Mamma pārmet Jelgavas slimnīcai atteikšanos palīdzēt divgadīgajam dēlam ar elpas trūkumu

28 komentāri

Pie “Bez Tabu” vēršas divgadnieka mamma, kura ir šokā par piedzīvoto Jelgavas slimnīcas uzņemšanas nodaļā. Bez elpas palikušais puisēns tur nogādāts dienas vidū ar Neatliekamo medicīnisko palīdzību. Jelgavas slimnīca noraida mammas pārmetumus, sakot, ka nav atteikuši palīdzību.

Kad Hildegardes divgadīgajam bērnam augstai temperatūrai pievienojās elpas trūkums, mamma izsauca neatliekamo medicīnisko palīdzību. “Ātrie” pieņēma lēmumu vest abus no Iecavas uz Jelgavas slimnīcu, bet tur mazais pacients ilgi nav uzturējies. Uzņemšanas nodaļā kārtojot dokumentus, esot atklājies, ka zēnu nevar uzņemt viena iemesla dēļ.

Hildegarde
mamma

Mūsu pediatre nav ģimenes ārstu reģistrā, tāpēc slimnīcai ir tiesības atteikt mums uzņemšanu slimnīcā.

Mamma neizpratnē par šādu notikumu pavērsienu meklējusi risinājumus, bet velti. Reģistratore esot palikusi nelokāma un lūgusi mammu gaidīt koridorā, jo vienīgais cilvēks, kurš var izlemt šo jautājumu, tai brīdī pusdieno. Te laikam vietā atgādinājums, ka Hildegardes divgadīgo bērnu slimnīcā nogādāja “ātrie”.

Hildegarde
divgadnieka mamma

Es nevienā brīdī nelūdzu mūs hospitalizēt. Es tikai cerēju uz ārstu, kurš apskatīs bērnu. Bet tā vietā mums lūdza uzgaidīt gaitenī, jo par to, vai var sniegt ārsta konsultāciju šai gadījumā, lēmumu varot pieņemt nodaļas vadītāja, kura tai brīdī pusdienoja.

Mamma slimnīcā pavadīja aptuveni 40 minūtes, kuru laikā esot vairākkārt centusies panākt to, ka “papīrus” kārto pēc tam, vispirms, pievēršot uzmanību bērnam, bet velti. Rezultātā Hildegarde izsaukusi taksometru un aizbraukusi uz Rīgu pie savas pediatres. Jā, jā, tās pašas, kuras neesot reģistrā.

Rezultātā Hildegardes bērns nobrauca tai dienā simt kilometru, meklējot palīdzību, lai gan bija tiešā mediķu tuvumā. Tas mammai liek uzdot jautājumus.

Hildegarde
mamma

Vai tā ir sistēmas problēma, ka ārsti novesti tik augsta līmeņa stresā, ka baidās sniegt palīdzību, nesakārtojot dokumentāciju, vai arī tas ir absolūts empātijas trūkums?

Tieši tāpēc mamma uzrakstījusi iesniegumu Veselības inspekcijai. Veselības inspekcijā norāda, ka tā notikumi attīstīties nedrīkstēja.

Andris Zīverts
Veselības inspekcijas pārstāvis

Atteikt palīdzību slimnīcā nedrīkstēja, jo bērna veselības stāvoklis tika novērtēts kā smags.

 

“Bez Tabu” Jelgavas slimnīcas uzņemšanas nodaļā sastaptie mediķi atsakās komentēt tās dienas notikumus, jo esot tik daudz pacientu, ka katru konkrēto gadījumu nevarot atcerēties. Informējam par notikušo slimnīcas virsārsti, kur atsakās ticēt mammas teiktajam un, konsultējoties ar saviem kolēģiem uzņemšanas nodaļā, ieņem striktu slimnīcas aizstāvības pozu.

Solveiga Ābola
Jelgavas pilsētas slimnīcas virsārste

Es joprojām, saku, ka tā nevar būt. Bija tā – ātrā palīdzība atveda bērnu. Pediatrs apskatīja, sāka rakstīt vēsturi un tai brīdī, kad bija jāievada un jāreģistrē, izrādījās, ka, jā, bērnam nav ģimenes ārsta, viņš nav reģistrēts. Viņai neatteica uzņemšanu, viņai teica, ka mēs jūs uzņemam, bet pēc Ministru Kabineta noteikumiem, ļoti iespējams, ka tas jums būs maksas pakalpojums.

Mamma apgalvo, tā nav taisnība, jo, lai cik satraukta bijusi, neviens viņai nav teicis, ka uzturēšanās slimnīcā būs par maksu. Tikmēr virsārste paliek pie sava, akcentējot, ka neviens no mums tur klāt nav bijis un ka viņa tic saviem speciālistiem. Tiesa, saņemam solījumu, ka vēlreiz šo jautājumu slimnīcas iekšienē izrunās.

Veselības inspekcija sola izmeklēt notikušo. Speciālisti mudina mammu rakstīt iesniegumu slimnīcas vadībai, lai izskata bija vai nebija komunikācijas kļūme. Ja neizdodas, tad noteikti var un vajag ārstu ētikas komisiju.

Savukārt tiem, kam rodas jautājums, kāpēc ārste neparādījās reģistros, atbilde ir gaužām vienkārša. Hildegardes bērnu ārste nav slēgusi līgumu ar Nacionālo veselības dienestu un savus pakalpojumus sniedz par maksu. Tā ir ārsta brīva izvēle slēgt vai neslēgt līgumu par valsts apmaksātu pakalpojumu sniegšanu.

Andris Zīverts
Veselības inspekcijas pārstāvis

Mēs pārliecinājāmies, par šo ārstu, ka viņa ir sertificēta ārste un iestāde ir sertificēta.

Nacionālajā veselības dienestā atgādina, ka personas reģistrācija pie ģimenes ārsta neietekmē tiesības saņemt valsts apmaksātus pakalpojumus. Ja ir runa par uzņemšanas nodaļu vai neatliekamo medicīnisko palīdzību, arī šis ir pakalpojums, ko saņem jebkura persona, neatkarīgi no tā, vai cilvēks ir vai nav reģistrēts pie ģimenes ārsta vispār, vai ir reģistrēts pie maksas ģimenes ārsta.

Ja persona reģistrējusies pie maksas ģimenes ārsta, tad ir jārēķinās, ka samazinās iespējas saņemt plānveida valsts apmaksātus pakalpojumus. Respektīvi, tos pakalpojumus, kam ir nepieciešams nosūtījums no ārsta, kurš ir līgumattiecībās ar Nacionālo veselības dienestu. Tas pats attiecas arī uz kompensējamiem medikamentiem.