Plāno vairāk atraisīt rokas internetveikalu pārdevējiem. Kas par to jāzina mums, pircējiem?

Skaidrīte Nitiša

Autors: Skaidrīte Nitiša

Pieredzējusi TV3 "Bez Tabu" žurnāliste, kura ļoti labi orientējas savstarpējo konfliktu un problēmu risināšanā. Veido sizetus par dažādām tēmām. Rūpīgi iedziļinās katrā stāstā un rod risinājumus pat sarežģītām konfliktsituācijām. Palīdz novērst netaisnību.

0 Komentāru

Radio un džeza personība Raitis Zapackis itin bieži izmanto iespēju iepirkties tiešsaistē. Izmantojis arī atteikuma tiesības divu nedēļu laikā sūtīt preci atpakaļ un pēc atteikuma veidlapas aizpildīšanas visa par preci samaksātā nauda bijusi kabatā, taču pavisam drīz tas tā varētu arī nebūt.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktores vietniece Ieva Baldiņa-Brūklīte stāsta, ka pašlaik ir jauna Eiropas Komisijas iniciatīva, proti, priekšlikums direktīvas grozījumiem. Ja pirkums veikts tiešsaistē, pārdevējs būtu tiesīgs atmaksāt naudu nevis uzreiz, kad saņem atteikuma tiesību veidlapu, kā tas ir tagad, bet vien pēc preces saņemšanas un tās apskatīšanas. Ja secinās, ka prece ir pārmērīgi lietota un tai radīti kādi bojājumi, pārdevējs būtu tiesīgs lemt, cik procentu no samaksātās summas pircējam atdot. Iesaka patērētājiem preci nelietot un nebojāt, lai nesanāktu vilšanās, ka nesaņem visu samaksāto summu, ja vēlas realizēt atteikuma tiesības.

Internetveikalos iepērkas arī portāla Skaties.lv vadītāja Sniedzīte Vilmane. Viņa uzskata, ja prece ir nelietota un pircējs no tās grib atteikties, viņam būtu jāsaņem naudu pilnā apmērā, bet, ja prece jau ir lietota, tad gan pārdevējs būtu tiesīgs lemt, cik naudas atdot. Zina gadījumus, ka pircēji ļaunprātīgi izmanto iespēju, ka no preces var atteikties 14 dienu laikā, piemēram, iegādājas apģērbu, visu šo periodu to valkā, tad no preces atsakās un visu naudu saņem atpakaļ. Uzskata, ka jaunais regulējums būtu vērtējams pozitīvi.

Brīvmākslinieks Kašers gan ir patērētāju pusē un viņa pārliecība, ka labā prakse būtu, ja pārdevējs vadās nevis pēc principa, ka vienmēr vainīgs pircējs, kā tas varētu būt ieviešot jauno regulējumu, bet gan, ka pircējam vienmēr taisnība, taču katru gadījumu būtu jāvērtē atsevišķi. Tam piekrīt arī Latvijas lielākā internetveikala 1A.lv pārstāvis Normunds Namnieks. Viņiem šāda prakse jau esot tagad. Atteikuma tiesības gan izmantojot vien mazāk par procentu pircēju.

Raitis Zapackis gan saskata jaunās iniciatīvas ne tikai stiprās, bet arī vājās puses, proti, kā pārdevējs varēs izvērtēt, cik procentu liels ir preces nolietojums? Arī patērētāju tiesību sargi ir nobažījušies, vai tik pārdevēji šo iespēju neizmantos ļaunprātīgi?

Pašlaik Eiropas Komisijas gudrās galvas vēl lauž šķēpus, kādā formātā pieņemt jauno regulējumu. Daudzu dalībvalstu pārstāvji pret to iebilst. Eiropas Komisija pašlaik izskata arī priekšlikumus, kas paredz vairāk aizsargāt arī patērētājus, kuri izmanto tiešsaistes pakalpojumus. Pircējiem der zināt vairāk par savām tiesībām. Ja iegādājas preci internetveikalā vai arī ja pārdevējs to piedāvā pie patērētāja mājās, piemēram, ūdens filtrus vai matračus, bet neizskaidro atteikuma tiesības un nav pievienojis atteikuma veidlapu, tad patērētājs ir tiesīgs no preces atteikties nevis 14 dienu laikā, bet gan gada laikā.

Foto

0 Komentāru