“Puse no notikumiem vērtējama kā pašnāvība!” cilvēki riskē ar dzīvību, šķērsojot vilciena sliedes

Baiba Runce

Autors: Baiba Runce

Bez Tabu raidījuma žurnāliste, kas gatava piedzīvojumiem un avantūrām. Ar tādu pašu kaislību dara arī savu darbu.

Pievienot komentāru

Šogad jau notikuši 10 dzelzceļa negadījumi, kuros bojā gājuši septiņi cilvēki, un tomēr autovadītāji, riteņbraucēji, kājāmgājēji, redzot brīdinošo signālu, šķērso dzelzceļa sliedes. Raidījums “Bez Tabu” apsekoja vairākas dzelzceļa pārbrauktuves Rīgā, lai novērotu, cik bieži cilvēki pārkāpj noteikumus.

Raidījums “Bez Tabu” novēroja, ka vairāki cilvēki, par spīti sarkanam mirgojošam luksofora signālam, šķērso sliedes dzelzceļa pārbrauktuvē Džutas ielā. Līdzīgs skats novērojams dzelzceļa pārbrauktuvē Liepājas ielā. Tikko ieskanējies brīdinājuma signāls, gājējs, pat nesteidzoties, šķērso sliedes, neilgi pēc viņa brauc vilciens. Uzrunātie cilvēki apstiprināja, ka mēdz šķērsot sliedes arī tad, ja barjera ir nolaista.

“Latvijas dzelzceļa” galvenais tehniskais inspektors Dainis Zvaners stāsta, ka pēdējo piecu gadu laikā statistika esot nostabilizējusies, gadā vidēji notiek 30 incidenti, no kuriem 20 letāli. Lielāka iespēja situāciju ietekmēt ir pašam cilvēkam, ja laikus tiek pamanīts vilciens, un cilvēks paspēj atbrīvot sliedes. Mašīnists var tikai iedarbināt bremzi, viņš nevar, piemēram, pagriezt stūri sāņus. Esot nepieciešami 400–600 metru, lai vilciens apstātos.

Pats galvenais vienmēr apskatīties uz abām pusēm, jo var gadīties, ka tikko garām pabraucis vilciens, bet no otras puses tuvojas vēl viens, vai pat no tās pašas puses, ja ir vairāki sliežu ceļi. “Šogad gandrīz puse no notikumiem vērtējami kā pašnāvība, vismaz es tos neredzu kā dažādus, cilvēks atrodas uz sliedēm tad, kad tuvojas vilciens, barjera nolaista, signalizācija strādā, citādi jau tas incidents nenotiek,” uzskata Dainis Zvaners.

Grēko arī autovadītāji, to apliecina “Latvijas dzelzceļa” novērošanas kameru fiksētie pārkāpumi. Pats galvenais šoferiem – nekavējoties atbrīvot pārbrauktuves zonu, nepieciešamības gadījumā, salaužot barjeru. Vilciens sver 3000-6000 tonnu, tā spēku attiecība ar cilvēku vai automašīnu ir nesalīdzināma.

Foto