Pēc mātes nāves dēls saņem telefona rēķinu – teju 7 reizes lielāku par iepriekšējiem

Oļegs Visockis

Autors: Oļegs Visockis

16 komentāri

Jūrmalnieks Andris beidzamā mēneša laikā pārdzīvojis lērumu satraucošu brīžu. Pēc mātes nokļūšanas slimnīcā sliktie notikumi viens pēc otra veļas pāri kā lavīna.

Andris
pārdzīvo

9.decembrī uz ielas notika infarkts. Māti aizveda uz “Stradiņiem” [Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcu]. It kā sāka atveseļoties. 18. decembrī izrakstīja ārā. Nepagāja nedēļa, un 25. decembrī mamma atkal tika aizvesta uz “Stradiņiem”.

Andris drīz saņem ziņu, ka māte ievietota slimnīcas 14. nodaļā, kur ārstējas ar Covid-19 inficētie pacienti.

Andris
pārdzīvo

6. janvārī man piezvanīja no “Stradiņiem”, ka mamma ir mirusi. Protams, vērsos apbedīšanas birojā, visus dokumentus kārtoju caur viņiem. Saņēmu atpakaļ privātās mantas. Un pēc brīža atnāca telefona rēķins. Par telefonu, kas ir uz mana vārda, bet atradās mātes rīcībā.

Andris uzrāda iepriekšējos “Latvijas mobilā telefona” (LMT) pieslēguma rēķinus, kuros maksājuma summa nepārsniedz divus eiro. Tomēr jaunākajā rēķinā melns uz balta rakstīts, ka jāmaksā divpadsmit eiro un deviņdesmit pieci centi. Jūrmalnieks ir neizpratnē, no kurienes pēkšņi šādi cipari.

Dēls arī mēģina sazināties ar vienu no abonentiem, taču ātri vien pārtraucis sarunu, jo klausules otrā galā esot atbildējusi mistiska virtuālā sekretāre. Andris uzreiz arī satraucās, ka tik viņa telefona rēķinam netiks pieskaitīta kāda maksa par zvanu.

Andris
pārdzīvo

Es ļoti apšaubu, ka cilvēks, kurš knapi var paelpot, var piezvanīt kaut kādām virtuālām sekretārēm.

Andrim ir aizdomas, ka 78 gadus vecās mātes bezpalīdzīgais stāvoklis izmantots ļaunprātīgi. Saziņa ar konkrētā telefona numura abonentu veikta pat vairākkārt. Ievadot numuru “Google” meklētājā, atklājas, ka tas satraucis ne vienu vien iedzīvotāju.

“Bez Tabu” piezvana uz mistisko telefona numuru, lai noskaidrotu, kas tad slēpjas klausules otrā galā. Sadzirdam virtuālās sekretāres balsi, bet vēlāk noskaidrojam, kas ir numura “saimnieks”.

Mārtiņš Vancāns
”Enefit” Privātpersonu segmenta vadītājs

Apstiprinām, ka no tālruņa numura 29605880 tiek veikti izejošie zvani uz nejauši ģenerētiem numuriem [8 ciparu kombinācijas], lai noskaidrotu adresātu interesi saņemt elektrības piedāvājumu no ”Enefit”. Ja zvana saņēmējs atzīmē, ka vēlas piedāvājumu, ar potenciālo klientu sazinās ”Enefit” konsultants. Tas ir standarta mobilais numurs bez paaugstinātas maksas.

Jautājot LMT, kāpēc Andrim līdzšinējo divu eiro vietā pēkšņi ir jāmaksā vairāk nekā sešas reizes lielāka summa, sakaru operatora uzņēmuma pārstāve norāda, ka konkrētajam numuram esot pieslēgts tarifs “Mini”. Tas gan paredzēts abonentiem, kuri biežāk saņem zvanus, nevis paši iniciē sarunas, jo par katru sarunas minūti, ja zvanu veic abonents pats, ir jāmaksā 0,12 eiro.

Arī jaunākā rēķina otrajā lapā redzams, ka decembrī izejošo zvanu sarunas ilgušas vairāk nekā 100 minūtes. Lai izvairītos no aukstas dušas pēc rēķina saņemšanas kā Andra gadījumā, ir ļoti rūpīgi jāizvērtē izvēlētais tarifs, tā noteikumi un arī sarunu ieradumi.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs skaidro, vai šāda pārdošanas telefonmārketinga metode ir korekta un kā šīs firmas vispār tiek pie potenciālo klientu numuriem.

Datu valsts inspekcija (DVI) skaidro, ka tālruņa numurs (ciparu kombinācija) nesatur personas datus atbilstoši Fizisko personu datu aizsardzības likuma 2.panta 3.punktam, un gadījumā, kad pakalpojuma sniedzējs sniedz informāciju par savu preci/pakalpojumu, veicot zvanus vai sūtot īsziņas uz numuriem, kurus nosaka elektroniska sistēma, kas pēc nejaušības principa izvēlas ciparus tālruņa numura sastādīšanai, nav saskatāms fizisko personu datu aizsardzības pārkāpums.

DVI uzrauga jautājumus, kas saistīti ar personu datu aizsardzību, kā arī ir tiesīga sodīt par normatīvo aktu prasību neievērošanu saskaņā ar Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā noteikto, savukārt PTAC ir tiesīgs izvērtēt reklāmu satura atbilstību Reklāmas likumam un Negodīgas komercprakses aizlieguma likumam.

Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu distances saziņas līdzekļus, kurus izmantojot iespējams individuāls kontakts ar patērētāju, piemēram, ar telefona starpniecību, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs var izmantot tikai tādā gadījumā, ja saņemta patērētāja nepārprotama piekrišana. Savukārt Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumi Nr.255 ”Noteikumi par distances līgumu” nosaka pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja pienākumu, izmantojot tālruni, sarunas sākumā informēt patērētāju par savu identitāti un zvana komerciālo nolūku. Attiecīgi gadījumā, ja patērētājs saņem telefona zvanus un nevēlas uzklausīt telefonā konkrēto piedāvājumu, viņam ir tiesības atteikties turpināt sarunu un nolikt klausuli.