Par iekāpšanu taksometrā vien jau jāmaksā pieci eiro! Par katru kilometru vēl divi eiro

Artūrs Špaks

Autors: Artūrs Špaks

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš labi orientējas ceļu satiksmes lietās, apdrošināšanas strīdu un dažādu konfliktu risināšanā.

13 komentāri

Ar šā gada 1. martu no Autopārvadājumu likuma svītrota norma, kas noteica maksimālo cenu, ko taksometru kompānijas var pieprasīt no saviem klientiem. Šobrīd taksometru nozarē novērojams straujš cenu kāpums, un, piemēram, brauciens no lidostas kļuvis divas reizes dārgāks.

Eksperimenta ietvaros ”Bez Tabu” veic divus braucienus no lidostas ”Rīga”. Pirmajā gadījumā taksometra pakalpojumus izmanto angliski runājošs Indijas pilsonis. Taksometra vadītājs pat necenšas noskaidrot, kur pasažieris jānogādā, galvenais pēc iespējas ātrāk viņu iedabūt mašīnā un aktivizēt skaitītāju. Pēc tam šoferis izkāpj no taksometra, lai norēķinātos par lidostas stāvvietas izmantošanu. Kad taksists atgriežas automašīnā, Havjers telefonā parāda attēlu ar ēku, kur vēlas nokļūt.

Iekāpšana taksometrā šajā gadījumā izmaksā 2 eiro un 13 centus. Kamēr šoferis sagatavojas izbraukšanai, paiet vēl 2 minūtes. Uz durvīm norādīts, ka maksa par vienu minūti ir 71 cents, kas nozīmē, ka rēķinam tiek pieskaitīti vēl 1,42. Kopā, vēl neizbraucot no lidostas teritorijas, mums būtu jāmaksā jau 3 eiro un 55 centi.

Taksists angļu valodu neprot un vienīgais, ko vēlas noskaidrot, vai pasažieris maksās ar skaidru naudu vai ar karti. Pēc žestiem var noprast, ka vadītāju apmierina samaksa skaidrā naudā.

20 minūšu brauciens no lidostas līdz bankai Balasta dambī kopā izmaksā 21,60 eiro. No tiem 2,13 eiro ir par taksometra nolīgšanu (jeb tā saucamā iekāpšanas maksa), 5,70 eiro par nobraukto attālumu (0,71 eiro/km), kā arī 13,77 eiro par brauciena ilgumu (0,71 eiro/km).

Dienas vidū pasažieru plūsma lidostā ir liela, un tajā steidz ierasties aizvien jauni taksometru vadītāji. ”Bez Tabu” žurnālists dodas pie viena no viņiem, taču taksists uzreiz brīdina, ka brauciens būs dārgs, tādēļ aicina izvēlēties citas kompānijas pārvadātāju.

Pārliecināmies par dažādajiem taksometru tarifiem lidostā. Lūk, piemēram, viens nobrauktais kilometrs ar baltu ”Mercedes Benz” izmaksā 2 eiro un 50 centus, tikmēr tikai iekāpšana vien cita zīmola spēkratā izmaksā 5 eiro.

Filmēšanas komanda izvēlas taksometru un dodas uz to pašu galapunktu, kur devās Havjers. Galapunktā taksists paziņo, ka par braucienu jāmaksā 24,17 eiro. No tiem 2,99 eiro par nolīgšanu, 15,84 eiro par nobraukto attālumu (1,99 eiro/km), kā arī 5,34 eiro par brauciena ilgumu (0,39 eiro/min). Tāpat taksists pieprasa segt izmaksas par lidostas stāvlaukuma izmantošanu (1,50 eiro). Kopā brauciens izmaksā izmaksā 25,67 eiro, taču taksists neizdod atlikumu no saņemtajiem 26 eiro.

Jurijs
TAKSOMETRA VADĪTĀJS

”No 1. datuma jauni tarifi. Palicis vairāk nekā uz pusi dārgāk. Arī izpildāmais plāns palielināts. Vienam uzņēmumam jāatdod 60 eiro, citam 70 eiro. Jāraujas visu dienu, lai varētu nopelnīt.”

Taksists atklāj, ka krietni samazinājies pasūtījumu skaits, taču paaugstinātie tarifi to atsverot.

Dažādie tarifi skaidrojami ar jau pērnā gada nogalē pieņemtajām izmaiņām Autopārvadājuma likumā.

Satiksmes ministrijas Autotransporta nodaļas vecākā referente Dana Ziemele-Adricka uzsver, ka tarifu ”griestu” noteikšana tika uzskatīta par konkurences ierobežošanu, tādēļ tie atcelti. ”Jebkura cenas noteikšana komercpakalpojumam ir konkurences ierobežošana. Ir brīvā tirgus apstākļi, taksometru pārvadātāji var noteikt cenas, kas tiem nepieciešamas,” uzsver Satiksmes ministrijas pārstāve Ziemele-Adricka.

Drīzumā gaidāms, ka arī plašāk zināmie taksometru zīmolu pārstāvji tarifus paaugstinās.

Foto

13 komentāri