“Ja mēs avarēsim?!” “Liepājas autobusu parka” šoferi apdraud pasažierus, nikni arī uzraugi

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

12 komentāri

AS ”Liepājas autobusu parks” sabiedriskā transporta šoferi, kuri veic pārvadājumus no Rīgas uz Jūrmalu un otrā virzienā, neizsniedz biļetes un uzņem transportlīdzekļos vairāk cilvēku, nekā atļauts, ziņo pakalpojuma izmantotāji. Atbildīgie par pakalpojumu kvalitātes uzraudzību informē, ka ”Liepājas autobusu parks” ir viens no lielākajiem pārkāpējiem, neizslēdz iespēju, ka varētu lemt par pārvadāšanas uz Jūrmalu līguma pārtraukšanu.

Par ”Liepājas autobusu parka” šoferu pārkāpumiem ziņo Evelīna, kura no Rīgas uz Jūrmalu un otrā virzienā brauc bieži.

”Sākot ar jauno, 2018. gadu, tika samazināts reisu skaits. Cilvēkus mikroautobusos uzņem vairāk, nekā atļauts. Arī biļetes netiek izsniegtas, kas nozīmē, ka statistikā šie pasažieri neuzrādās. Bet cilvēki brauc, turklāt drošībai bīstamos apstākļos. Lai gan mikroautobusos norādīts, ka nedrīkst uzņemt vairāk nekā trīs stāvošus pasažierus, tiek uzņemti pat padsmit pasažieri, kuriem jāstāv kājās. Absurds! Cilvēki ir, bet neizsniedz biļetes, īstais pasažieru skaits neparādās nekur, tāpēc likvidē reisus. Lūdzu, palīdziet! Cilvēki brauc nedrošos apstākļos līdz pat stundai!” ziņo Evelīna.

Pieķer visatļautībā. Šoferis: “Likumi paredzēti, lai tos pārkāptu”

Evelīna Bez Tabu redakcijā iesūta video un audio ierakstus, kuri apliecina pārkāpumus ”Liepājas autobusu parka” pārvadājumos. Vienā video šoferis pieņem naudu par braucienu, bet biļeti izsniedz vien pēc lūguma. Citā video redzams, ka biļete netiek izsniegta pat pēc lūguma. Šoferis sakās, ka neizsniegs, jo ir pārliecināts, ka kontroles darbinieki nepārbaudīs.

Tāpat citam ”Liepājas autobusu parka” sabiedriskā transporta šoferim pasažiere aizrāda, ka viņš uzņem vairāk pasažieru, nekā atļauts. Šādu pārkāpumu viņa novērojusi bieži. Lūk, sievietes ierakstītā sarunas ar vienu no šoferiem fragments.

– Ja būs avārija, būs problēmas.

– Kad notiks avārija, tad arī skaidrosimies. Tagad neizvirziet noteikumus.

– Es gribu, lai jūs pareizi darītu. Jums skaidri norādīts šeit, ka varat vest trīs kājās stāvošos, nevis 10.

– Pareizi nesanāk. Mums jāved cilvēki. Mēs nevaram neuzņemt. Likums ir paredzēts tam, lai to pārkāptu.

– Gribat teikt, ka jums ir tiesības pārkāpt likumu?

– Protams.

– Piemēram, ja automašīnā ir piecas vietas, 10 cilvēkus tajā neved.

– Noteikumi ir viens, bet es ar to pelnu algu. Jo vairāk cilvēku vedīšu, jo tā lielāka.

Arī Bez Tabu žurnālists pēcpusdienā dodas izbraucienā ar ”Liepājas autobusu parka” ”mikriņu” virzienā Rīga-Sloka. Viņš ir viens no vairākiem, kurš stāv kājās brauciena laikā, biļeti no šofera nesaņem, tāpat kā citi, kuri iekāpj pēc viņa transportlīdzeklī. Žurnālists saskaita, ka biļete netiek izsniegta vēl četriem pasažieriem (nav zināms, vai brauciena biļeti saņēmuši tie, kuri iekāpuši transportā pirms žurnālista).

Kājās brauciena laikā stāv deviņi pasažieri, kaut informācija transportlīdzeklī vēsta, ka nevar būt vairāk par trim stāvošiem pasažieriem. Droši var apgalvot, ka arī prasību piesprādzēties, kas izvietota sabiedriskajā transportā, nevar izpildīt.

Galapunktā žurnālists cenšas saņemt skaidrojumu no šofera, bet vairāk par frāzēm ”viss kārtībā, jums būs labs sižets”, ”viss OK”, ”lūdzu, ļaujiet man strādāt” neizskan. Taujāts, vai apzinās, kādas sekas var būt šādai pārvadāšanas manierei straujas bremzēšanas vai avārijas gadījumā, šoferis teic, ka ”kādam pēkšņi arī ķieģelis uz galvas var uzkrist.”

Uzraugs: LAP bieži pieķer pārkāpumos. Iespējams, rosinās diskusiju par maršrutu atņemšanu pārvadātājam

Bez Tabu novēro, ka lielākais braukt gribētāju skaits ir rīta stundās un pēcpusdienā. Kā stāsta maršrutu plānotāji ”Autotransporta direkcijā”, reisu skaits uz un no Jūrmalas no šī gada samazināts pasažieru skaita samazināšanās dēļ.

”Būtiskākais iemesls, kāpēc ir mazāk reisu, ir pasažieru skaita samazināšanās. Ja salīdzinām 2015. gadu ar 2017. gadu, redzam, ka šajā periodā pasažieru skaits ir samazinājies par deviņiem procentiem, tie ir vairāk nekā 50 tūkstoši pasažieru,” informē ”Autotransporta direkcijas” valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Taujāts, vai vainīgi nevarētu būt šoferi, kuri neizsniedz biļetes, līdz ar to pasažieri neiekļauj statistikā, savukārt pasažieru reālais pasažieru skaits nav krities, K. Godiņš teic, ka ”pasažieru skaita samazinājums ir ļoti liels. Mums šobrīd nav tādu pierādījumu, kas varētu apliecināt, ka tas samazinājums ir uz neizdoto biļešu rēķina.”

Tomēr ”Autotransporta direkcijas” priekšnieks K. Godiņš atzīst, ka biļešu neizdošana kropļo statistiku un kaitē pasažieriem, jo potenciāli var būt iemesls reisu skaita samazināšanai vai maršrutu likvidēšanai. Tāpat kaitējums ir arī valsts makam, jo, neizdodot biļeti, netiek samaksāti nodokļi. Valstij pat nākas piemaksāt, piešķirt dotācijas, ja ienākumi no pārdotajām biļetēm nenosedz izmaksas.

K. Godiņš arī stāsta, ka ”Liepājas autobusu parks” ir viens no naskākajiem pārkāpējiem.

”Šim pārvadātājam ir viens no lielākajiem pārkāpumu skaitiem. Mēs esam pastiprināti pievērsuši uzmanību, kontrolējot ”Liepājas autobusu parku”. Diemžēl pārvadātājs grēko, izsniedzot biļetes. Mēs redzam regulārus pārkāpumus gan pagājušogad, gan šogad. Pagājušogad esam piemērojuši salīdzinoši lielus sodus, salīdzinot ar citiem pārvadātājiem. Arī šogad īsā laika periodā līgumsodos esam piemērojuši gandrīz tūkstoš eiro,” par pārvadātāja netikumiem stāsta K. Godiņš.

”Autotransporta direkcijā” sakās, ka turpmāk kontroles darbinieki pārvadātājus uzraudzīs vēl naskāk.

”Ja pārvadātājs turpinās regulāri pārkāpt noteikumus, neizslēdzam iespēju, ka varētu rosināt lemšanu par to, vai nav jāizvērtē līguma [par pārvadājumiem uz un no Jūrmalas] pārtraukšana,” brīdina K. Godiņš.

Foto

12 komentāri