Auto īpašnieks, spēkratā uzpildot gāzi, pamana pamatīgu atšķirību starp uzpildes staciju rādījumiem

Alberts Dinters

Autors: Alberts Dinters

Bez Tabu raidījuma žurnālists ar specializāciju kriminālstāstu šķetināšanā. Īpaši ass un nesaudzīgs, aizstāvot vides tīrību un dabas saudzēšanu.

6 komentāri

Kādam no “Bez Tabu” skatītājiem ir radies jautājums, vai tiešām šīs vasaras temperatūra ir ietekmējusi ne vien zemnieku ražas apjomus, bet arī tos auto, kuri aprīkoti ar gāzes iekārtām. Proti, cilvēks ir pamanījis, ka laikā, kad laukā gaisa temperatūra bija +30 un vairāk grādu, diezgan pamatīgi atšķiras gāzes apjoms, kuru var iepildīt auto esošajā gāzes balonā, esot dažādās uzpildes stacijās.

Ikviens auto īpašnieks, kura spēkratā uzstādīta gāzes iekārta, zina, ka drošības apsvērumu dēļ tā noregulēta, lai balonā nevarētu uzpildīt vairāk par 80% balona ietilpības. Ja iepildāmās gāzes apjoms uzpildes reizēs atšķiras par pāris litriem, tad viss kārtībā, bet, ja atšķirība jau mērāma desmit litros, tad acis ieplešas. “Bez Tabu” skatītājs Arnis par to ir pārliecinājies pats uz ”savas ādas”. Ikdienā viņš savu bērīti uzpilda vietā, kur gāzes rezervuārs ierakts zemē, saule un karstums tam netiek klāt, bet kādā reizē sanācis piestāt uzpildes stacijā, kur balons atrodas virs zemes.

Arnis
nesaprašanā, kur palika autogāze

”Ja visu laiku es savā auto varēju iepildīt 38, 42 litrus gāzes, tad tajā stacijā apjoms uzlēca 50 litri! Var jau gadīties, ka gāzes sistēma sāk niķoties, bet šāds daudzums ir krietni par daudz!”

Vai tas ir iespējams? Jā, jo, paaugstinoties gaisa temperatūrai, gāze izplešas. To rakstveidā “Bez Tabu” apstiprina kompānija, kura apkalpo uzpildes staciju aprīkojumu, skaidrojot, ka tā nav tirgotāja šmaukšanās.

A/S”INSPECTA LATVIA” skaidrojums

”Ja jūs no rīta vienā stacijā pie ārgaisa temperatūras +12°C iepildījāt 42 litrus, bet pēcpusdienā citā stacijā pie ārgaisa temperatūras +27°C, iepildījāt 37 litrus nenozīmē, ka tirgotājs jūs ir apšmaucis.”

Tam piekrīt arī raidījuma uzrunātais eksperts Mārcis Purviņš, kurš ilgus gadus ir nodarbojies ar gāzes iekārtu uzstādīšanu spēkratos. Te gan jāpievērš uzmanība kādai niansei. Autovadītājs saka, ka lielajā karstumā no virszemes rezervuāra ir iepildījis vairāk gāzes nekā vēsajā laikā.

Mārcis Purviņš
eksperts

”Vēsākai degvielai ir mazāks izgarošanas koeficients salīdzinājumā ar degvielu, kura plūst caur uzkarsušu sistēmu. Jā, sistēma ir nokrāsota baltā krāsā, lai mazāk uzkarstu, bet tas tomēr notiek. Man grūti teikt, kāpēc šim klientam sanācis, bet jābūt ir otrādi.”

Visi “Bez Tabu” uzrunātie eksperti kasa aiz auss, lauza galvu tā un šitā, bet izskaidrot, kāpēc ir sanācis pretēji, nevar neviens no uzrunātajiem gāzes iekārtu pazinējiem. Apkalpojošās kompānijas pārstāvis telefonsarunā skaidro, ka, iespējams, jāskatās, kādas jaudas uzpilde attiecīgajā stacijā tiek veikta. Ja kādam klientam šķiet, ka viņš, iespējams, tiek apšmaukts, viņam ir visas tiesības pieprasīt veikt sertificēta meistara mērījumus, jo cilvēkam parastajam nav iespējas pašam pārbaudīt, vai iepildītais gāzes daudzums atbilst patiesībai.

Foto

6 komentāri