“Telefons “gļuko”, neko nevar izdarīt!” Lombardā Gulbenē pirkta ierīce niķojas, naudu neatdod

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

118 komentāri

Pēc lietota mobilā tālruņa iegādāšanās lombardā Gulbenē sieviete atklāj, ka ierīcē nav lietojama viena no viedtālruņa pamatfukcijām. Vēloties atgūt naudu, kliente atraidīta.

Pēc tam, kad Gulbenes puses iedzīvotājas Lāsmas viedtālrunis pārstāja darboties, viņai steigšus bija nepieciešama cita ierīce. Tā kā nebija līdzekļu jauna telefona iegādei, viņa veikalā/lombardā “Moda” Gulbenē iegādājās lietotu mobilo telefonu par 55 eiro.

Lāsma
vēlas atgūt naudu

Lombardā teicu, ka galvenais, lai strādā “Smart ID” lietotne. Viņa [darbiniece] man piedāvāja variantus, arī šo. Samaksāju 55 eiro, nebija kosmiska cena. Aizbraucot mājās, draugs sāka skatīties telefonu un saprata, ka telefons neiet. Nevar ielādēt “Smart ID”, telefons “gļuko”. Neko nevarēja izdarīt.

Zvaniem ierīce derīga, bet niķojas interneta funkcija, nav iespējams lejupielādēt aplikācijas, telefonam ir problēmas ar interneta signāla uztveršanu, norāda Lāsma.

Veikala mājaslapā norādīts, ka “visas veikalā nopērkamās lietotās preces pilnvērtīgi pilda tām paredzētās funkcijas. [..] Veikalā netiek tirgotas preces, kurām nolietojuma dēļ ir traucēta preces paredzēto funkciju veikšana.”

Saprotot, ka internets, tā lietošana ir viedtālruņa pamatfunkcija, Lāsma drīz vien devās atpakaļ pie tirgotāja, uzstājot uz naudas atmaksu, bet pieprasījums tika noraidīts. Iegādājoties ierīci, Lāsmai tika izsniegts dokuments-apliecinājums, ka lietotajai ierīcei nav garantijas. Tāpat, kad Lāsma atkārtoti ieradās veikalā, esot informēta, ka lietotas preces atpakaļ nepieņemot un naudu neatdodot.

Uzdodoties par lietota telefona tīkotāju, “Bez Tabu” žurnālists apmeklēja konkrēto veikalu Gulbenē, kurā uzsvēra, ka telefons nepieciešams zvaniem un interneta lietošanai. Žurnālista taujāta, vai var būt drošs, ka ierīcei paredzētās funkcijas darbosies, darbiniece atbildēja, ka, “ja pērk kaut ko lētāk, drusku riskē, bet mēs, pieņemot [telefonus], maksimāli pārbaudām visu.”

Darbiniecei nebija arī iebildumu, ka žurnālists, kurš uzdevās par potenciālo pircēju, pārbauda telefona funkcijas. Pirms konkrētā telefona iegādāšanās Lāsma nepārliecinājās uz vietas veikalā, vai tajā viss darbojas. Atzīst, ka tā bijusi viņas kļūda.

Tāpat veikala darbiniece arī žurnālistam norādīja, ka, ja precei nav garantijas, tā netiks pieņemta atpakaļ vai labota. Konkrētajā veikalā vien dažiem, jaunākiem un mazāk lietotiem telefoniem ir garantija.

veikala darbiniece

To, kam ir garantija, nav problēmu, mēs ņemam. Nezinu, ja galīgi neslēdzas, mēs nāksim pretī.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Santa Zarāne ar “Bez Tabu” starpniecību atgādina, – lietotu preci, pērkot lombardā, pirms iegādes vajadzētu pārbaudīt. Zarāne norāda, ka arī lietotām precēm jāatbilst līguma noteikumiem, proti, ir jādarbojas ierīcei paredzētajām funkcijām.
Santa Zarāne
PTAC pārstāve

Iegādājoties lietotas preces, jāņem vērā, ka tām var būt nolietojuma pazīmes, jo tā nav jauna. Tajā pašā laikā, ja ir apraksts, kurā rakstīts, ka viss strādā, precei jādarbojas, kā nākas.

PTAC pārstāve Zarāne norāda, ka Lāsma ir tiesīga pretendēt uz naudas atmaksu, pat ja tirgotājs precei nav paredzējis garantiju.

Santa Zarāne
PTAC pārstāve

Garantija un noteikumiem neatbilstoša prece ir divas dažādas lietas. Garantija ir papildpakalpojums, ko var piedāvāt atsevišķi. Pārdodot preci, tai vienalga ir jādarbojas, un, ja tā nedarbojas, patērētājs ir tiesīgs vērsties pie pārdevēja. Preci var mēģināt salabot. Ja to nevar salabot, var apmainīt pret citu. Tāpat iespējams pieprasīt samaksātās naudas atmaksu.

Ja risinājums netiek rasts sarunu ceļā, patērētājam jāuzrunā komersants rakstveidā. Ja arī tas nedod gaidīto rezultātu, iespējams vērsties PTAC.