“Lūdzu policijai būt cilvēcīgiem!” Ar bērnu ratiņkrēslā Jūrmalas caurlaižu sistēmas slazdā: bezmaksas reģistrācija “beigta”, naktī jātriecas uz iecirkni

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

11 komentāri

Ģimene ar bērnu invalīdu, sēdošu ratiņkrēslā, apmeklēja Jūrmalu. Ja pavada cilvēku ar invaliditāti, nav jāmaksā par iebraukšanu kūrortpilsētā, bet kārtība paredz, ka dati par šo personu un transportlīdzekli, ar ko pārvadā personu ar invaliditāti, jāievada pašvaldības uzturētā interneta vietnē. Vietne ilgstoši bija izgājusi no ierindas, ģimene piedzīvoja ļoti nepatīkamu situāciju: tā kā interneta vietne nedarbojās, lai nebūtu jāmaksā sods, pašvaldības policija ieteica ģimenei, tostarp bērnam ratiņkrēslā, pirms pusnakts doties no Rīgas uz policijas iecirkni Jūrmalā manuālai datu ievadei.

Rīdzinieks Jevgēnijs kopā ar savu bērnu-personu ar invaliditāti, sēdošu ratiņkrēslā, nedēļas nogalē pirms divām nedēļām vēlējās apmeklēt Jūrmalu. Pašvaldība noteikusi, ka no nodevas samaksas atbrīvoti transportlīdzekļi, kas pārvadā I grupas invalīdus, bērnus invalīdus, kā arī invalīdus, kuriem ir apgrūtināta pārvietošanās, bet šiem autobraucējiem pirms iebraukšanas Jūrmalā ir jāreģistrē iebraukšana portālā www.epakalpojumi.jurmala.lv.

“Īslaicīga kļūda”. Vai tiešām? Ar bērnu ratiņkrēslā naktī jātriecas uz iecirknī

Iebraucot Jūrmalā, Jevgēnijs vēlējās reģistrēties iebraukšanai kūrortpilsētā, tomēr interneta vietne bija izgājusi no ierindas, ziņoja par īslaicīgu kļūmi. Vīrietis centās sazināties ar pašvaldības darbiniekiem, tomēr tas brīvdienā neizdevās. Jevgēnijs sazvanīja Jūrmalas pašvaldības policiju, kas iedrošināja ģimeni turpināt atpūtu Jūrmalā un reģistrēties interneta vietnē vēlāk, ja reiz mājaslapas kļūme īslaicīga, kā bija norādīts vietnē. Kārtība nosaka, ka reģistrācija jāveic līdz konkrētās dienas pusnaktij. Ja šo termiņu nokavē, jāmaksā sods par braukšanu bez caurlaides.

Atpūtusies Jūrmalā, pēc atgriešanās mājās, Rīgā, ģimene ap pulksten 22.00 vakarā vēlreiz vēlējās apmeklēt interneta vietni, lai veiktu reģistrāciju, tomēr aizvien tā vēstīja par īslaicīgu kļūmi. Atkārtoti sazvanījies ar pašvaldības policistiem, bērna ar invaliditāti tēvs bija šokēts par kārtībsarga ieteikumu ierasties pašam un bērnam atkārtoti Jūrmalā, policijas iecirknī, citādi pēc pusnakts atpūtnieki tiks atzīti par pārkāpējiem.

Jevgēnijs
bērna ar invaliditāti tēvs

Dati esot jāievada manuāli. Viņš [policists] man skaidroja, ka bērnu vēlreiz vakarā jāved uz Jūrmalu. Man bērns jāceļ no gultas, jāved pie viņiem, sēdošu ratiņkrēslā, lai viņi redz. Tā viņš man pateica. Es viņam prasīju, vai viņi var būt cilvēcīgi, jo ir taču pašvaldības policija. Viņš atbildēja, ka nav jārunā par to, kas ir vai nav cilvēcīgi. Viņi uzskata, ka tā jādara, nekā citādi nevarot darīt.

Jevgēnijs ierakstīja sarunu ar pašvaldības policistu. Turpinājumā ieraksta fragments.

Jevgēnija un pašvaldības policista sarunas fragments

Jūrmalas pašvaldības policists: Es nerunāju par to, kas ir pareizi vai nepareizi. To mēs neizdomājām. Bez bērna un jūsu klātbūtnes mēs to nevaram darīt.

Jevgēnijs: Es jums varu nosūtīt ”Whatsapp” bērna foto, invalīda apliecību, viņa personas datus. Jūs varat viņu reģistrēt? Jūs to varat izdarīt!

Jūrmalas pašvaldības policists: Nevaram izdarīt, jo jābūt šeit uz vietas.

Jevgēnijs ir neizpratnē, kāpēc datus par automašīnu un bērnu ar invaliditāti neļāva nodiktēt vai nosūtīt attālināti. Tāpat vīrietis ir neizpratnē, kāpēc Covid-19 pandēmijas laikā, kad aicina izvairīties no klātienes komunikācijas, kārtībsargi uzstāj uz kontaktēšanos klātienē. Sapratis, ka bērnu būs ļoti apgrūtinoši nogādāt Jūrmalā pirms pusnakts, Jēvgēnijs nolēma neapmeklēt kūrortpilsētu tajā vakarā.

Jevgēnijs
bērna ar invaliditāti tēvs

Protams, ka es to nedarīju. Nav vērts. Nepatīkama saruna bija! Viņiem nav izdomāts “force majeure” variants, ja nestrādā sistēma.

Tā nu sanāca, ka ģimenei bija nepieciešams apmeklēt Jūrmalu arī nākamajā dienā, bet arī tad interneta vietne, kurā jāreģistrē persona ar invaliditāti un transportlīdzeklis, kurā šādu personu pārvadā, nestrādāja. Nevēloties atkārtoti ielaisties, kā pats saka, bezjēdzīgās telefona sarunās ar policistiem, vīrietis samaksāja divus eiro par caurlaidi, kaut ģimene, pārvadājot bērnu ar invaliditāti, no šīs maksas ir atbrīvota.

Jevgēnijs
bērna ar invaliditāti tēvs

Es sapratu, ka atkal būs kaut kāda čakarēšanās, tāpēc samaksāju.

Policija taisnojas domes vietā, invalīdu draugu apvienība kritizē pašvaldību

Izrādās, interneta vietne “atdzīvojās” tikai nākamās nedēļas sākumā. Jūrmalas pilsētas domē neviens nevēlējās stāties “Bez Tabu” kameras priekšā, lai komentētu situāciju, telefoniski vien norādīja, ka mājaslapu piemeklēja nepieredzēta tehniska kļūme.

Jūrmalas pilsētas pašvaldības policijas priekšnieks Uldis Bēniņš norāda, ka šādās situācijās attālināta datu nosaukšana vai atsūtīšana neesot iespējama.

Uldis Bēniņš
Jūrmalas pilsētas pašvaldības policijas priekšnieks

Šobrīd kārtība nosaka, ka ir jāuzrāda atvieglojumus apliecinošie dokumenti, policijas darbiniekam ir jāpārliecinās par šo personu esamību, jo agrāk esam saskārušies ar ļaunprātību, kas saistīta ar izvairīšanos no nodevas nomaksas par iebraukšanu Jūrmalā. Tāpēc arī pašam cilvēkam ar invaliditāti jāierodas policijas iecirknī.

Jūrmalas galvenais kārtībsargs Bēniņš informē, ka esot bijuši gadījumi, kad sūtīti dati par svešiem vai pat par mirušiem cilvēkiem ar invaliditāti.

Uldis Bēniņš
Jūrmalas pilsētas pašvaldības policijas priekšnieks

Saprotu, ka attālinātās iespējas ir progresējušas un arvien vairāk tiek integrētas mūsu dzīvē, tāpēc, iespējams, nākotnē var risināt šo jautājumu, rast citu risinājumu.

Bēniņš informē, ka administratīvā lietvedība pret Jevgēniju par automašīnas nereģistrēšanu ir izbeigta.

Invalīdu un viņu draugu biedrības “Apeirons” vadītājs Ivars Balodis norāda, ka Jūrmala un tās izveidotā caurlaižu sistēma ir rūpju bērns.

Ivars Balodis
Invalīdu un viņu draugu biedrības “Apeirons” vadītājs

Ar Jūrmalas domi esam ārkārtīgi daudz strīdējušies un runājuši kopš brīža, kad sistēma tika ieviesta. Tā nav pārāk ērta, jo tas viss ir jāpārzina, jābūt viedierīcei ar interneta pieslēgumu vai ļoti laicīgi mājās tas jāizdara. Varbūt tam ne vienmēr ir laiks. Nereti ideja aizbraukt uz Jūrmalu ir spontāna. Tādā gadījumā, ja ir podziņu telefons, labprāt aizbrauktu uz Jūrmalu, bet ir ļoti apgrūtinoši tā uzreiz reģistrēties. Nevar būt tā, ka tas ir vienīgais veids, kā reģistrēties, lai nebūtu jāmaksā par šo caurlaidi. Jābūt alternatīvām. Pagājušogad saņēmām ļoti daudz zvanu no cilvēkiem, kuri vai nu nezināšanas, vai nemācēšanas dēļ iebraukuši pilsētā bez reģistrēšanās. Agrāk sistēma bija krietni vienkāršāka: ja bija invaliditātes apliecība, kas ļauj novietot automašīnu invalīdu stāvvietās, varēja mierīgi braukt un uzrādīt, nebija jāmaksā, ar to pietika. Tagad ar jaunajām tehnoloģijām ne vienmēr var panākt vēlamo rezultātu. Droši vien, šis gadījums tam ir apliecinājums. Ar Jūrmalas pašvaldību runājām, teicām, ka būtu labi, ja kontrolpunktos būtu kāds dežurants, kuram var uzrādīt dokumentus un personu ar invaliditāti. Vai arī kā citādi attālināti pieteikt. Mēdz būt situācijas, kad internets “uzkaras” vai pazūd, tad vienkārši nevar izmantot to reģistrēšanās iespēju. Ar pašvaldību neesam nonākuši pie kopsaucēja, jo domei šķiet, ka izstrādājusi ideālu sistēmu, kurā visiem cilvēkiem jāiekļaujas. Mēs sakām, ka sistēma, iespējams, ir ideāla, bet cilvēki nav tik ideāli, lai tajā ideālajā sistēmā iekļautos. Jādomā par alternatīvām. Domē saka, ka padomās, bet atkal gads ir pagājis, nekas nav mainījies. Cilvēku neapmierinātība ir pietiekami liela. Runājot par piekļuvi iecirkņiem, cilvēkiem ar invaliditāti tā ir ļoti apgrūtināta. Pagājušogad vairākiem cilvēkiem braucām līdzi uz policijas iecirkni, kas atrodas otrajā stāvā. Gājām līdzi, teicām, ka ieradies cilvēks, lūdzām nonākt. Mums atbildēja, ka viņiem tas nav jādara. Teica, lai nesam augšā cilvēku. Tā nav pieņemama rīcība!