VID darbiniece piezvana māti zaudējušai sievietei un uzdod savdabīgu jautājumu

Artūrs Špaks

Autors: Artūrs Špaks

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš labi orientējas ceļu satiksmes lietās, apdrošināšanas strīdu un dažādu konfliktu risināšanā.

25 komentāri

Pēc straujas veselības pasliktināšanās Nijoles ģimene pieņēma lēmumu mammu nogādāt aprūpes namā, kur pēc pusgada 84 gadus vecā kundze no šīs zemes atvadījās. Augusta vidū Nijole saņēma zvanu no VID darbinieces. Sarunas temats sievieti pamatīgi satriecis.

Dzīve aprūpes namā un vēl dažādi izdevumi sasniedza iespaidīgu izdevumu slieksni – aptuveni četrus tūkstošus eiro. Vismaz daļu, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju, būtu iespējams atgūt. Mātes aiziešanu mūžībā Nijole ļoti pārdzīvoja, kā rezultātā pat pasliktinājās veselības stāvoklis. Pēc vairākiem mēnešiem Nijole bija jau samierinājusies ar tuvākā cilvēka zaudēšanu, taču tad atskanējis telefona zvans.

Nijole
Saņēmusi nepatīkamu zvanu no VID

Man pateica, ka zvana no VID. Uzreiz uzdeva šokējošu jautājumu. Prasīja, vai mana mamma ir mana audžumamma. Tas bija kā sitiens pa galvu. Es tikai nedaudz sāku atiet pēc bērēm, bet te pēkšņi šāds jautājums… Tajā brīdī es nezināju, ko darīt – braukt uz darbu vai mājām. Esmu otrās grupas invalīde, man kļuva slikti, pieskrēja cilvēki. Es jūtu, kad man sākas lēkmes, paspēju paķert tableti. Mani nosēdināja uz soliņa. Viņa teica, ka sistēmā tā uzrādoties. Vai tiešām nedomā, ka ar vienu vārdu var nosist cilvēku?

Nijole ģimenē ir jaunākā no piecām māsām, un tieši māsas viņu mierinājušas, ka viņa ir bioloģiskā meita. Tieši Nijole, nevis VID darbiniece nonākusi pie risinājuma, ka iespējams nosūtīt dzimšanas apliecību, kurā melns uz balta radniecības saites apstiprinātas. Pēc apliecības nosūtīšanas VID darbiniece vairs nav zvanījusi Nijolei, lai atvainotos.

VID datus par iedzīvotājiem bez maksas saņem no Pilsonības pārvaldes, taču šajā reizē darbiniece nolēmusi piezvanīt nodokļu maksātājai.

Dace Ķirse-Ķirša
VID Fizisko personu deklarāciju uzskaites daļas vadītāja

Ļoti reti gadās tādas situācijas, kad nodokļu maksātāji pievieno attaisnotos dokumentus, uzrāda radniecību, taču VID rīcībā informācijas par konkrēto radniecību nav. Darbiniece mēģina saņemt šo informāciju ātrāk, nevis sūtīt pieprasījumu Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldei (PMLP). Sistēma vispār nerāda tādu faktu (red.- par audžumammas statusu), nezinu, ko Jums atbildēt.

VID darbiniece, kura zvanījusi Nijolei, šobrīd strādā attālināti, līdz ar to saruna nav ierakstīta un nav iespējams pārliecināties, ko VID darbiniece vaicājusi Nijolei. Dienestā norāda, ka konkrētā darbiniece ir ilggadēja darbiniece.

Pēc šīs situācijas VID aizvien mazāk izmantošot iespēju sazināties ar nodokļu maksātājiem, lai noskaidrotu viņu radniecības saites, tā vietā izmantos PMLP datubāzes informāciju.