“Vai godīga komercprakse?” “Tīrīga” dāļā skrejriteņus, uzbāžas ar līgumiem. Kā “Tīrīga” “copēja” klientus ?

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

Pievienot komentāru

Uzņēmums ”Tīrīga”, kam no 15. septembra Rīgas dome bija uzticējusi uzsākt atkritumu apsaimniekošanu turpmākos 20 gadus, izmisīgā un uzstājīgā manierē centusies noslēgt līgumus ar rīdziniekiem, ziņo iedzīvotāji. Līgumi slēgti laikā, kad nebija skaidrs, vai uzņēmums varēs uzsākt darbu, jo jau iepriekš ilgstoši Konkurences padome norādīja uz negodīgu monopolu, ja pašvaldība dos zaļo atkritumu apsaimniekošanai vienam uzņēmumam uz tik ilgu laiku. Galu galā, nepilnu nedēļu pirms atkritumu izvedēju maiņas Konkurences padome liedza “Tīrīgai” pagaidām sākt darbus Rīgā. Rīgas dome pārsūdzējusi lēmumu.

”Kas laicīgi līgumu pārslēdz, tas laimē elektroskūteri!” ar šādu uzsaucienu rotāts buklets vasarā tika iemests daudzu rīdzinieku pastkastītēs. Ar šādu stratēģiju ”Tīrīga” mudināja rīdziniekus naskāk slēgt līgumus ar uzņēmumu par atkritumu izvešanu. Visiem, kuri pārslēgtu līgumus ar ”Tīrīgu” no 5. līdz 30. augustam, uzņēmums solīja dalību loterijā, kurā izlozēja trīs elektroskrejriteņus.

Uzņēmums ”Tīrīga” neatklāj, cik rīdzinieku noslēguši līgumus, tomēr, domājams, balva pamudināja daudzus vienoties līgumattiecībās ar ”Tīrīgu”.

AS ”Tīrīga” valdes priekšsēdētājs Guntars Levics saka, ka izmisīgie centieni ar vilinošām balvām piesaistīt vairāk klientu nebija saistīti ar pretošanos Konkurences padomes pārmetumiem un daudzos līgumus ar iedzīvotājiem nebija plānots izmantot kā argumentu, iebilstot pret darba iesaldēšanu. Levics skaidro, ka līdz pēdējam brīdim ”Tīrīga” cerējusi, ka atkritumu izvešanu varēs uzsākt plānotajā laikā, līdz ar to bija nepieciešams noslēgt līgumus.

Guntars Levics
“Tīrīga” valdes priekšsēdētājs

Mums ir pieredze diezgan daudzās pašvaldībās, strādājot kā privātajam partnerim. Zinām, kādi ir klientu paradumi, slēdzot līgumus. Šī nav vienīgā vieta, kur ar motivējošu loteriju palīdzību interesi izstiepjam ilgākā laika posmā. Ir starpība, vai līgumi jāsavada sistēmā vienā nedēļā, vai darām to vairāku mēnešu laikā.

”Bez Tabu” viedokli par skūteru loterijas mārketinga akciju vaicāja Latvijas Reklāmas asociācijas (LRA) valdes priekšsēdētājai Baibai Liepiņai.

Baiba Liepiņa
Latvijas Reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja

Šī ir normāla mārketinga metode, kā nodrošināt sev kaut kādus apjomus un piesaistīt jaunus lietotājus, tas viss ir OK. Jautājums par fonu. Ja patērētājiem šķiet, ka nav īsti korekti, tad zīmolam vajadzētu padomāt, vai viņa rīcība ir ētiska piesaistīt klientus šādi šādos apstākļos, kad nav skaidrības par tālāko darbību.

LRA priekšsēdi Liepiņu vairāk mulsina saņemtais pastkastītē, ko saņēmuši arī citi rīdzinieki, dzīvojoši daudzdzīvokļu namos. Proti, uzņēmums, cenšoties vairot klientu loku, daudzdzīvokļu namu iedzīvotājiem izsūtījis līgumus fiziskām personām. Liepiņa norāda, ka par atkritumu apsaimniekošanas līgumu slēgšanu parasti ir atbildīgi namu apsaimniekotāji.

Baiba Liepiņa
Latvijas Reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja

Esmu saņēmusi tādu aploksni ar uzrakstu ”Jūsu jaunais apsaimniekošanas līgums”. Cik šāda komercprakse ir godīga? Saņemot aploksni ar tādu uzrakstu, pirmais jautājums radās: vai mums kaut kas noticis ar apsaimniekotāju? Vai mainījies apsaimniekotājs? Loģiski, ka apsaimniekotājs nav mainījies. Atverot aploksni, ieraugu jaunu līgumu par atkritumu apsaimniekošanu. Man, galapatērētājam, nav skaidrs, vai tagad ir jauna kārtība, ka mums pašiem individuāli jāslēdz līgumi vai tomēr to dara apsaimniekotājs?

”Tīrīgas” valdes priekšsēdētājs Guntars Levics, komentējot šo neizpratni, teic, ka notikusi kļūda.

Guntars Levics
“Tīrīga” valdes priekšsēdētājs

Mūsu apakšuzņēmējs, kurš izplatīja korespondenci, atsevišķos gadījumos ir kļūdījies. Pastnieks šīs vēstules bija iemetis nevis privātmāju pastkastītēs, bet gan daudzdzīvokļu māju pastkastītēs. Mēs esam runājuši par to ar apakšuzņēmēju, lai šādas situācijas vairs neatkārtotos.”

Konkurences padome, pagaidām liedzot uzsākt darbu ”Tīrīgai” Rīgā, noteikusi pagaidu regulējumu, kas nosaka aizliegumu slēgt līgumus ar iedzīvotājiem, savukārt jau noslēgtie līgumi ir jāatsauc.

Lai nepieļautu atkritumu haosu galvaspilsētā, kad no 15. septembra iedzīvotājiem nav līgumu ar atkritumu apsaimniekotājiem un viņu atkritumi netiek izvesti, valdība ārkārtas sēdē akceptēja rīkojuma projektu par ārkārtējās situācijas izsludināšanu Rīgā. Saeima nolēma atbalstīt valdības lēmumu par ārkārtējās situācijas izsludināšanu Rīgā saistībā ar atkritumu izvešanu. Tā ļauj atkritumu apsaimniekotājiem strādāt arī bez līgumiem ar iedzīvotājiem. Atkritumus Rīgā ārkārtējās situācijas laikā turpinās izvest “Clean R”, “Eco Baltia vide” un “Lautus”.