“Kā CSDD to pieļauj?” Pēc avārijas un atņemtas tehniskās apskates auto atgriežas satiksmē

Oļegs Visockis

Autors: Oļegs Visockis

15 komentāri

“Bez Tabu” skatītājs sludinājumu portālā internetā pamanījis, viņaprāt, nejēdzību, proti, tiek tirgota “Volkswagen Caddy” automašīna, taču Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) mājaslapā šim auto pagājušā gada novembrī tika atņemta tehniskās apskates uzlīme avārijas dēļ.

Kaspars
sašutis

Sanāk, ka auto ir jānoraksta, bet pēc kāda laika tas ir atkal “uzcelts” un izieta tehniskā apskate. Kā CSDD to pieļauj, ja auto bojājumu dēļ tiek norakstīts un pēc laika to atkal tirgo? Pašu datubāzē viss ir reģistrēts. Es neticu, ka arī pēc tam tehniskajā apskatē visu to var pamanīt. Šis auto nav satiksmei drošs.

Kaspara pieminētā automašīna vēl joprojām atrodama sludinājuma portālā “ss.lv”. Tekstā gan nekur nav minēts, ka šis 2018.gada “bulkuvāģis” būtu iesaistīts ceļu satiksmes negadījumā. Vai potenciālajam pircējam vispār ir iespējams to pārbaudīt?

Normunds Avotiņš
autolietu eksperts

Daudz jau to variantu nav. Viens tātad ir CSDD datubāze, kas neparāda visu, bet parāda nobraukumu un tehnisko apskašu vēsturi. Ne visām automašīnām, bet dažām. Un otrs variants ir tas avots, ko sauc par “DNA”, kur arīdzan ne visas automašīnas ir atrodamas. Tikai jāatgādina, ka šie abi ir maksas pakalpojumi, jo pa velti jau neviens tādu informāciju nesniedz. Bet ir pilnīgi skaidrs, ka, visticamāk, ja automobilis ir stipri lietots, piemēram, 10 gadus vai vairāk, tad būs ļoti grūti atrast tādu ticamu, autentisku informāciju.

“Bez Tabu” skatītāja Kaspara gadījumā auto ir vien divus gadus vecs. Turklāt iegādāts un lietots tepat Latvijā. Aplūkojam, kādu informāciju bez maksas piedāvā CSDD. Sadaļā būtiski bojājumi pēc negadījumiem redzams, ka policija anulējusi tehnisko apskati. Tātad pēc avārijas auto nebija kustināms. Savukārt apdrošināšana uzskata, ka transportlīdzeklis vērtējams par bojā gājušu. Proti, remonts neesot tehniski iespējams, vai tas ir finansiāli neizdevīgs.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja mobilajā lietotnē redzams, ka automašīnas īpašniekam izmaksāta pat 11 000 eiro liela atlīdzība. No tās secināms, ka avārija bijusi patiešām nopietna.

Valsts policija apstiprina, ka pagājušā gada 7. novembrī Rīgā, Kuģu ielā, automašīnas ”Volkswagen Caddy” vadītājs neievēroja ceļa zīmi ”Dodiet ceļu”, kā rezultātā notika sadursme ar ”Volkswagen Passat” un tika bojāta automašīna ”Volkswagen Caddy”.

Nedz apdrošinātāji, nedz policija negrasās dalīties ar fotoattēliem no avārijas vietas, kas ļautu pārliecināties par bojājumu apmēru. Arī tirgotājs nepiemin, ka automašīna iepriekš cietusi negadījumā.

Avotiņš piebilst, ka lielā daļā gadījumu autotirgotājs nemaz nav ieinteresēts parādīt, kā automašīna izskatījās pirms remonta, jo varot gadīties, ka automašīna ir stipri cietusi.

Ieva Bērziņa
Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāve

Potenciālam pircējam, ja viņš iegādājas transportlīdzekli un ja viņš redz, ka ir izdarītas par to konkrēto auto atzīmes, tātad viņš pirms automašīnas iegādes veic padziļinātu izpēti, vai šī automašīna ir atjaunota tā, lai ar to varētu droši piedalīties ceļu satiksmē.

Tiesa gan, ja pircējam nav atbilstošas pieredzes un zināšanu, tad no pirmā acu uzmetiena pat nevarētu arī konstatēt vai un kā salabota automašīna, kas iepriekš iekļuvusi ceļu satiksmes negadījumā. “Līdz ar to ir nepieciešams veikt ekspertīzi – paņemt līdzi kādu, kas šajā lietā orientējas. Bet vislabāk ir automašīnu aizvest un pārbaudīt uzticamā servisā. Ja tur cilvēki galīgi nav iesācēji, tad viņi ātri vien pamanīs tās vietas vai tās pazīmes, pēc kurām var droši spriest, ka automobilis ir bijis avārijā un pēc tam ir atkal remontēts,” turpina Avotiņš.

CSDD gan neesot pieejama informācija par to, kā automašīnas izskatījušās pēc avārijas, vēl pirms tās saremontētas un atkārtoti nokļuvušas tehniskās apskates stacijā. CSDD pārstāve norāda, ka apskate tiekot veikta, darbiniekam nezinot, kāda apmēra skāde tad ir nodarīta un kuras ir iepriekš bojātās vietas.
“VW Caddy” tirgotājs

Jā! Priekšējā labajā ratā iebrauca T veida krustojumā. Ir nomainīta ”stoika” [jumta balsts], amortizators, visi ”ričagi” [ritošā daļa], krāsots ir priekšējais labais spārns un priekšējās durvis.

“Bulkuvāģa” jaunais saimnieks atklāj, ka sasisto automašīnu nopērk no uzņēmuma, bet vēlāk, ieguldot papildu līdzekļus, uzstutē braucamo atpakaļ uz visiem četriem riteņiem. Tirgotājs neuzskata, ka pēc avārijas auto tiek tik ļoti apskādēts, lai to pilnībā norakstītu.

“VW Caddy” tirgotājs

Protams, tas teksts, kas tur [CSDD] ir ierakstīts, kā jau es te dažiem cilvēkiem, kas zvana un raksta, saku, ka tās ir apdrošinātāju un ”Volkswagen” centra manipulācijas, lai izmaksātu kompensāciju. Nu, jā! Kā liekākā tiesa arī saka, ja ”gramatna” [kā pēc grāmatas] sataisa, kas ir sabojāts, tad kāpēc uz viņu skatīties šķībi.

CSDD uzsver, ja automašīna ir izgājusi tehnisko apskati, tad automašīna ir droša ceļu satiksmei.

Eksperta skaidrojums, kāpēc nav ieteicams atjaunot automašīnas pēc smagām sadursmēm