Uzmanies! Ja grasies mainīt viedtālruni, var būt problēmas ar Smart ID

Skaidrīte Nitiša

Autors: Skaidrīte Nitiša

TV3 Bez Tabu raidījuma žurnāliste, kura ļoti labi orientējas savstarpējo konfliktu un dažādu problēmu risināšanā.

23 komentāri
Uzmanies! Ja grasies mainīt viedtālruni, var būt problēmas ar Smart ID

Apritējis mēnesis, kopš, lai ielogotos internetbankā, kodu kartes vairs nav derīgas, ja tām nav papildu drošības risinājumu. Lai veiktu maksājumus internetbankā, jāizmanto Smart ID vai kodu kalkulators. Bankas šo prasību risina dažādi. “Luminor” bankas klientiem Smart ID radījis pamatīgu apjukumu un galvassāpes, ja ir pārdots iepriekšējais viedtālrunis un iegādāts jauns.

Vita iegādājās jaunu viedtālruni, gribēja lietot Smart ID, kā to darījusi, kad bija iepriekšējā ierīce, taču tas vairs nebija iespējams. Bankā paskaidrots, ka “Luminor”  internetbankas un mobilās bankas autentifikācijas rīki esot  Smart ID un kodu kalkulators. Smart ID lietotne (aplikācija) ir jāinstalē no jauna un jāreģistrē jauns Smart ID konts. Tas nozīmē, nedrīkstējis  izdzēst savu esošo kontu vai iztīrīt atmiņu savā vecajā tālrunī pirms jaunā konta reģistrācijas jaunajā telefonā. Ja jaunais Smart ID konts jaunajā ierīcē ir aktīvs, tikai tad varot izdzēst Smart ID no sava vecā tālruņa. Ja tas tā nav, tad jāpērk kodu kalkulators.

Vita neapmierināta, ka nācies tērēt laiku, stāvēt rindā bankā, pirkt kodu kalkulatoru, par to maksāt piecus eiro, kas esot bijis ar lielu atlaidi, pārplānot savu darba laiku, lai tiktu uz banku utt. Par šo prasību, pirkt kodu kalkulatoru, neesot bijis informācijas. To uzzinājusi vien pēc jaunā telefona iegādes. Par bankas pēkšņajām prasībām pirkt kodu kalkulatoru, neapmierināti ir arī citi klienti.

Ilze
“Luminor” bankas kliente

Iegādājos jaunu telefonu, kā rezultātā bija telefonā jāielādē jauns Smart ID. Kad mēģināju izveidot profilu, protams, nekas neizdevās, jo kodu kalkulators nav iegādāts, jo īsti nebija vajadzības, līdz tam tika lietots Smart ID, un viss bija kārtībā. Šodien devos uz “Luminor” banku, lai man apstiprina jauno Smart ID kontu telefonā, bet sekoja bankas darbinieka atbilde, ka, lai man aktivizētu kontu, ir jāiegādājas kodu kalkulators par maksu. Šobrīd esot ļoti izdevīgi, jo ir samazināta cena no 18 eiro uz 5 eiro. Bet, manuprāt, tas ir pilnīgs absurds, ka klientiem ir jāmaksā nauda piespiedu kārtā, lai varētu aktivizēt bezmaksas programmu. Būtība Smart ID izmantoju jau vairāk nekā gadu, un viss bija kārtībā, kodu kalkulators nebija nepieciešams, viss darbībā apmierināja, bet tagad banka savus klientus būtība piespiež pie sienas. Netaisnīgākais tajā visā ir tas, ka netiek piedāvāta nekāda alternatīva klientiem. Iepriekš banka ziņoja, ka Smart ID ir bezmaksas alternatīva kodu kartēm un tiem, kuri nevēlas pirkt kodu kalkulatorus, šobrīd sanāk, ka, lai klients varētu izmantot bezmaksas programmu, viņam ir jāiegādājas maksas iekārta. Un samazinātā kodu kalkulatoru cena neiztur kritiku, jo citādā variantā es to nekad nebūtu pirkusi. Uzskatu, ka šī ir pilnīgi absurda situācija, ja banka nespēja nodrošināt pāreju uz Smart ID pilnvērtīgi, tad vajadzēja pagarināt kodu kartes darbību.

“Luminor” bankas pārstāvis apstiprina, – tiešām nepieciešams kodu kalkulators, lai Smart ID aktivizētu jaunajā ierīcē, ja Smart ID konts iepriekšējā ierīcē ir izdzēsts. Kodu kalkulators ieviests drošības apsvērumu dēļ, lai pasargātu klientu internetbanku.

“SEB bankas” pārstāve skaidro, ka arī viņu bankā attālināti Smart ID aplikāciju iespējams reģistrēt tikai ar iepriekšējā autorizācijas līdzekļa palīdzību. Tātad – vai nu Smart ID, vai kodu kalkulators, taču, ja iepriekšējais autorizācijas līdzeklis nav pieejams, tad to var piereģistrēt klātienē, filiālē. Tas ir bezmaksas pakalpojums. Vienīgais, kas jāņem līdzi, tas ir personu apliecinošs dokuments un ierīce, kurā vēlas reģistrēt aplikāciju.  Kodu kalkulatora iegāde nav obligāta.

Līdzīgi ir “Swedbank”. Tās pārstāvis piebilst, ka ir arī iespēja nodublēt Smart ID kopiju uz planšetes, tad to pārliek uz jauno ierīci un nav jādodas uz filiāli. Arī “Swedbank” klientiem nav nepieciešams pirkt kodu kalkulatoru, lai reģistrētu Smart ID jaunajā ierīcē.

Bankas “Citadele” klientiem ne tikai nav jāpērk kodu kalkulators vai jādodas uz filiāli, bet klienti joprojām varot izmantot kodu kartes un reģistrēt interneta lietotni jaunajā ierīcē paši. “Citadeles” kodu kartes lietošanas risinājums atbilstot drošības standartiem, lai tās izmantotu arī turpmāk. Kodu karte jālieto kopā ar papildu drošības kodu, ko klienti saņem īsziņā.

“Luminor” bankas pārstāvis norāda, ka tuvāko pāris nedēļu laikā arī viņu bankā vairs nebūs nepieciešams pirkt kodu kalkulatorus, lai reģistrētu jaunajā ierīcē Smart ID. Tikšot ieviestas izmaiņas šai sistēmā.

Tie, kas tomēr plāno pirkt jaunu ierīci tuvākajā laikā, vislabāk sazināties ar savu banku un noskaidrot, kas nepieciešams, lai jaunajā telefonā varētu reģistrēt Smart ID, lai nebūtu lieki jātērē nauda kodu kalkulatora iegādei un arī laiks.