“Nāvējoši notrieca, otra vēl pārbrauca pāri!” Vidzemes šosejas posmā Pierīgā nedomā par gājējiem

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

Pievienot komentāru

Inčukalna novada teritorijā gājēji ikdienu spiesti riskēt ar dzīvību, šķērsojot Vidzemes šoseju (A2). Šosejas šķērsošana posmā vairākkārt gājējiem beigusies letāli, stāsta iedzīvotāji. Viens šāds gadījums bija arī šā gada sākumā. Lai gan paši gājēji nereti ir bezatbildīgi, nelietojot atstarojošos elementus, apkaimes iedzīvotāji bezatbildībā vaino arī par drošas infrastruktūras nodrošināšanu atbildīgos, jo gadiem ilgi nav rasts risinājums drošai lielceļa šķērsošanai.

Gada sākumā Vidzemes šosejas 37. kilometrā (posmā pie viesnīcas “Sorbas”) letāli notrieca sirmgalvi, kura diennakts tumšajā laikā bez atstarojošiem elementiem vēlējās šķērsot šoseju. Apkaimes iedzīvotājs Aivis bija notikušā aculiecinieks.

Aivis
apkaimes iedzīvotājs, traģiska ceļu satiksmes negadījuma aculiecinieks

Šis bija viens no pēdējā laika dramatiskākajiem notikumiem, kuriem arī pats biju liecinieks. Sieviete tumšajā diennakts laikā šķērsoja brauktuvi. Acīmredzot nepamanīja automašīnu, pakļuva zem riteņiem. Sliktā apgaismojuma dēļ, kad bija notriekta, viņai pāri pārbrauca vēl viena automašīna.

Spiesti riskēt katru dienu

Abās šosejas pusēs ir dzīvojamie masīvi ar daudzām lielākām un mazākām mājām. Gājējiem (apkaimes iedzīvotājiem) jāšķērso lielceļš, lai dotos ikdienas gaitās. Abās ceļa pusēs ir sabiedriskā transporta pieturas un tirdzniecības vietas. Iedzīvotāji cenšas sasaukt atbildīgo par drošu infrastruktūru veselo saprātu, norādot uz bīstamību: nav neviena droša risinājuma, lai te šķērsotu brauktuvi, tuvākā gājēju pāreja ir divu kilometru attālumā, pie leģendārās “Sēnītes”, tomēr līdz tai no konkrētās apkaimes gājēji nokļūt nevar, jo neved gājējiem drošs ceļš.

Aivis
apkaimes iedzīvotājs, traģiska ceļu satiksmes negadījuma aculiecinieks

Lai nokļūtu otrpus ceļam, jāgaida, kad nebūs automašīnu. Šī ir tā pati šoseja, kas ir Vangažos. Vangažos ir gājēju pāreja ar luksoforu, bet arī tur agrāk nebija luksofora, tāpēc to sauca par gājēju pārbrauktuvi. Drausmīgi, ka kaut ko sāk darīt pēc letāliem gadījumiem. Te, kur nav nekā, skolēni dodas uz pieturām, lai nokļūtu skolās. Ir spiesti šķērsot abas brauktuves, lai tiktu uz autobusu un atpakaļ. Rītos un vakaros tas ir sevišķi problemātiski. Pats esmu stāvējis aptuveni piecas minūtes. Tepat netālu arī ir notriekti cilvēki.

Inčukalna novada priekšsēdētājs: Atbildīgie tam nepievērš uzmanību

Pērn uzsāka vērienīgus Vidzemes šosejas remontdarbus, nu līdz būvdarbu sezonai darbi iepauzēti. Ne vien iedzīvotāji, bet arī Inčukalna novada pašvaldība bažījas, ka pārbūves ietvaros kliedziens pēc drošas infrastruktūras var netikt sadzirdēts.

Aivars Nalivaiko
Inčukalna novada domes priekšsēdētājs

Jau projektēšanas gaitā, tehniskā projekta izstrādes laikā tika pētīts un skatīts, redzējām nepilnības. Vērsāmies “Latvijas Valsts ceļos”, tikāmies ar atbildīgo pārstāvjiem jau 2016. gadā. Tur prasās kaut ko pamainīt šosejas remontdarbu laikā, jo nav pilnīgi nekāda veida, kā šķērsot brauktuvi. Atbildīgās institūcijas, kuras atbild par šo objektu, ceļu, diez vai pilnvērtīgi pievērš tam uzmanību, lai šo jautājumu risinātu no drošības viedokļa.

Būt vai nebūt drošam risinājumam?

Standartiem atbilstoša gājēju pāreja ar vai bez luksofora posmā nav ieplānota, informē VAS “Latvijas Valsts ceļi” Anna Kononova. Te izbūvēšot “apgaismotu vietu, kur varēs šķērsot ceļu”, pār kuru dodoties tāpat būs jādod priekšroka transportlīdzekļiem, kā arī nobruģēšot celiņu ceļa sadalošajā joslā.

Anna Kononova
VAS “Latvijas Valsts ceļi” pārstāve

Šādi risinājumi [regulējama gājēju pāreja] tiek ierīkoti tur, kur ir atbilstošs iedzīvotāju blīvums, kur ir pietiekama gājēju satiksmes plūsma, kur ir vairāk cilvēku. Tika veikta gājēju skaitīšana, kad notika ceļa projektēšana. Gājēju satiksmei jābūt ne mazāk kā 50 gājēju stundā, lai būtu pamats ierīkot regulējamu gājēju pāreju. Posmā tika izskaitīti 17 gājēji stundā.

Arī gājēju tiltam pāri ceļam līdzekļu – līdz 2 miljoniem eiro – neesot, informē “Latvijas Valsts ceļu” pārstāve Kokonova. Iedzīvotāji un Inčukalna novada pašvaldības vadība akcentē, ka katra dzīvība ir svarīga, tāpēc vietvara ar palīgā saucienu vērsusies pie satiksmes ministra Tāļa Linkaita.

Aivars Nalivaiko
Inčukalna novada domes priekšsēdētājs

Mums tā dzīvē notiek: nabadzības, ekonomiskās situācijas dēļ kaut ko darām, bet citu nedarām. Bet, ja mēs taisām to ceļa posmu, vajadzētu to rekonstruēt tā, kā vajag.