“Devi garantiju-jārisina! Kā puisītis slēpies!” “Audi” par 11,5 tūkstošiem no Rumbulas paliek ceļmalā; solītā garantija izplēn

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

42 komentāri

Drīz vien pēc automašīnas “Audi A6” iegādes par 11,5 tūkstošiem eiro vienā no Rumbulas autoplačiem atklājas defekts, kā rezultātā spēkrats nekustināms paliek uz ceļa. Remontdarbi izmaksā lielu naudu, tomēr lietoto automašīnu tirgotājs izvairās no solītās garantijas, sašutis ir spēkrata īpašnieks no Rēzeknes. Šī nav pirmā reize, kad “Bez Tabu” stāsta par konkrēto Rumbulas autoplača saimnieku Artūru Mālnieku.

Septembra sākumā, noskatījis 2011. gada “Audi A6 ar dīzeļdzinēju sludinājumu vietnē, rēzeknietis Vjačeslavs no Latgales ieradās Rīgā, vienā no Rumbulas lietoto automašīnu plačiem Maskavas ielā 465A, kas ir SIA “BERLINAUTO” paspārnē.

Vjačeslavs
“Audi A6” īpašnieks

It kā apskatījām, automašīna skaista vizuāli. Pretenziju nebija. Prasīju par garantiju, ja, piemēram, pēc divām nedēļām kas notiks. Viņš teica: ”Brāl, viss normāli! Automašīna pārbaudīta! Došu tev triju mēnešu garantiju.” Prasīju, uz ko tieši. Atbildēja, ka uz visu.

Dārgais remonts

Vjačeslavs nožēlo, ka nenogādāja spēkratu pilnai diagnostikai. Uzticoties tirgotājam un mutiskam solījumam par garantiju uz trim mēnešiem, rēzeknietis iegādājās spēkratu par 11,5 tūkstošiem eiro (līzingā).

Vjačeslavs
“Audi A6” īpašnieks

Problēmas sākās uzreiz. Atvedu auto uz Rēzekni, kur aizdzinu to uz servisu eļļas maiņai. Sākot to darīt, kostatēja, ka visa kreisā puse ir eļļā. Zvanīju viņam [pārdevējam], viņš teica, ka tā nevar būt, auto esot pārbaudīts. Taisnojās, ka varbūt tas tāpēc, ka ilgi stāvējusi. Aizbraucu uz magātavu, izmazgāju dzinēju, pabraukāju aptuveni četras dienas. Paliku uz ceļa. Nācās izsaukt auto evakuatoru.

3. oktobrī paliekot uz ceļa ar nebraucošu auto, Vjačeslavs, samaksājis par auto avakuācijas pakalpojumu 50 eiro, spēkratu vēlreiz nogādāja servisā Rēzeknē, kur, veicot padziļinātāku pārbaudi, atklājās sprauslu defekts, kura salabošanas izmaksu tāme sastādīja nepilnus 600 eiro.

Vjačeslavs vēlējās atgādināt automašīnas pārdevējam, kurš lika savu parakstu uz dokumenta, noslēdzot darījumu, un reizē SIA “BERLINAUTO” priekšniekam Artūram Mālniekam, par solīto garantiju, cerot, ka komersants segs remonta izmaksas. Tomēr centieni sazināties izrādījās nesekmīgi.

Vjačeslavs
“Audi A6” īpašnieks

Centos sazvanīt Artūru Mālnieku. Rakstīju arī īsziņu. To viņš pilnībā ignorēja. Sākotnēji neatbildēja uz zvaniem, pēc tam vienkārši atcēla zvanus. Nācās veikt remontu par savu naudu.

Kā stāsta Vjačeslavs, viņš Rēzeknes autoservisā esot informēts par nepieciešamību drīzumā mainīt motora ķēdi, lai gan, kā piebilst rēzeknietis, viņam auto tirgotājs esot stāstījis, ka šī svarīgā detaļa salīdzinoši nesen esot mainīta. Detaļas remonts arī izmaksāšot lielu naudu – aptuveni tūkstoš eiro. Vjačeslavs ir neziņā, vai arī par šiem remontdarbiem garantijas ietvaros plača saimnieks neliksies ne zinis.

Vjačeslavs
“Audi A6” īpašnieks

Vēlētos, lai viņš salabo par saviem līdzekļiem. Vienkārši nevajadzēja dot garantiju. Tās tās lietas nedara. Varēja pateikt, ka nav garantijas, tas arī viss.

Rumbula sauc!

“Bez Tabu” viesojās SIA “BERINAUTO” placī, kur priekšnieku Mālnieku nesastapa. Cits darbinieks teica, ka parasti komersanta piešķirtā garantija attiecas uz šāda veida remontdarbiem.

Žurnālista un SIA “BERLINAUTO” darbinieka sarunas fragments

Žurnālists: Tika solīta triju mēnešu garantija. Nobeidzās sprauslas, 600 eiro…Kas ar to garantiju? Viņš par sprauslām jau ir samaksājis. Ja būs tā ķēde jāmaina, viņam ir tagad čeks par sprauslām.

Plača darbinieks: Tad laikam jāzvana priekšniekam.

Žurnālists: Bet jūs dodat garantiju uz trim mēnešiem, vai ne?

Plača darbinieks: Nu jā, kas ir mūsu neizdarības rezultāts. Tas [garantija] ir tieši par dzinēju vai ātrumkārbu. Par tādiem defektiem, ko [šoferis] nevar ietekmēt.

Žurnālists: Sprauslas skaitās?

Plača darbinieks: Nu jā.

Jāatzīmē gan, ka dokumentāla pierādījuma garantijas esamībai nav. “Audi” spēkrata jaunais īpašnieks Vjačeslavs stāsta, ka garantija esot apsolīta mutvārdos. Arī tirgotāja interneta vietnē komersants informē, ka “kompānija ”BERLINAUTO” Jūsu jebkuras markas un modeļa automobili uz abpusēji izdevīgiem nosacījumiem ar oficiālu darījuma noformēšanu un drošības garantiju.”

“Bez Tabu” sazvanīja “BERLINAUTO” priekšnieku Artūru Mālnieku, kurš gan teica, ka par Vjačeslava “Audi” defektiem un remontdarbiem neko nezinot.

Artūrs Mālnieks
SIA “BERLINAUTO” priekšnieks

Neviens nav vērsies pie mums ar sūdzībām. Nav zvanījis, neko nav teicis. Ir zvanījis? Parādiet, lūdzu, zvanu. Neko nav teicis.

Klients Vjačeslavs gan vēlreiz uzsver, ka sākotnēji, konstatējot eļļas noplūdi, ar Mālnieku esot izdevies sazināties, bet vēlāk, kad servisā atklāja sprauslu defektu, esot zvanījis auto tirgotājam, bet viņš zvanus esot ignorējis. Tāpat Vjačeslavs “Bez Tabu” komandai demonstrēja īsziņas, kuras sūtīja Mālniekam un kuras tirgotājs arī ignorējis. Piemēram, 8.oktobrī Vjačeslavs Artūram Mālniekam rakstīja: “Arturik, kur pazudi? Par vārdiem jāatbild! Devi garantiju, tad jārisina! Bet tu kā puisītis slēpies!”

Foto: īsziņas teksts

Vjačeslavs
“Audi A6” īpašnieks

Kapa klusums. Es zvanīju pa divām reizēm dienā nedēļas garumā. Viņš viekārši atcēla zvanus.

“BERLINAUTO” priekšnieks Mālnieks “Bez Tabu” pauda, ka pretenziju gadījumā klientam jāziņo oficiālā ceļā, nevis zvanot vai sūtot īsziņas.

Artūrs Mālnieks
SIA “BERLINAUTO” priekšnieks

Ja nevar sazvanīt cilvēks, lūdzu, lai raksta ierakstītu vēstuli.Likumā noteiktā kārtībā jāvēršas pie komersanta divu nedēļu laikā ar ierakstītu vēstuli, un komersants izskata problēmas.

Ja Vjačeslavs tagad vērsīsies pie komersanta oficiālā ceļā, firma nesola kompensēt remontdarbus, pauda Mālnieks. Viņš norāda, ka atteikumam kā iemesls varētu būt fakts, ka Vjačeslavs pēc automašīnas iegādes veiksmīgi veicis tehnisko apskati, tāpat spēkratam neilgi pirms pārdošanas veikta diagnostika oficiālajā “Audi” dīlera servisā, kam gan oficiālu apstiprinājumu Mālnieks žurnālistiem neuzrādīja. Mālnieks vēlāk sarakstē ar žurnālistu pauda sekojošo:

Artūrs Mālnieks
SIA “BERLINAUTO” priekšnieks

Izskatās jau, ka Krievijas dīzeļdegviela nepatīk “Audi”, ja jau sprauslas nojuka. Uz pārdošanas brīdi nekādu defektu nebija automašīnai. Izskatas, dotajā brīdī uz nekādu garantiju klients pretendēt nevar.

Pagājušogad ”Bez Tabu” jau stāstīja par citu pirkumu Artūra Mālnieka auto placī Rumbulā (citas SIA paspārnē). Tolaik raidījumā vērsās kliente, kura iegādājās automašīnu ar lukturiem, kas nav paredzēti Eiropas tirgum, tiem nav atbilstoša marķējuma, bija paredzēti ASV tirgum. Par šo Mālnieks pircēju nebrīdināja pirms darījuma un vēlāk arī ignorēja solīto garantiju (vairāk lasi šeit). Automašīnas jaunā īpašniece nevarēja iziet tehnisko apskati. Pēc ”Bez Tabu” iesaisīšanās Mālnieks ievietoja spēkratā derīgus lukturus, pats nogādāja spēkratu uz tehniskās apskates staciju. Vēlāk atdodot automašīnu īpašniecei, atvainojās un, lai kompensētu kaitējumu, pat pasniedza tirdzniecības centra dāvanu karti. Tomēr jezga turpinājās, kad noskaidrojās, ka automašīnai pēc viesošanās tehniskās apskates stacijā, atdodot atslēgas īpašniecei, atkal bija uzstādīti nederīgie lukturi. Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvis raidījumu “Bez Tabu” informēja, ka tehniskās apskates stacijā auto bija ar mūsu ceļiem derīgiem lukturiem, tāpēc, acīmredzot, vēlāk tie atkal nomainīti (vairāk lasi šeit).

Patērētāju tiesību aizstāvji aicina neuzticēties mutiskiem solījumiem

Patērētāju tiesibu aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Santa Zarāne Vjačeslavam un citiem iesaka neuzticēties mutiskiem solījumiem par komersanta garantiju.

Santa Zarāne
PTAC pārstāve

Noteikti nevajag uzticēties mutiskiem solījumiem. Ja ir garantija, jāpieprasa dokumentu, ko pārdevējs var izsniegt kā informāciju par to, ka ir šāda garantija. Dokumentā jābūt norādītam garantijas termiņam, tieši uz ko tā attiecas, kontaktinformācijai, kas ir šīs garantijas izsniedzējs. Vienkārši mutiska vienošanās par to, ka garantija būs, nav pierādāma. Ja pie sludinājuma rakstīts tiek dota, bet netiek izsniegts garantijas talons, to varētu uzskatīt par maldināšanu vai nepatiesu reklāmu, jo, ja par garantijas esamību informē, komersantam garantiju jāizsniedz rakstiskā veidā.

Tāpat Zarāne atgādina, ka, neskatoties uz to, vai komersants piedāvā savu garantiju uz kādu konkrētu laika periodu, patērētājs ir tiesīgs sūdzēties par līgumam neatbilstošu preci divus gadu periodā.

Santa Zarāne
PTAC pārstāve

Patērētājs var mēģināt vērsties autservisā, kur laboja sprauslas. Eksperts var izsniegt informāciju par defekta iemeslu, jo ne jau uzreiz, nopērkot automašīnu, tās pēkšņi ir saplīsušas. Ar šo informāciju var vērsties rakstveidā pie pārdevēja.

Pēc “Bez Tabu” iesaistīšanās Vjačeslavs vērsās pie komersanta oficiālā ceļā.