“Vai tāpēc Latvija glāba “airBaltic”?” Neizpratne par mūsmāju aviokompānijas attieksmi pret tautiešiem

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

6 komentāri

Latvijas pilsonis neizpratnē par nacionālās aviokompānijas ”airBaltic” cenu politiku un attieksmi pret Latvijas iedzīvotājiem, no kuru nodokļiem pirms vairākiem gadiem kompānija tika izglābta no bankrota. Neizpratnē, kāpēc biļetes uz galamērķiem no Latvijas ir dārgākas nekā kaimiņzemēs.

Oskaram un viņa kolēģim darba darīšanās bija steidzami jānokļūst Vācijas pilsētā Minhenē. Vairākas dienas pirms plānotā datuma vīrietis sev un kolēģim vēlējās iegādāties aviobiļetes ”airBaltic” mājaslapā. Liels bija vīrieša pārsteigums, ieraugot biļetes cenu vienai personai vienā virzienā no Rīgas ar tiešo reisu – 190 eiro. Tikmēr tajā pašā datumā, ar to pašu reisu lidojot no kaimiņvalstīm, cenas ir krietni lētākas – no Tallinas caur Rīgu ar to pašu reisu 98 eiro, bet no Viļņas ar to pašu reisu caur Rīgu – 117 eiro.

Oskars
Vīlies nacionālajā aviokompānijā

”Piezvanīju ”airBaltic”. Pirmais, kas mani izbrīnīja, bija tas, ka par zvanu jāmaksā. Aviokompānijas operatorei prasīju, vai es varu nopirkt biļetes no Tallinas, bet iesēsties lidmašīnā Rīgā, kad tā būs te piezemējusies, lai uzņemtu pasažierus, man teica, ka nē. Ja nepiedalīšos pirmajā reisā, tad uz Minheni nevarēšu lidot.”

Latvijas kompānija draudzīgāka kaimiņzemēm?

Arī “Bez Tabu” pārliecinās, ka, ja biļetes nepieciešamas steidzami, tās ir dārgākas, lidojot no Rīgas. No Latvijas uz Minheni šīs nedēļas ceturtdienā biļete vienai personai maksā 214 eiro, kamēr tajā pašā reisā no Tallinas (ar pārsēšanos Rīgā) biļete maksā 93 eiro. Meklējot biļetes uz to pašu galamērķi pēc divām nedēļām, lidojumam no Rīgas cenas ir krietni zemākas, bet no Tallinas arī, vairāku desmitu eiro starpība ir aizvien.

Oskars
Vīlies nacionālajā aviokompānijā

”Ar šo visu viņi [”airBaltic”] mudina mani vai nu braukt uz Tallinu, vai Viļņu, kur tērēšu naudu, no kā Latvijai nav labuma, vai meklēt lēto citas aviokompānijas piedāvājumu. Es, Latvijas iedzīvotājs, uzturu šo aviokompāniju. Kāpēc no Latvijas lidojumi ir dārgāki? Cik es saprotu, ”airBaltic” mūsu lidostā dod atlaides, ja reiz tie ir mūsējie, kāpēc man jāmaksā tik liela nauda, ja es jau nodokļos esmu samaksājis? Ja tā starpība ir tāda un aviokompānija nevar nopelnīt, nepaņemot no mums vēl, varbūt mums šī kompānija ir jāpārdod? No tās naudas varam sataisīt daļu ceļus, varbūt slimnīcu gultām pietiks! Vai mēs tāpēc glābām šo uzņēmumu?”

Oskars uzskata, ka valstiski jānosaka, ka no Latvijas biļetes ir vislētākās, jāmudina citu valstu iedzīvotājus braukt uz Rīgu, ”atstāt” naudu un sēsties lidmašīnā mūsu valstī.

“airBaltic”: Piedāvājam izdevīgāko piedāvājumu konkrētajā brīdī

”airBaltic” pārstāve Alise Briede stāsta, ka ”rezervācijas laikā biļetes cena ir visizdevīgākā, zemākā tajā brīdī”.

”Cenas būtiski ietekmē vairāki faktori. Piemēram, atšķirīgās lidostās ir atšķirīgas lidostu nodevas. Tāpat jāņem vērā arī tirgus konkurences apstākļi, kas ietekmē cenu piedāvājumu. Eiropā ilgstoši konkurences apstākļi ir ļoti augsti, līdz ar to lidsabiedrībām jāspēj nodrošināt konkurētspējīgas cenas visiem: gan tiem, kuri ceļo tiešajos reisos, gan tiem, kuri ceļo ar pārsēšanos,” stāsta ”airBaltic” pārstāve Briede.

Komentējot Oskara pieredzi, Briede uzsver, ka no Rīgas uz Minheni ir tiešais lidojums, kamēr pasažieriem, lidojot no Lietuvas vai Viļņas, jāpārsēžas Rīgā.

Alise Briede
”airBaltic” pārstāve

”Tiešais lidojums vienmēr ir augstākas kvalitātes produkts. Tas ir ātrs, ērts, nav jāpārsēžas, līdz ar to mēdz būt, ka cena ir augstāka.”

Šim aviokompānijas pārstāves skaidrojumam piekrīt arī VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” padomes loceklis un satiksmes jomas eksperts Tālis Linkaitis.

”Aviācijā ir tāds nerakstīts princips, ka tiešie reisi ir vērtība. Par to no pasažiera var prasīt vairāk nekā par reisiem ar pārsēšanos. Protams, cenu ietekmē arī citi faktori. Piemēram, vai reisos ir konkurenti, kurā dienā lido, vai tas ir rīta vai pusdienas reiss, cik lidmašīna ir piepildīta. Protams, kompānija cenšas maksimāli piepildīt lidmašīnu. Tie, kuri brauc tiešajā reisā, ir pamatpasažieri. Tad jāskatās, vai lidmašīna ir piepildīta. Tad no tiem, kuri tiek pielasīti klāt no citām valstīm, cena var būt lētāka tikai tāpēc, lai pielasītu pilnu lidmašīnu,” skaidro Tālis Linkaitis.

“Bez Tabu” lūdza komentāru arī Satiksmes ministrijā.

Satiksmes ministrijas komentārs

”Latvijas valsts kā airBaltic lielākais akcionārs jau ilgstoši atbalsta uzņēmuma īstenoto attīstības kursu, izprotot airBaltic ievērojamo lomu Latvijas ekonomikā. Vienlaikus Satiksmes ministrija kā viens no akciju turētājiem nevar ietekmēt cenu politiku, jo tas nav akcionāra uzdevums.

 

Jāuzsver, ka lidsabiedrībām šodien ir jāspēj piedāvāt konkurētspējīgas cenas, un mūsu valsts nacionālā aviokompānija to spēj nodrošināt gan pasažieriem, kas izmanto tiešos reisus, gan pasažieriem, kas ceļo ar pārsēšanos.

 

Svarīgi, ka biļešu rezervāciju pasažieri var veikt uz vairāk nekā 70 tās galamērķiem līdz pat gadam uz priekšu.”

Raidījums pārliecinās, ka, pērkot biļeti nevis steigšus, bet gan laikus, iespējams iegādāties biļetes par krietni draudzīgākām cenām, kompānija piedāvā arī atlaides. Tomēr Oskars uzskata, ka, pērkot biļeti arī pēdējā brīdī, izlidošanai no Latvijas jābūt vislētākajai.

Foto

6 komentāri