”Tā drīzāk ir nevis reklāma, bet vēstures liecība!” Rīgas kungi liek aizkrāsot šo vēsturisko reklāmu

Artūrs Špaks

Autors: Artūrs Špaks

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš labi orientējas ceļu satiksmes lietās, apdrošināšanas strīdu un dažādu konfliktu risināšanā.

30 komentāri

Krāsotāju ielu Rīgā kopš aptuveni 1985. gada izdaiļo kādas automašīnas reklāma, taču nu būvvalde vēlas panākt vēsturiskās reklāmas aizkrāsošanu.

Sienas krāsojums redzams jau no Tallinas ielas, un tās autori atraduši paņēmienu, kā pārsteigt garāmgājējus, radot iespaidu, ka spēkrats novietots uz kāda nama jumta. 74 gadus vecais nama iedzīvotājs Aivars norāda, ka reklāma tapusi 85. gadā jeb pirms 32 gadiem.

Tolaik pie nama bija ierīkots ”Rīgas Lada” birojs, kā arī tirdzniecības laukums, vēlāk uzņēmums pārcēlās uz citu galvaspilsētas vietu, taču reklāma palika turpat. Nams, kura sienu rotā vēsturiskā reklāma, pieder vairākiem īpašniekiem. Tie saņēmuši vēstuli no Rīgas pilsētas būvvaldes, kas likusi 3 mēnešu laikā reklāmu pārkrāsot.

Ja tas netiks darīts, īpašniekiem var piemērot naudas sodu līdz 1425 eiro, kā arī gala sienu var nokrāsot par pašvaldības līdzekļiem, pēc tam izdevumus piedzenot no namīpašniekiem.

Helmuts Jauja
Viens no namīpašniekiem

Mūs nostādīja fakta priekšā, ka šī ir nesaskaņota, patvaļīga reklāma. Neviens no šībrīža nama īpašniekiem nekad nav saņēmis nekādu labumu par reklāmas izvietošanu. Tā drīzāk ir nevis reklāma, bet vēstures liecība.

Raidījuma ”Bez Tabu” uzrunātā Latvijas reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa norāda, ka ”konkrētā reklāma nenodara būtisku ļaunumu nevienam, drīzāk tā ļauj atcerēties, kādā stilā reklāmas taisīja pirms vairākiem gadiem.”

Rīgā uz namu sienām salīdzinoši labā stāvoklī, ieskaitot ”Rīgas Lada” reklāmu Krāsotāju ielā, saglabājušās trīs uzkrāsotas reklāmas. Barona ielā reklamē vēl šobrīd nopērkamas konfektes, turpretī Līvu laukumā gozējas sen neeksitējoša banka.

Reklāmdevējs – uzņēmums ”Rīgas Lada” likvidēts 2003. gadā, līdz ar to Rīgas domes saistošie noteikumi paredz, ka par reklāmas demontāžu atbildīgs namīpašnieks.

Ilze Žūka
Rīgas pilsētas būvvaldes pārstāve

Būvvalde pieņēmusi lēmumu, ka tā ir reklāma. Skaidrs, ka zīmols ir atpazīstams. Galvenais mērķis ir vai nu reklāmu likvidēt, vai to saskaņot.

Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas pārstāvis Jānis Asaris norāda, ka teorētiski sienas reklāma var kļūt par vietējas nozīmes pieminekli. Nama īpašniekiem ar iesniegumu jāvēršas inspekcijā, kura izvērtēs tā pamatojumu sienas krāsojumu iekļaut pieminekļu sarakstā.

Foto

30 komentāri