“Svarīgs komitejas paziņojums!” Preču tirgoņu, izložu rīkotāju absurdās, agresīvās reklāmas nebeidz pārsteigt

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

2 komentāri

Raidījuma “Bez Tabu” redakciju nebeidz “šturmēt” iedzīvotāju sūdzības par preču tirgotāju un izložu, tostarp “Grand Prix” izlozes, rīkotājas SIA “RD Baltic” komercpraksi. Rēzeknes puses iedzīvotāja, kura iesniegusi raidījuma redakcijai uzņēmuma sūtītu aploksni, uzskata, ka reklāmas stratēģija, ar kuriem firma cenšas pievilināt jaunus klientus, ir pārlieku agresīva un manipulē ar gados vecāku cilvēku apziņu. Apskatot savādo sūtījumu, bažīgi ir arī patērētāju tiesību aizstāvji.

SIA “RD Baltic” sūtītu koši dzeltenu aploksni “Bez Tabu” komandai iesniedza kādas Rēzeknes puses iedzīvotājas, sirmgalves tuvinieki. Uz aploksnes lasāmas tādas izceltas un “skaļas” frāzes kā “svarīgs komitejas paziņojums”, “satur svarīgus dokumentus”, “rīkojies tūlīt” un citas. Sūtījuma saņēmējas tuvinieki, kuri gan nevēlējās sašutumu paust kameras priekšā, teic, ka, apskatot šādu sūtījumu un izlasot konkrētos saukļus, gados vecāki cilvēki satrūkstas, uzskatot, ka vēstulē varētu būt svarīgs saturs, tāpēc tajā ieskatīsies un “uzķersies”, kā reklāmas materiāli gandrīz lika atdarīt maciņu konkrētā sūtījuma saņēmējai. Viņu no sadarbības atturēja gados jaunāki tuvinieki.

Patērētāju tiesību aizstāvji krata ar pirkstu

Aploksnes saturs, ko uzņēmums nekautrējas dēvēt par “svarīgiem dokumentiem”, ir nekas cits kā reklāmas materiāli par iespēju piedalīties izlozēs, kuros iespējams laimēt līdz pat 40 tūkstošiem eiro. Reklāmas materiālu saturs, to noformējums raisa sajūtu, ka laimests ir teju rokas stiepiena attālumā. Izredzes iegūt lielos laimestus palielina dažnedažādu preču iegādāšanās. Jau šajā iepazīšanās aploksnē “izmesta ēsma” – grāmata ar it kā milzu atlaidi. Tāpat, lai saņemtu citus preču piedāvājumus turpmāk, aploksnes saņēmējam jānosūta atpakaļ uzņēmumam sūtījumā ievietota mazāka aploksne ar apstiprinošo “jā”, kas ir kā apliecinājums, ka persona piekrīt saņemt preču reklāmas nākotnē.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, apskatot konkrēto sūtījumu, norāda uz iespējamu agresīvu komercpraksi.

Santa Zarāne
PTAC pārstāve

Paziņojumu dēļ tā varētu būt agresīva komercprakse. Veidus, kā drīkst reklamēties, regulē normatīvie akti. Ir iespējams uzņēmumam pateikt, ka komercprakse veicama citādāk. Patērētājiem pirms sadarbošanās tiešām vajadzētu izvērtēt šo. Ja ir aizdomas par negodīgu komercpraksi, uz ko vecāki cilvēki var “uzķerties”, piemēram, jaunāki radinieki pamana šādas lietas, var atsūtīt iesnieguma formā sūtītos materiālus.

PTAC pārstāve Santa Zarāne informē, ka vairāk gan sūdzību līdz šim bijis par no “RD Baltic” iegādāto preču kvalitāti un grūtībām no tām atteikties, nevis par uzņēmuma mārketinga stratēģiju. Zarāne aicina reklāmas materiālu saņēmējus vērsties PTAC, ja mulsina reklāmu saturs.

“Bez Tabu” jau iepriekš stāstījis par gadījumiem, kad “RD Baltic” klienti, iztērējuši vērā ņemamas naudas summas, pretī saņēmuši apšaubāmas kvalitātes preces. Tāpat raidījums vairākkārt stāstījis par jēkabpilietes centieniem pārtraukt reklāmas materiālu sūtīšanu aizsaulē aizgājušajai mātei.

Ciemos pie “RD Baltic” pa jau iemītu taciņu

“Bez Tabu” komanda jau trešo reizi šogad viesojās “RD Baltic” birojā Rīgā. Vēloties uzdot jautājumus par uzņēmuma mārketinga stratēģiju, žurnālisti “RD Baltic” pārstāvei lūdza organizēt sarunu ar firmas vadību. Uzņēmuma birojā pārstāve gan teica, ka vadības pārstāvji devušies atvaļinājumā. Tomēr arī viņai bija kas sakāms par sūtījumu saņēmēju pārmetumiem.

“RD Baltic” pārstāve

Tas ir mārketings. Katram ir iespēja neko neatbildēt un vienkārši izsviest miskastē, ja neinteresē.

Vēlāk žurnālists pārstāvei atstāja savu kontaktinformāciju, uzstājot vismaz uz telefonsarunu ar kādu no firmas vadības pārstāvjiem. “Bez Tabu” gan nesagaidīja telefonzvanu.

Lai piesaistītu aizvien jaunus klientus, reklāmas materiālos “RD Baltic”, publicējot fotoattēlus ar vārdiem, uzvārdiem un laimētajām summām, uzskaita vairākus laimētājus. Rēzeknes puses iedzīvotājas saņemtajā sūtījumā kā ievērojamas summas laimētāja minēta arī Latvijas Radio leģendāra personība, Radioteātra vadītāja Māra Eglīte. Sarunā ar “Bez Tabu” Eglīte nenoliedza, ka pasūtījusi “RD Baltic” reklamētās preces un uzvarējusi ievērojamo laimestu, tomēr ir sašutusi, ka informācija par viņu kā laimētāju izplatīta reklāmas materiālos.

Māra Eglīte
leģendāra Latvijas Radio personība, naudas laimesta uzvarētāja

Ja pasūti preces, protams, tas palielina iespēju laimēt. Kad vinnēju un saņēmu šo balvu, es lūdzu vārdu un fotogrāfiju nekur nepublicēt. Es uzskatu, ka tās ir manas tiesības.

Vēlāk “Bez Tabu” no “RD Baltic” saņēma elektronisku vēstuli, kurā neidentificējams firmas pārstāvis izteicās par komercpraksi.

“RD Baltic” komentārs

Minētie reklāmas materiāli tika izplatīti atbilstoši sadarbības līgumam, kas noslēgts starp SIA “RD Baltic” un VAS “Latvijas Pasts”. Nepersonalizētie reklāmas materiāli tika ievietoti to adresātu pastkastītēs, kas nav atteikušies no iespējas saņemt nepersonalizētus reklāmas materiālus. Ja persona nevēlas saņemt šādus neadresētus (nepersonalizētus) reklāmas materiālus, persona var vērsties ar iesniegumu pie VAS “Latvijas Pasts” un/vai izvietot uz savas pasta kastītes norādi par nevēlēšanos saņemt reklāmas materiālus. [..] Reklāmas materiālos ir ietverta informācija par iepriekšējiem balvu ieguvējiem. Šīs personas ir rakstiski piekritušas to personas datu izmantošanai atbilstoši Fizisko personu datu apstrādes likuma un Vispārīgās datu aizsardzības regulas noteikumiem.