Skolotāja: “Kakas patīk ostīt?!”, “visu laiku brēc!”, “aizveries!” Bērna ar autismu māte cīnās pret emocionālo vardarbību Rēzeknes speciālajā skolā

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

9 komentāri

Bērna, otrās klases skolēna, kurš sirgst ar autismu, vecāki satraukti par emocionālo vardarbību pret pašu un citiem bērniem ar īpašām vajadzībām Rēzeknes pamatskolā-attīstības centrā, speciālajā izglītības iestādē. Cenšoties noskaidrot patiesību, vecāki slepus ierakstījuši notiekošo mācību stundās. Audioierakstos atklājas dusmas, nesavaldība, uzbļāvieni un cita nepatīkama pedagoga uzvedība, kas vērsta pret bērniem. Notiekošais skolā satrauc arī bērnu tiesību aizstāvjus.

Astoņgadīgais rēzeknietis Ervīns sirgst ar autiskā spektra traucējumiem. Puisēns nespēj sarunāties, komunicē ar skaņām un rakstot. Ervīns mācās otrajā klasē Rēzeknes pamatskolā-attīstības centrā, speciālajā izglītības iestādē. Šajā mācību gadā bērna uzvedībā vecāki sāka novērot ko nelāgu, iepriekš neredzētu. Vecāki to jau sākotnēji sasaistīja ar notiekošo skolā.

Jeļena
bērna ar autiskā spektra traucējumiem māte vaino skolotāju emocionālā vardarbībā

Kādu dienu tuvojoties skolai, lai savāktu bērnu, no ārpuses dzirdēju, ka viņš ļoti, ļoti skaļi kliedz. Dzirdēju no ārpuses. Tagad [pandēmijas laikā] skolā nedrīkst iet. Skolotāja atveda viņu pie manis, vaicāju, kas notika. Kad viņa atveda bērnu, teica, ka individuālajā nodarbībā ne pārāk vēlējās darboties, tāds bijis protests. Pēc tam mājās viņš raudāja. Agrāk nekā tāda nebija. Viņš vienmēr tāds priecīgs bērns. Nākamajā dienā atkal vaicāju skolā, kas notika ar bērnu. Atbildēja, ka tā arī viss bija. Bērns pateikt neko nespēj, naktīs sāka mosties, nespēja labi izgulēties un negribēja doties uz skolu.

Bērna māte spiesta ierakstīt stundās notiekošo, atklājumi šokē

Bažījoties, ka no skolas personāla negūst atbildes, Ervīna vecāki nolēma ierakstīt stundās notiekošo skaņas ierakstīšanas ierīcē, ko ievietoja dēla mugursomā. Vēlāk noklausoties ierakstus, vecāki bija šokēti par tajos saklausīto.

Jeļena
bērna ar autiskā spektra traucējumiem māte vaino skolotāju emocionālā vardarbībā

Tur ir ļoti daudz visa kā. Visu citēt nav iespējams. Dzirdams, ka bērni tiek atstāti vieni bez pieskatīšanas uz ilgu laiku. Emocionālais fons ir vienkārši briesmīgs! Uz manu bērnu kliedz. Izskan: ”Kā tu man šodien esi apnicis!”, ”aizver muti!”, ”aizej!”, ”apsēdies!”. Tā vietā, lai bērnam uzdotu uzdevumus un ieinteresētu. Uz bērniem tiek kliegts, vairāki bērni izpelnās dusmas, nosodījumu, dažādas piezīmes.

Ervīna vecāki pārmetumus par emocionālo vardarbību velta vienai skolotājai, kura ierakstos “izceļas” ar viskrāšņākajiem izteicieniem. Audioierakstus vecāki uzticēja arī raidījumam “Bez Tabu”.  Ervīna vecāki uzsver, ka šāda attieksme pret bērniem ar īpašām vajadzībām nav pieļaujama. Sižetā (video raksta sākumā) iekļauti daži audioierakstu fragmenti, kas ir vien neliela daļa no ierakstītās skolotājas uzvedības.

Jeļena
bērna ar autiskā spektra traucējumiem māte vaino skolotāju emocionālā vardarbībā

Ar kādu bērnu viņa normāli komunicē. Ar gudrākiem bērniņiem, bet te, lūk, ir citāts. Tā runā ar kādu meiteni (atskaņo fragmentu): “Nastja, man jau galva sāp! Četras stundas tu kviec! Četras stundas kviec!” Kviec, galva sāp. Vai tā ir normāli runāt. Viņa manam dēlam saka: “”Ervīn, kā tu man esi apnicis!” Bērni tiek pakļauti emocionālam stresam. Uz viņiem tā nedrīkst bļaut! Ne jau tā kliegt, ne jau tādā tonī un ar tādiem izteicieniem.

Foto: EKRĀNUZŅĒMUMS

Ierakstos dzirdams, ka skolotājas dusmas, nepatika, nokaitinātība, brīžiem pārlieku stingrā disciplīna tiek veltīta vairākiem bērniem.

Tāpat ierakstos dzirdams, ka skolotāja mēdz aiziet no klases, atstājot bērnus vienus. Arī šāda rīcība ļoti satrauc Ervīna mammu Jeļenu.

Jeļena
bērna ar autiskā spektra traucējumiem māte vaino skolotāju emocionālā vardarbībā

Mūsu bērns neapzinās briesmas, jo ir invaliditāte, tas viss aprakstīts, es to katram skolotājam saku. Bijušas situācijas, kad viņš skraidīja pa skolu un viņu meklēja. Vienreiz viņš aizmuka un viņu atrada stāvu zemāk, kur viņš spēlējās rotaļu istabā. Otrreiz viņu atveda vecāki bērni no ģērbtuves. Vienā ierakstā ir saruna ar kādu skolas darbinieci, kura stāsta, ka pēc tam, kad skolotāja atstāja bērnus, Ervīns aizklīda, savukārt skolotāja vēlāk skraidīja pa skolu un nezināja, ko darīt. Tas bērniem ir bīstami! Kad viņa atnāk, aizrāda manam bērnam, lai never vaļā logu. Tas ir kā? Ja neatnāktu, kur paliktu mans bērns? Kāptu pa logu?

Jeļena stāsta, ka pēc ierakstu noklausīšanās uzrunājusi skolotāju, kurai velta lielākos pārmetumus.

Jeļena
bērna ar autiskā spetra traucējumiem māte, vaino skolotāju emocionālā vardarbībā

Skolotāja sākotnēji noliedza to visu. Es prasīju viņai, vai bērni tiek atstāti vieni, vai viņa kliedz. Protams, viņa visu noliedza, Kad teicu, ka visam ir pierādījumi (ieraksti), viņa sēdēja un klusēja. Protams, es vēlos, lai šis pedagogs nestrādātu vairs skolā, jo man bērns nepateiks, kas notiek. Kā tāds cilvēks var strādāt skolā?

Skolā aizrāda mātei par neētisku spiegošanu, māte uzsver – tas bija vienīgais veids, kā uzzināt patiesību

Ar sūdzību par konkrētā pedagoga attieksmi pret bērniem Jeļena vērsās pie skolas vadības. Jeļena uzskata, ka skolotāja būtu atlaižama no darba. Nesagaidījusi sev vēlamo skolas vadības reakciju uz notikušo, otrklasnieka mamma ne vien uzrunāja “Bez Tabu” redakciju, bet arī vērsās Valsts policijā, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijā, kā arī Valsts izglītības kvalitātes dienestā.

“Bez Tabu” komanda uzklausīja arī Rēzeknes pamatskolas – attīstības centra direktores Ritas Zommeres viedokli. Zommere uzskata, ka skolēna māte nav rīkojusies ētiski, ierakstot notiekošo mācību stundās. Speciālās skolas direktore norādīja, ka atteikusies klausīties ierakstus. Tāpat viņa “Bez Tabu” komandai pauda, ka nevēlētos, lai konflikts tiktu cilāts televīzijā.

Taujāta, vai viņu vairāk satrauc metode, kā vecāki ieguva pierādījumus, nevis ierakstu satraucošais saturs, mācību iestādes direktore atbildēja, ka saturs “jāvērtē kādiem lieliem speciālistiem”. Bērna māte Jeļena gan uzskata, ka pierādījumi emocionālajai vardarbībai ierakstos pasniegti kā uz paplātes.

Jeļena
bērna ar autiskā spetra traucējumiem māte, vaino skolotāju emocionālā vardarbībā

Viņa [direktore] aizstāv skolotāju, kurai ir tik daudz pārkāpumu, bet neaizstāv bērnu!

Tāpat Ervīna mamma Jeļena ir neizpratnē par skolas vadības ieteikumu turpināt bērna skološanu mājas apstākļos. Šo ieteikumu Jeļena traktē kā skolas “atkratīšanos” no viņas bērna. Bērna māte uzsver, ka bērna veselības stāvokli un piemērotību apmācībai konkrētajā programmā un mācību iestādē izvērtējusi ekspertu komisija.

Rēzeknes pamatskolas – attīstības centra direktore Zommere informēja, ka pievērsusi uzmanību problēmai un, pēc vadītājas domām, reaģējusi atbilstoši.

Ritas Zommere
Rēzeknes pamatskolas – attīstības centra direktore

Protams, tādi izteicieni nav pieļaujami. Par to mēs runājām ar skolotāju. Tika piemērots disciplinārsods. Skolotāju pārcēla no darba šajā klasē citā darbā, kas nav saistīts ar to klašu grupu, kurā viņa strādāja iepriekš. Uzskatu, ka izdarījām, ko varējām. Patlaban šajā klasē strādā cita skolotāja, kurai pašai ir divi bērni ar īpašām vajadzībām. Varbūt viņa labāk sapratīs šo situāciju.

Satraukti arī bērnu tiesību aizstāvji

Notiekošais skolā satrauc arī Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju (VBTAI), kas ķērusies pie pedagoga rīcības izvērtējuma.

Gunita Kopeika
VBTAI Rēzeknes nodaļas galvenā inspektore

Izglītības iestādē jānodrošina bērnu drošība. Šīs disciplinēšanas metodes, kā skolotājs runā ar bērniem, iespējamā emocionālā vardarbība pret bērniem rada bažas, jo šajā iestādē mācās bērni ar uzvedības un garīgās attīstības traucējumiem. Tas rada lielāku risku.

“Bez Tabu” izdevās uzrunāt arī konkrēto skolotāju, kuru vaino emocionālās vardarbības izvēršanā. Viņa gan nevēlējās stāties kameras priekšā, bet aizkadrā norādīja, ka brīžiem viena pati netiekot galā ar bērniem, kuru veselības stāvoklis pieprasa īpašu pieeju.

Bērna, kurš sirgst ar autismu, māte Jeļena akcentēja, ka viņas atvasei skolā būtu jānodrošina palīgs, asistents. Līdzīgās domās ir arī skolotāja un skolas vadība, tomēr mācību iestādē norādīja, ka šādi palīgi tiek nodrošināti programmā, kurā mācās bērni ar vēl smagākām diagnozēm. Savukārt programmā (pēc smaguma vidējā), kurā mācās Ervīns, palīgu piesaistei pašvaldība līdzekļus nav paredzējusi. Skolas direktore Zommere norādīja, ka asistents vai palīgs automātiski tiktu nodrošināts arī tad, ja vecāki izšķirtos par bērna skološanu “parastajā”, vispārējās izglītības mācību iestādē.

Arī bērnu tiesību aizstāve uzskata, ka palīgs noderētu.

Gunita Kopeika
VBTAI Rēzeknes nodaļas galvenā inspektore

Jāsadarbojas ar pašvaldību, sociālo dienestu, lai palīdzētu šādas situācijas un gadījumus risināt, lai nenotiek pedagogu izdegšana un neciestu bērni.