”Здравствуйте! Говоритьe по русски?” ”Akropolē” klientus apkalpo krievu valodā

Artūrs Špaks

Autors: Artūrs Špaks

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš labi orientējas ceļu satiksmes lietās, apdrošināšanas strīdu un dažādu konfliktu risināšanā.

52 komentāri

Vairākās jaunā lielveikala “Akropole” ēdināšanas iestādēs un veikalos strādā cilvēki, kuri neprot latviešu valodu. Klientiem tiek piedāvāts sarunāties krieviski vai angliski.

Raidījums “Bez Tabu” saņēmis vairākas sūdzības par kafejnīcu “Grill London”, kur vairumā strādājot lietuvieši. Kafejnīcas klienti ir šokā par to, ka tiek apkalpoti krievu valodā un tā tiekot uztverta par normālu praksi.

Līga
Vēlas runāt latviešu valodā

Pienāca jauna meitene, kas pēc mana sveiciena latviešu valodā atbild man krievu valodā. Nav jau iebildumu, bet turpinu runāt latviski – vēlētos galdiņu 4 cilvēkiem. Vai ir brīvas vietas? Seko atbilde – ja Jums nav iebildumu, ka apkalpošu Jūs krievu valodā, varu ierādīt galdiņu manā zonā. Esam lietuviešu uzņēmums, tāpēc runājam tikai krievu valodā.

Arī kāds cits raidījuma skatītājs uzsver, ka kafejnīcā ticis apkalpots svešvalodā.

Salvis
Apmeklējis jauno kafejnīcu

Saskāros ar to, ka liela daļa apkalpojošā personāla nezina valsts valodu. Gan jauns puisis, kuram palūdzu ēdienkarti, gan arī jauna meitene, kura tad, kad skaidrā valsts valodā paprasīju rēķinu, teica, ka runās tikai krieviski un angliski, bet ne latviešu valodā. Kāpēc tā un vai tas ir pieļaujami no apkalpojošā personāla puses?

Arī raidījums “Bez Tabu’ ar slēpto kameru apmeklēja skatītāju norādīto kafejnīcu un pārliecinājās par latviešu valodas nepratējiem. “Здравствуйте! Говоритьe по русски?” žurnālistiem nosaka viesmīle, kura sagaida pie ieejas. Vēlāk pasūtījumu pieņem kāds cits darbinieks, kurš arī neprot latviešu valodu un arī ir no Lietuvas: “Šis ir lietuviešu restorāns. Nupat tika atklāts, uzreiz nevar atrast visus darbiniekus, kuri būtu vietējie”.

Valsts valodas centrs (VVC) arī saņēmis sūdzību par likuma pārkāpumiem jaunajā tirdzniecības centrā, un valodas sargi jau pirms “Bez Tabu” esot devušies pārbaudē. VVC Rīgas reģiona nodaļas vadītājs Viesturs Razumovskis radījumam atklāj, ka tā neesot pieļaujama situācija, tādēļ tikšot veikta pārbaude.

Lielveikala vadība arī konstatējusi nepilnības sava nomnieka rīcībā, tādēļ likusi situāciju izlabot. ”Mēs esam noteikuši termiņu, līdz kuram šim jautājumam jābūt sakārtotam. Pretējā gadījumā pieņemsim iekšējās sankcijas,” atzīst ”Akropolis group” valdes loceklis Kaspars Beitiņš.

”Grill London” nolīgtā sabiedrisko attiecību pārstāve Anda Daubure norāda, ka uzņēmums tik īsā laikā nav spējis atrast atbilstošus darbiniekus, kuri būtu gatavi strādāt restorānā, tādēļ palīgā braukuši restorāna ķēdes darbinieki no Lietuvas.

Anda Daubure
Kafejnīcas ”Grill London” pārstāve

Tie ir daži darbinieki, kuri nerunā latviešu valodā, bet viņi runā krieviski un angliski. Mēs klientiem parasti jautājam, vai viņus apmierina, ka tiks apkalpoti krievu vai angļu valodā. Mūsu mērķis ir, ka drīz šeit būs tikai latviešu valodā runājoši darbinieki.

Kafejnīcas pārstāve nevar nosaukt termiņu, kad lietuvieši vairs neapkalpos Rīgas filiāles apmeklētājus.

Tāpat raidījuma žurnālisti saņēmuši ziņu, ka arī beķerejā “Thierry Boulangerie” strādā lietuvieši, kuri klientus apkalpo krievu vai angļu valodā.