“Kā lai es atgūstu savu automašīnu?” Taksists uztic savu auto turēšanā firmai ar lielu nodokļu parādu; VID aptur uzņēmuma darbību

Oļegs Visockis

Autors: Oļegs Visockis

7 komentāri

Rīdzinieks Juris par taksometru vadītāju strādā jau kopš 1967. gada. Dzīvojot divos gadsimtos, piedzīvots ne mazums kritumu un kāpumu, taču nu pieredzējušais šoferis saskāries ar vēl nebijušu problēmu.

Juris Freibergs
taksists ar milzu pieredzi

[Taksometru] licence ir apturēta firmai, bet – kāds man sakars. Tas ir mans privātīpašums, kas arī tehniskajā pasē arī norādīts. Un turētājs ir firma. Tad man nav skaidrs, kā veidojas tas darbības process, lai es varētu atgūt savu taksometru.

Vecais minivens esot Jura īpašums un galvenais iztikas avota instruments. Tagad šoferis nespēj atgūt savu automašīnu no SIA ”LT Serviss”, kas vēl šobaltdien ir taksometra turētāja.

“Mašīna veselu mēnesi, pusotru mēnesi ir bez kustības. Tātad – es nedrīkstu to mašīnu izmantot arī savām vajadzībām, jo tie “dzeltenie numuri” spēlē visu lomu. Tad, kā man rīkoties, ko man darīt tagad,” jautā Juris.

Šoferis vēršas Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) ar lūgumu pārreģistrēt automašīnu un izsniegt tā saucamos baltos numurus. Pēc pakalpojuma apmaksas pieredzējušo taksistu pārsteidz atteikums.

Ieva Bērziņa
CSDD pārstāve

Šajā gadījumā CSDD ir informējusi klientu, ka tikai tad, kad atbildīgā institūcija būs izdarījusi atzīmi reģistrā par taksometra statusa anulēšanu, tad mēs varēsim viņam sniegt konkrēto pakalpojumu.

“Samaksāts te ir, numuri ir izgatavoti. Atliek tikai aizbraukt, bet stāv priekšā [Rīgas plānošanas] reģions. Un reģions tagad mūs visu laiku vazā aiz deguna. Es neesmu vienīgais. Deviņas mašīnas šādā situācijā ir,” akcentē Juris.

Atklājas, ka SIA ”LT Serviss” ir liels nodokļu parāds, kam seko virkne sankciju. Līdz ar to Rīgas plānošanas reģions šobrīd vēl nevar anulēt firmai izsniegto taksometra licenci un atbrīvot no saistībām turēšanā nodotās automašīnas.

Konkrētā firma taksometru nozarē strādājot jau gadiem, norāda Rīgas Plānošanas reģiona (RPR) pārstāve Ligita Olante. Savulaik uzņēmuma rīcībā bijušas 19 automašīnas, bet tagad tādas ir astoņas. Pamatojoties uz to, ka konstatēti rupji pārkāpumi, proti, nav nomaksāti nodokļi lielā apmērā, Valsts ieņēmumu dienests apturējis šīs firmas darbību.

Juris darba attiecības ar SIA “LT Serviss” pārtrauc 30. novembrī. Tiesa gan, VID lēmums par saimnieciskās darbības apturēšanu pieņemts 28. novembrī.

Situāciju sarežģī arī no 1. decembra spēkā stājušās noteikumu izmaiņas par transportlīdzekļu reģistrāciju. Turpmāk noteikts, ka institūcija, kas izdevusi licenci – taksometru kartīti – uzņēmumam, var anulēt šo licences kartīti, tādējādi atbrīvojot taksometru un noņemot “dzeltenos numurus”. Tas ļauj jau netraucēti veikt pārreģistrāciju uz “baltajiem numuriem”. Attiecīgajai institūcijai gan ir obligāti jāveic atzīme transportlīdzekļu reģistrā.

“Savukārt likums nosaka, ka mums ir jāpārbauda, vai konkrētajam uzņēmumam nav nodokļu parāda. Un, ja ir šādi parādi vai arī soda reģistrā ir uzlikti sodi par pārkāpumiem pārvadājumos, tad mēs to it kā darīt nevaram,” turpina Olante.

Šobrīd jāsaka, ka ir radušies papildu apstākļi, ņemot vērā, ka uzņēmums ir apturēts. Tas nozīmē, ka tam ir pārkāpumi. Mēs konstatējām, ka valdes loceklim ir uzlikts sods, un VID ir aizliedzis viņam pat ieņemt amatu. Tad mēs arī izvērtēsim šos apstākļus, pamatojoties uz citu punktu, nevis, kad tur ir nodokļi, bet gan ir pārkāpumi, mēs lemsim par licences kā tādas anulēšanu. Līdz ar to jau “anulējas” arī licences kartītes. Un arī šis konkrētais transportlīdzeklis tad varētu būt atbrīvots no piesaistes uzņēmumam.

“Bez Tabu”: Tad būtībā šim te kungam mazliet ir jāuzgaida, un viņš šo te automašīnu varēs pilnībā pārreģistrēt atpakaļ pie sevis un dabūt “baltos numurus”?

Pašlaik ir jāpagaida, ja, jo aizritējis neilgs laiks, viņš [Juris] iesniedza dokumentus 27. decembrī. Mēs varam vērtēt to 30 dienas. Līdz ar to mēs vērtēsim un dosim viņam ziņu.

“Bez Tabu”: Bet automašīnu viņš varēs dabūt?

Vērtēsim. Nezinu! Mēs lemsim. Vienpersoniski to nepieņems.

Likstas ar Jura automašīnu saistītas ar vairākām izmaiņām likumos, un daļa stājušās spēkā jau pagājušā gada septembrī.

Tālivaldis Vectirāns
Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors

Ir uzlikts apgrūtinājums tad, kad vēlas šie veiklie uzņēmēji apgrozīt tādu kā karuselīti – atkal jaunu firmu nodibināt, un jau automobiļus pārlikt uz jaunām licences kartītēm, tāpēc ir ieviests šis liegums. Kamēr nav pārbaudīts, licences izdevējs var neanulēt un automātiski reģistrā nevar mainīt nekādus datus ar šo automobili, kas ir bijis nodots uzņēmumam turējumā vai īpašumā. Tas ir saistīts daļēji ar to, ka – kā likums šim uzņēmumam ir kādi nodokļu parādi, un šie parādi ir saistīti tieši ar šo automobili. Jo šis automobilis ir bijis pamats jeb pamatlīdzeklis, kā viens strādā, otrs paņem licenci un rezultātā iegūst šo apgrozījumu, un no tā apgrozījuma tad arī veidojas nodokļu parādi.

Ministrija aprēķinājusi, ka taksometru nozarē vien ir vairāk nekā 3 miljonu eiro liels nodokļu parāds.

Vectirāns vēl uzsver, ka taksometru pakalpojumu sniedzējiem no 1. janvāra jau jārēķinās ar vēl kādu ļoti būtisku faktoru – no 1. janvāra ir mainīta C02 jeb atgāžu norma. Turpmāk maksimāli pieļaujamā norma ir 150 gramu uz vienu kilometru. “Ja automobilis tam neatbilst, tad ar šādu automobili šo biznesu veikt nedrīkst. Līdz ar to daudziem ir jāpārdomā, kā tālāk rīkoties. Iespējams, tas var vēl pēc dažiem gadiem mainīties, normas varētu kļūt vēl striktākas.”

Jāpiebilst, ka Jura vecā “Reno” busiņa atgāžu līmenis jau vairs neatbilst jaunajiem standartiem. Līdz ar to atbildīgajiem dienestiem nudien nav iemesla liegt automašīnas patiesajam īpašniekam pilnībā atgūt šo automašīnu, jo turpināt strādāt ar to vairs jau nedrīkst.