Benzīnam ir lielāks biodegvielas piemaisījums. Kā tas ietekmē automašīnu dzinējus?

Skaidrīte Nitiša

Autors: Skaidrīte Nitiša

TV3 Bez Tabu raidījuma žurnāliste, kura ļoti labi orientējas savstarpējo konfliktu un dažādu problēmu risināšanā.

10 komentāri
Benzīnam ir lielāks biodegvielas piemaisījums. Kā tas ietekmē automašīnu dzinējus?

Šogad Latvijā minimālais biodegvielas piejaukums 95. markas benzīnam ir palielināts no 5% uz 10%. Autovadītāji uztraukušies, kas notiks ar automašīnu dzinējiem, jo piedeva esot gana liela. Vai tik spēkrati nesāks niķoties?

Ko zaudēsim un ko iegūsim, darbinot mūsu automašīnas ar 95. markas benzīnu, kam pievienoti 10% biodegvielas jeb bioloģiskas izcelsmes spirta, viedokli pauž Rīgas Tehniskās universitātes docents, transportlīdzekļu pārzinātājs Gundars Zalcmanis un auto eksperts Uģis Vītols. Skaidrojumu sniedz arī Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dzintars Kauliņš.

Ka automašīnām, kas ražotas, sākot ar 1995. gadu, nekas slikts neatgadīšoties, ja 95. markas benzīna tvertnē  desmitā daļa būs vēl bioloģiskā spirta, ko apzīmē ar E10, vienprātīgi ir visi eksperti. Vecākām automašīnām ilgtermiņā gan varētu rasties dažas ķibeles.

Automašīnu īpašnieki, kuru spēkrati tiek darbināti ar benzīnu, varot pārbaudīt, vai viņu auto ir pielāgots biodegvielas piejaukumam, aplūkojot, vai uz degvielas tvertnes ir uzlīme E10. To varot uzzināt arī auto rokasgrāmatā un arī Eiropas Autoražotāju asociācijas mājaslapā.

Transportlīdzekļos, kuru motori nav paredzēti 95. markas benzīna ar 10% bioetanola piejaukumu jeb 95E10 izmantošanai, ieteicams izmantot 98. markas benzīnu, kurā etanola saturs ir līdz 5% .

Uģis Vītols norāda, ka naudas maciņos būšot izmaiņas. Diemžēl tie kļūšot plānāki, jo transportlīdzekļi E10 patērēšot vairāk nekā 95. markas degvielu, toties automašīnas ripošot raitāk un uzrāviens būšot lielāks. Ekonomikas ministrijas pārstāvis akcentē, ka galvenais ieguvums – dzīvosim zaļāk.

ES tiek ieviestas jaunas marķēšanas prasības degvielas uzpildes stacijām un transportlīdzekļiem, kas ražoti pēc 2018. gada oktobra. Informācija par transportlīdzekļa saderību ar degvielu obligāti ir jānorāda uz transportlīdzekļa degvielas uzpildes tvertnes vāciņa vai tiešā tā tuvumā, kā arī transportlīdzekļa rokasgrāmatā. Līdzīgi marķējumi jānorāda arī uz degvielas uzpildes sūkņa un tā uzpildes pistoles.

No 1. aprīļa arī dīzeļdegvielai tiks palielināts pievienotās biodegvielas daudzums no 5% līdz 7%, bet, kā paskaidroja Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dzintars Kauliņš, automašīnas, kuras darbina dīzeļdzinēji, pārmaiņas neskaršot.

Dārza un meža tehnika, kas darbināma ar benzīnu, bieži vien nav paredzēta E10 degvielas izmantošanai; tāpēc jālieto īpaši dārza tehnikai paredzēta vai 98. markas degviela. Noteikti jāiztukšo degvielas tvertne, kad sezona beigusies.

Degvielas ražotājiem, tirgotājiem ir jāievēro standartiem atbilstošas prasības. Kā viņi to darīs, degvielas kvalitātes monitoringu veikšot Būvniecības valsts kontroles birojs. Katru gadu no degvielas tirdzniecības vietām ievācot vairākus simtus degvielas paraugu tie tiks testēti kādā no akreditētām laboratorijām. Degvielas uzpildes iekārtu un uzpildes pistoļu marķēšanas prasību uzraudzību veiks Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.