Lidmašīnas pasažierei atsaka iekāpšanu un vilcinās ar kompensācijas izmaksu

Skaidrīte Nitiša

Autors: Skaidrīte Nitiša

TV3 Bez Tabu raidījuma žurnāliste, kura ļoti labi orientējas savstarpējo konfliktu un dažādu problēmu risināšanā.

3 komentāri
Lidmašīnas pasažierei atsaka iekāpšanu un vilcinās ar kompensācijas izmaksu

Jānis lido bieži un labprāt izmanto pašmāju avio kompānijas pakalpojumus. Līdz šim problēmu nav bijis, taču nu ir rūgta pieredze, jo problēmu nevar atrisināt jau kopš pagājušā gada vasaras.

Pagājušā gada vasarā mūsu nacionālās lidkompānijas mājaslapā Jānis iegādājies lidojumus visai ģimenei no Rīgas uz Malagu. Turpceļā viss ritējis gludi, taču pēc atpūtas Spānijā mājupceļā radušās problēmas. Jāņa māsai tika atteikta iekāpšana.

Atteikts lidojums, jo pārdots vairāk biļešu nekā ir vietu lidmašīnā. Pārdod vairāk biļešu, jo pasažieri bieži vien uz lidojumu neierodas. Šāda prakse ir atļauta un to izmantojot daudzas lidkompānijas. Jānim ir krietni lielāka lidojumu pieredze nekā māsai, tāpēc pieteicies palikt Spānijā viņas vietā. Lidostā strādājošie darbinieki šādu iespēju noraidīja.

“airbaltic” pārstāvis gan norāda, ka šāds risinājums iespējams, ja vien pasažieri, piemēram, nav ar īpašām vajadzībām vai nepilngadīgi. Par šo starpgadījumu veikšot pārrunas ar pārstāvjiem Malagā.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs norāda, ja gaisa pārvadātājs kādu iemeslu dēļ plāno atteikt iekāpšanu uz kādu reisu, tas vispirms aicina brīvprātīgos atkāpties no rezervētajām biļetēm un saņemt atlīdzinājumu saskaņā ar nosacījumiem, par ko vienojas attiecīgais pasažieris un apkalpojošais gaisa pārvadātājs.

Ja piesakās nepietiekams skaits brīvprātīgo, lai atlikušie pasažieri ar rezervētajām biļetēm varētu iekāpt attiecīgajā reisā, apkalpojošais gaisa pārvadātājs var pasažieriem pret to gribu atteikt iekāpšanu. Ja pasažieriem ir atteikta iekāpšana pret to gribu, apkalpojošajam gaisa pārvadātājam nekavējoties ir pienākums  izmaksāt pasažieriem kompensāciju šādā apmērā:

– 250 eiro, ja lidojuma attālums ir 1500 km vai mazāks;
-400 eiro, ja lidojuma attālums ES robežās ir lielāks par iepriekšminēto, kā arī citu reisu gadījumā, ja lidojuma attālums ir 1500 km līdz 3500 km;
– 600 eiro, ja lidojuma attālums pārsniedz 3500 km ārpus ES

Jāņa māsai tika nodrošināts lidojums nākamajā dienā un arī nakstmītne. Reiss nebija tiešais, bet savienotais, caur Madridi uz Rīgu, taču arī ar to ģimene samierinājās, jo saskaņā ar likumdošanu, pasažierim, kam atteikta  iekāpšana, pienākas kompensācija. Lidojumam no Malagas uz Rīgu, tie  sanāk 400 eiro.

Jānis sašutis, ka kopš augusta sākuma, kad iesniegts pieteikums atlīdzībai, nauda joprojām neesot saņemta. Sarakste ar “airbaltic” apsīkusi pirms vairākiem mēnešiem. Saziņa esot sarežģīta, jo praktiski tā iespējama vien elektroniski vai izmantojot maksas zvanu.

PTAC pārstāve norāda, ka neesot noteikts termiņš, kādā jāizmaksā atlīdzība, kā vien ir norāde – nevilcinoties. Strīdu gadījumā jāvēršas valstī, no kuras izlidojusi Jāņa māsa. Šai gadījumā jāraksta iesniegums Spānijas iestādei, kas jau esot izdarīts.

Pēc tam, kad “Bez Tabu” sazinās  ar “airbaltic” un PTAC, problēmas atrisinās dienas laikā un Jāņa māsas bankas kontā atlīdzība tiek ieskaitīta nekavējoties. “airbaltic” pārstāvis norāda, ka šai gadījumā noticis pārrāvums komunikācijā un no “airbaltic” puses netika sniegta atbilde uz Jāņa māsas pēdējo vēstuli. Par to pasažierei atvainojas.

Pasažieriem, kam nepieciešami medikamenti, jāņem vērā Jāņa māsas pieredze. Viņai zāles pret sāpēm bija palikušas nododamajā bagāžā un aizceļojušas uz Rīgu, neraugoties, ka viņai atteikta iekāpšana, tāpēc nācies zāles pirkt. Izrādās, noteikumi paredz, ka izdevumi par medikamentiem netiek atlīdzināti, jo medikamentiem jābūt ievietotiem rokas bagāžā, gadījumā, ja arī lidojuma laikā pasažierim pēc tiem rodas vajadzība.