“Raudāju un lamājos!” Vientuļai māmiņai Latgalē 1600 eiro elektrības rēķins. Kā tas iespējams?

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

13 komentāri

Vientuļa divu bērnu māte, dzīvojoša Latgalē, saņēmusi ļoti nepatīkamu pārsteigumu – 1600 eiro parāda aprēķinu par elektrību. Vairāki eksperti norāda, ka pie vainas ir nepareizi uzstādīts un no ierindas izgājis ūdens boilers, kas ilgstoši bez mitas sildījis ūdeni, arī citiem mājas iedzīvotājiem. Boileru savulaik uzstādīja pašvaldības namu apsaimniekotājs, kad sievietei ierādīja pašvaldības dzīvoklis.

Lolita ir divu mazu bērnu māte, kura dzīvo pašvaldības ierādītā dzīvoklī Ilūkstes novada Pašulienes ciemā. Sieviete par elektrību maksā izlīdzināto maksājumu. Šogad viņa saņēma pārrēķinu par pārtērēto elektroenerģiju, un rēķins viņu šokēja: ir parādā 1600 eiro. Aprēķinot sanāk, ka sieviete ar diviem maziem bērniem vienistabas dzīvoklī tērējusi ap 600 kilovatiem, kamēr citi kaimiņi 60-80 kilovatus mēnesī.

”Es nezinu, ko man darīt! Man nav tādas naudas!” satriekta ir Lolita.

Vairāki meistari norāda, – boilers uzstādīts nepareizi

Sieviete pieaicināja savu paziņu, meistaru no netālās Lietuvas, kurš novērtējis situāciju un secinājis, ka vaina ir nevis elektrības skaitītājā, bet gan ūdens uzsildīšanas iekārtā – boilerā. Arī “Bez Tabu” meistars Andrius, celtnieks ar daudzu gadu pieredzi, apstiprina to pašu.

Andrius
meistars

Tur ir atpakaļgaitas vārsts. Tas nenoslēdz ūdeni. Ūdens uzsilst. Kad pārkarst, ūdeni laiž atpakaļ, uzsildītais ūdens samaisās ar auksto, silto ūdeni laiž visā stāvvadā. Tā nav jābūt. Tādiem gadījumiem tur vajadzīgs vēl viens vārsts [drošības vārsts pie skaitītāja] un jānomaina esošais [pie boilera, kas salūzis]. Iztērēja meitenei elektrību uz ”miljoniem”. Viņa [Lolita] pati tur neko nevarēja sabojāt. Viņa gluži vienkārši nesaprot, jo sieviete. Nav neviena, kurš varēja paskaidrot.

Izrādās, Lolitas īrētajā pašvaldības dzīvoklī boilera uzsildītais ūdens tecējis gan pie kaimiņiem, silts ūdens skalojies arī tualetes podā, visdrīzāk, arī veļasmašīnā. Lolita stāsta, ka pēc pārrēķina saņemšanas no kaimiņienes uzzinājusi, ka viņas dzīvoklī tecējis siltais ūdens, kaut viņai nav boilera un visā mājā ir tikai aukstais ūdens.

“Bez Tabu” uzrunā arī citu, sertificētu ekspertu, kurš arī norāda, ka šāda situācija izveidojas, ja boilers uzstādīts nepareizi. Viņa ikdiena ir labot citu meistaru pieļautas kļūdas.

Jānis Grašs
“SB Siltumtehnika” Apkures nodaļas vadītājs

Pie ūdens skaitītāja jābūt uzstādītam pretvārstam un sietiņfiltram. Sietiņfiltrs nepieciešams, lai skaitītājā nesaiet gruži un neapstātos. Savukārt pretvārsts nodrošina to, ka ūdens plūst tikai vienā virzienā. Tas, kas ir tieši šajā [Lolitas] gadījumā, pretvārsts nodrošinātu dzīvokļa iekšējo ūdensapgādi, lai uzsildītais ūdens nenokļūtu atpakaļvirzienā.

Lolitas pašvaldības dzīvoklī pašvaldības apsaimniekotājfirmas pārstāvji pirms diviem gadiem uzstādījuši vārstu vien pie paša boilera, pie skaitītāja tā nav. Konstatēts, ka vārsts pie boilera ir sabojājies (nav zināms, cik ilgi), bet nav dubultās aizsardzības pie skaitītāja, kas atturētu uzsildīto ūdeni no aizplūšanas kopējā stāvvadā.

Jānis Grašs
“SB Siltumtehnika” Apkures nodaļas vadītājs

Katrreiz, kā kāds kaimiņš lieto ūdeni, visu laiku notiek kustība abos virzienos. Tas nozīmē, ka boilers visu laiku dziest. Līdz ko visu laiku dziest, boilerā iebūvētais termostats dod signālu un boilers visu laiku silda, līdz ar to tiek patērēta elektrība. Ja pretvārsts pie boilera ir bojāts un nav uzlikts otrs pretvārsts pie skaitītāja, tajā mirklī, kad kāds kaimiņš attaisa vaļā ūdeni vai kopējā ūdensvadā mainās spiediens, no boilera uzsildītais karstais ūdens nokļūst atpakaļ stāvvadā. Kad kaimiņš attaisa ūdeni, šis uzsildītais vai daļēji uzsildītais ūdens aiztek pie viņa.

Pašvaldība piešķīra dzīvokli un uzstādīja boileru. Vai uzņemas atbildību?

Ilūkstes namu apsaimniekotāja SIA ”Ornaments” priekšnieks Jurijs Altāns nenoliedz, ka otrs vārsts pie skaitītāja nav uzmontēts. Taujāts, kāpēc tā, Altāns saka, ka ”tas nav obligāti”. Norādot, ka, ja vēl viens nepieciešamais vārsts būtu uzstādīts, šāda situācija neizveidotos, SIA ”Ornaments” priekšnieks saka, ka ”nu, nezinu, tā nav obligāta prasība, mēs nekur neliekam, arī īrniekam jāskatās.”

Lolita saka, ka ir nezinoša šādās tehniskās lietās, tāpēc pat nav iedomājusies, ka trūkst kādas svarīgas detaļas vai ka boilers nedarbojas pareizi. Apsaimniekotājs arī atsakās labot salūzušo, vienīgo vārstu. Aicina Lolitu uz tiesu darbiem, ja viņai ir pretenzijas.

”Kad viņi [SIA ”Ornaments darbinieki] bija manā dzīvoklī uz pārbaudi, es raudāju un bļāvu, un lamājos uz viņiem, jo tā ir netaisnība. Pašvaldība man ierādīja dzīvokli, pašvaldības uzņēmums man uzmontēja boileru, bet šāds pārsteigums ir kaut kas neredzēts,” sašutusi ir Lolita.

“Bez Tabu” uzklausītais neatkarīgais eksperts Jānis Grašs uzskata, ka apsaimniekotājam ir jāuzņemas atbildība par savu darbu, ja reiz tas uzņēmās uzmontēt boileru.

Ilūkstes novada pašvaldībā, kas piešķīra dzīvokli Lolitai, aicina sievieti vērsties domē ar oficiālu lūgumu risināt situāciju. Domē meklēšot risinājumu.

Elektroenerģijas piegādātājs ”Latvenergo” “Bez Tabu” stāsta, ka pēc raidījuma iesaistīšanās, lai atrisinātu situāciju, maksājuma termiņu ir apstādinājis, dodot iespēju iesaistītām pusēm apzināt visus apstākļus, tostarp ūdenssildītāja uzstādīšanas tehnisko risinājumu. Aicina iesaistītās puses sazināties par maksājuma iespējām, kad risinājums rasts.

Vienlaikus ”Latvenergo” aicina klientus regulāri sekot patēriņam un ziņot skaitītāja rādījumus, ja pamanītas neatbilstības, tādējādi varēs laikus pamanīt, ka patēriņš ir mainījies. Arī šajā gadījumā, regulāri iesniedzot skaitītāja rādījumu, jau ātrāk tiktu konstatēts, ka elektrība tiek tērēta vairāk un attiecīgi arī ātrāk varētu novērst ierīču defektus. Tādēļ aicina klientus regulāri pārbaudīt skaitītāja rādījumus.