“Situ dūri galdā, draudēju ar Bez Tabu!” Rasma sper zibeņus: ūdens rādījumu nodošana internetā dzen izmisumā

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

17 komentāri

Rasmas kundze, 79 gadus veca sieviete, ilgstoši nostājusies uz “kara takas” ar daudzīvokļu nama, kurā dzīvo, apsaimniekotāju SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” (RNP), kas, kā dusmojas sieviete, viņai un citiem senioriem uzspiežot pienākumu nodot ūdens skaitītāju rādījumus elektroniski. Jaunā kārtība sagādājusi ne mazums galvassāpju, jo ar datora un interneta lietošanu viņa ir uz “jūs”. Sieviete, esot bezspēcīga, pat vairākkārt izplūdusi asarās un konfliktējusi ar RNP darbiniekiem filiālē.

Dzīvokļa, kurā dzīvo Rasmas kundze, oficiālais saimnieks ir sievietes dēls. Dēlu gan jau ilgstoši nomoka nopietnas veselības likstas, un viņš pārcēlies uz dzīvi tuvāk dabai, svaigā gaisā, jo kaišu dēļ nespēj uzkāpt uz Ilūkstes ielas daudzdzīvokļu nama trešo stāvu. Mammai Rasmai dzīvoklī ir ilgtermiņa īrnieces statuss, kas iegrāmatots zemesgrāmatā. Saimniekojot miteklī vienatnē, viņai nav nedz datora, nedz interneta. Pērn RNP ieviestā kārtība, kas plašā mērogā nosaka atteikšanos no ūdens skaitītāju rādījumu nodošanas lapiņu formātā, Rasmu dzen izmisumā.

Rasma
sper zibeņus

Agrāk izsniegtās ūdens skaitītāju lapiņas mēs metām speciālā pastkastītē. No jaunā gada vairs tur nevar mest, vajag nodot rādījumus RNP filiālē, speciālā elektroniskajā kioskā ievadot datus, vai sūtot īsziņu vai datorā, esot mājās. Man datora nav un nekad nebūs. Man ir 79 gadi. Es tiešām šausmīgi pārdzīvoju, līdz asarām! Es liku kulaku uz galda pie viņiem [RNP] filiālē un teicu, ka savu panākšu! Es draudēju ar jums, “Bez Tabu”, jo jūs noteikti man palīdzēsiet.

Skaitītāju rādījumu nodošanai elektroniski RNP klientiem izsūtījis pamācības papīra formātā. Ir trīs veidi, kā nodot rādījumus: interneta vietnē, kas Rasmai ir “tumša bilde”; sūtot īsziņā, iepriekš īsziņā reģistrējoties RNP sistēmā; klātienē filiālē īpaši izvietotos e-kioskos.

Rasma savā dzīvesvietā roku rokā ar “Bez Tabu” komandu centās nodot rādījumus, sūtot īsziņu, tomēr šis nodošanas veids izrādījās pārlieku sarežģīts. Tāpat Rasma jau iepriekš izmantoja pakalpojumu ievadīt skaitītāju rādījumus e-kioskā RNP filiālē. Sieviete sūrojas, ka filiālēs rindā uz šo ierīci mēneša beigās, kad jānodod rādījumi, sastājoties ļoti daudz cilvēku (pārsvarā vecāka gadagājuma), gaidīšana rindā esot mokoša. Pirmos mēnešus pēc jaunās sistēmas ieviešanas pie e-kioskiem RNP nozīmēja darbiniekus, kuri palīdzēja senioriem ievadīt datus, bet nu šo īpašo palīgu vairs neesot, esot jāpaļaujas uz ierindas darbinieku atsaucību.

RNP pārstāvis Krists Leiškalns stāsta, kāpēc dota priekšroka sistēmai, kas paredz datu nodošanu elektroniski.

Krists Leiškalns
RNP pārstāvis

Mums ir desmitiem tūkstoši klientu, kurš katrs ar savu roku ieraksta datus, kas pēc tam jāapstrādā un jebkurā gadījumā jātransformē elektroniskā vidē. Tas rada ļoti lielu darba apjomu, kļūdu risku un tā tālāk. Tāpēc mēs virzāmies virzienā, lai minimizētu lapiņu apstrādi.

Pēc daudzu RNP klientu sūdzībām namu apsaimniekotājs tomēr saglabājis iespēju klientiem, kuri ar interneta lietošanu ir uz “jūs”, nodot rādījumus, ierakstot lapiņās. Tomēr Rasmas kundzei sarežģījumi turpinājās. Kamēr citi kaimiņi-seniori saņēma rādījumu lapiņas, viņai tās neatsūtīja.

Rasma
sper zibeņus

Kaimiņienei atsūtīja, bet man nē. Es zvanīju viņiem [RNP] . Viņa [klientu apkalpošanas speciāliste] man atbildēja: “Nemaisieties, kur jums nevajag! Elektroniski jānodod tikai īpašniekam. Es viņai atbildēju, ka viņa ir neliete. Viņa man atbildēja: “No tādas dzirdu!” Tad viņa nometa klausuli.

RNP pārstāvis informē un apstiprina, ka, tā kā Rasmas kundzes saimnieks ir viņas dēls, “lēmumus par īpašumu pieņem nevis īrnieki, bet dzīvokļa īpašnieks, ir iespējams veidot pilnvaru un pilnvarot šo cilvēku [īrnieku] pieņemt lēmumus, kas saistās ar dzīvokļa īpašumu”.

RNP pārstāvis Leiškalns gan norāda, ka šajā situācijā Rasmai rādījumu lapiņas neatsūtīja, visdrīzāk, tāpēc, ka sistēmā uzrādījās, ka viņa jau iemēģinājusi spēkus datu nodošanā elektroniski (e-kioskā), līdz ar to tika pieņemts, ka arī turpmāk viņa nodos datus šādi. Leiškalns norāda, ka, ja sistēmā uzrādās, ka klients nodevis datus elektroniski, lai izvairītos no datu dublēšanās, lapiņas vairs nesūta. Tomēr pēc neapmierinošās pieredzes ar rādījumu nodošanu elektroniskajā vidē Rasma vēlējusies turpināt datus nodot, rakstot uz lapiņas. Rasma stāsta, ka, piedraudot ar “Bez Tabu” piesaistīšanu, viņai izdotas lapiņas pat vairākiem mēnešiem.