot un apskatīt arī kaimiņvalstu CSDD mājaslapas.

Jāatceras, ka neviens nevar izslēgt iespēju, ka avārijas sekas transportlīdzekļa vadītājs novērš pats vai pie drauga garāžā, tāpēc auto eksperts Uģis Vītols iesaka ne tikai automašīnas vēsturi pārbaudīt elektroniski, bet spēkratu atrādīt arī uzticamam meistaram.