Bīstami vilinoši! Gados jaunas “Instagram” lietotājas, dzenoties pēc vieglas peļņas, riskē ar savu veselību

Agnese Drunka

Autors: Agnese Drunka

Bez Tabu raidījuma vadītāja, kas visiem stāstiem pieķeras ar pieredzējušas žurnālistes krampi.

62 komentāri

Sociālās vietnes “Instagram” lietotāji pamanījuši un ziņo raidījumam “Bez Tabu”, ka arvien aktīvāk un neatlaidīgāk gados jaunas meitenes tiek uzrunātas iesaistīties tievēšanas līdzekļu, uztura bagātinātāju un maltīšu aizvietotāju lietošanā, tirgošanā un popularizēšanā.

Vienpadsmitās klases skolniece Patrīcija Anna ir blogere, kurai sociālajā vietnē “Instagram” sāka viens pēc otra birt piedāvājumi no vienaudzēm, visi ar vienu un to pašu domu.

“Hei! Man Tev ir piedāvājums, varbūt vēlies 2018. gadā vienu foršu papildu darbiņu “NL international” un būt manā komandā. Darbiņš pasīvs, darbojamies “Instagram”, nopelnām atkarībā no tā, cik daudz izdarām. Pirmajā mēnesī atalgojums var būt no 400 eiro. Katru mēnesi alga aug.

Par visu pārējo gribētu parunāt satiekoties, jo detaļas ir svarīgas. Šobrīd veidoju savu foršo komandu, lai varētu kopā darboties, ceļot, atbalstīt viena otru un forši pavadīt laiku. Varu pačukstēt, ka darbs ir saistīts ar foršiem produktiem, kas uzlabo fizisko formu un vizuālo. Piemēram, “Energy Diet”.”

Patrīcija Anna pēc principa uzticies, bet pārbaudi, ar vecāku ziņu devusies tikties klātienē. Kompānijas birojā Rīgā, Maskavas namā, satikusi vēl divas savas paziņas, kas meiteni darīja bažīgu par to, cik apjomīga ir kompānijas izmesto tīklu darbība.

Kompānijas birojā ar meitenēm runājusi jauna sieviete, kura esot ukrainiete, bet runājusi latviešu valodā. Lielākā daļa tikšanās aizritējusi, slavējot produktus.

Patrīcija Anna

Viņa stāstīja, cik produkts ir veselīgs, dabīgs, labs, neaizstājams. Cik mums tā ir milzīga iespēja nopelnīt, viņa teica, ka pēc pieciem mēnešiem es jau pelnīšu piecus tūkstošus eiro.

Viss, kas man jādara, ir obligāti jālieto pašai produkts. Viņa balstījās uz to, ka tā nav reklāma, tā ir rekomendācija, kas man jāliek savā “Instagram storijā”.

“Instagram” stāsts jeb “storijs” virtuālajā vidē dzīvo vien 24 stundas un pēc tam pazūd bez pēdām. Patrīcija Anna ir satraukta par to, ka kompānijas mudinātas, arvien biežāk “Instagram” profilos un “storijos” ar maltītes aizstājējiem dalās arvien jaunākas meitenes, esot pat 12 un 13 gadus vecas svara zaudētājas.

Meitenes kā apdullušas dalās savā mīlestībā pretmaltīšu aizstājējiem, tūskas un svara mazinātājiem, uztura bagātinātājiem, kas nav lēti, starp citu.

“Tur ir jāveic samaksa par pirmo produktu, kuru pasūti un tālāk pārdod, regulē savas atlaides. Piramīdas tipa darbība, kas koncentrēta jauniešu auditorijai. Bet, manuprāt, jaunieši un maltītes aizstājēji, jo kompānijas pārstāvji uzsver, ka tie ir maltītes aizstājēji, nav pieļaujams”, uzsver vidusskolniece.

“Nepieļaujami,” Patrīcijai pievienojas arī ģimenes ārste, kura pētot produktu sastāvu sauc tos par nedrošiem.

Dārta Miķelsone
ģimenes ārste

Mani kā ārstu visvairāk uztrauc tas, ka mēs nezinām neko par produktu izcelsmi. Viņi reklamējas kā maltītes aizstājēji.

Jā, tur ir vitamīni, tur ir minerālvielas, bet nav zināms, cik to ir. Es neesmu pārliecināta par to, ka šis būtu kaut kas atbalstāms.

Ņemot vērā, ka ir tik daudz bērnu, kuri slimo ar bulīmiju, anoreksiju, ēšanas traucējumiem, iesaistīt gados jaunas meitenes maltīšu aizstājēju lietošanā un popularizēšanā ir ļoti bīstami. Tā uzskata arī Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijā, norādot, ka gados jauni cilvēki ir bez dzīves pieredzes un viņiem kritisks piedāvājuma izvērtējums var būt apgrūtināts.

“Pusaudži un jaunieši nevar tik viegli pateikt nē. Tāpēc tieši jaunās meitenes ir izvēlētas, jo ar viņām vieglāk veidot kontaktu, iespējams, arī manipulēt,” Amanda Vēja, ģimeņu ar bērniem atbalsta departamenta direktore.

Veids kādā savā mājaslapā uzņēmums uzrunā potenciālos klientus ir košs, krāsains un vilinošs.

“Bez Tabu” dodas nepieteiktā vizītē uz kompānijas “NL international” mītnes vietu galvaspilsētā. Sastopam tur jau spietojošas gados jaunas meitenes. Viņas nav pārāk runātīgas un saka, ka esot atnākušas draudzenei līdzi. Tikmēr draudzene blakus telpā uzklausa kompānijas pārstāvi. Viņš, “Bez Tabu” uzrunāts, noliedz, ka runa būtu par reklāmu.

“Mēs nereklamējam. Mēs lietojam paši, un to redz citi cilvēki, mūsu paziņu loks un jautā un viss. Tāds ir mūsu darbības princips. Tas ir tāpat kā cilvēks aiziet uz konditoreju, uztaisa fotogrāfiju, ieliek internetā. Cilvēkiem patīk, un viņi arī iet uz to pašu konditoreju. Tā nav reklāma.

Tā ir vienkārši lietošana, personīgais piemērs. Par dalībnieku vecumu es neko nezinu. Mēs netaisām darba intervijas ar katru cilvēku atsevišķi. Kad atnāk grupa, nav laika katram cilvēkam atsevišķi jautāt, cik viņam gadu.”

Vairāk gan neko jauneklis paskaidrot nevar un mudina zvanīt kādai svarīgākai personai Jeļenai. Jeļena gan ir nevaļīga, jo sazvanīta brīdī, kad atrodas Krievijas robežpunktā. Viņa uzskata, ka jaunu meiteņu rosība “Instagram” reklamējot “NL international” izplatītos uztura bagātinātājus, maltīšu aizstājējus un svaru koriģējošos produktus, nav viņas darīšana.

Jeļena
“NL international” menedžere

Es domāju, ka tas, ko katrs dara “Instagramā”, ir viņa paša darīšana. Ziniet, es nevaru atbildēt uz jautājumu, kā meitenes tiek pie mūsu produkcijas.

Pie mums mūsu kompānijā līdz 14 gadu vecumam ir aizliegts reģistrēties un iegādāties preci. Atvainojos, robežpunktā nevaru runāt.

Tā vien rādās, ka esam sastapušies ar ne pārāk tīru veidu, kā veidot savu biznesu, akcentē Bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas juridiskās nodaļas vadītāja Dace Āķe: “Arī tad, ja netiek slēgti līgumi, jābūt vecāku piekrišanai. Ja bērns, kādu labumu iedrošināts, kādu apsolījumu saņemot, ir gatavs iesaistīties produktu popularizēšanā, tas ir vērtējams kā bērna izmantošana.”

Šobrīd varam vien mudināt gados jaunu meiteņu vecākus būt vērīgus un noskaidrot, ar kādām nodarbēm atvases aizraujas sociālajos tīklos. Ja rodas aizdomas vai šaubas, tad noteikti aicināti vērsties Valsts bērnu tiesību aizsardzības centrā.

TOP komentāri

  • Zapijs
    +43 +41 -2

    Zapijs

    Te jau 90% komentu ir no si produkta izplatitajiem - aizstavjiem :D Vnk palasiet atsauksmes par to pasu DrainEffect - tas ir pulverits, labi, teiksim ka labs un veseligs, jo uz vina ta ir rakstits un kipa neviens nemirst nost (kgan sadas lietas notiek tikai ilgtermina un katrs kermenis reage savadak) - viss ko sis pulveris dara ir izvada ara skidrumu no organisma. Visu skidrumu, ari visus vitaminus un mineralus ar to. Tapec istermina svars nokritas par 1-2kg uz skidruma rekina, bet ilgtermina var iedzivoties vitaminu defecita un ar nepietiekama skidruma kermeni saistitas problemas. Sis pulveris principa degidre organismu. Tiklidz beigsiet lietot, svars bus atpakal, jo skidrums bus atpakal kermeni. Bet par cik visas vecenes ir ka trakas uz 1kg tuliteju zudumu, nekas vinas tagad vairs neparliecinas ka sis produkts ir slikts :D PS Tapec ari merkauditorija ir sievietes un pec iespejas jaunakas, kas neko nerubi. Un storijos pec 24 stundam viss pazud, taka gali udeni. Ideals biznesa plans.
  • Alise Muntiņa
    +27 +21 -6

    Alise Muntiņa

    Man ar šo piedāvāja vakar viens vīrietis... Kad palūdzu izklāstīt, kas man jādara, teica visu to pašu, ko šajā rakstā izlasiju. Uz reiz sapratu, ka piramīdas tipa shēma... Labāk neielaisties tādās darīšanās :)
  • retors

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Lasi vēl