Kalvītis: “Kāds man ar to sakars?” Ekspremjera sievas uzņēmums sabojā valsts ceļu, rokot dīķi Aglonas pusē

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

5 komentāri

Latvijas ekspremjera Aigara Kalvīša sievas Kristīnes Kalvītes uzņēmuma īpašumā Aglonas novadā notiek vērienīga teritorijas labiekārtošana ar Lauku atbalsta dienesta līdzfinansējumu. Darbu ietvaros notiek dīķa rakšanas darbi, kurus veic blakus šosejai (P62). Šosejas segums atjaunots pirms dažiem gadiem. Rokot dīķi, lielceļš iegruvis. Iedzīvotāji neizpratnē, kāpēc šādi darbi tik tuvu ceļam atļauti. “Bez Tabu” noskaidro, ka par bojājumu remontu, visticamāk, nāksies maksāt nodokļu maksātājiem.

Pēc iedzīvotāju lūguma “Bez Tabu” ieradās norādītajā vietā. Braucot pa ceļu no Aglonas Krāslavas virzienā, tā atrodas ceturtajā kilometrā. Raidījums konstatēja ceļa malas nogruvumu aptuveni 150 metru garumā. Turpat ceļam blakus esošajā īpašumā lielā platībā izrakta teritorija. Rakšanas darbi aizstiepušies tuvu ceļam. Nobrukušais posms vienā joslā norobežots ar drošības barjerām.

Staņislavs
sašutis Aglonas puses iedzīvotājs

Te sākās rakšanas darbi, tad sāka brukt ceļš. Tik tuvu ceļam nedrīkst taču atļaut! Kā te viss notiek? Es nezinu! Ja ceļš vispār sabruks?! Te arī “fūres” brauc.

Iedzīvotāji informēja, ka ceļa segums atjaunots nesen, 2017. gadā, tāpēc vēl jo sāpīgāk uztver skādi.

“Bez Tabu” uzrunāja kādu rakšanas darbu vietā sastaptu strādnieku, kurš vairījās no sarunas ar žurnālistiem. “Bez Tabu” noskaidroja, ka teritorija, kurā rok dīķi, pieder SIA “SKF un partneri”. Uzņēmuma lielākā akcionāre ir ekspremjera, tagad AS “Latvijas Gāze” valdes priekšsēdētāja un Latvijas Hokeja prezidenta Aigara Kalvīša sieva Kristīne Kalvīte. Vēlāk ceļa malā piestāja kāda apvidus automašīna, kuras šoferis sacīja, ka ir viens no teritorijas līdzīpašniekiem. Viņš no konstruktīvas sarunas par sabojāto ceļu vairījās, aizrādīja par žurnālistu centieniem noskaidrot, kāpēc bojāts valstij piederošs ceļš.

Kalvīte izvairās, Kalvītis neko nezina

Uz “Bez Tabu” telefona zvanu un īsziņu Kristīne Kalvīte nereaģēja. Aigars Kalvītis telefonsarunā ar žurnālistu noliedza savu saistību ar SIA “SKF un partneri”.

Sarunas ar Aigaru Kalvīti fragments

Aigars Kalvītis: Kāds man sakars ar to?

Žurnālists: Jūsu sieva ir uzņēmuma lielākā akcionāre.

Aigars Kalvītis: Nu, labi, zvaniet sievai.

Žurnālists: Jūs neko par to nezināt?

Aigars Kalvītis: Nu, bet ko es varu atbildēt? Kāds ir jautājums?

Žurnālists: Nav saprotams, kurš labos ceļa posmu. Jautājums: kā vaina tā bija?

Aigars Kalvītis: Es par to nevaru neko komentēt. Cik es zinu, ceļš uzbūvēts uz purva.

Žurnālists: Reāli dzīvē tas neskaitās ģimenes uzņēmums?

Žurnālists: Ko nozīmē ģimenes uzņēmums? Tur tiek realizēts projekts. Tas ir viss, ko zinu. Ikdienā ar to nenodarbojos.

Ceļa remonts uz nodokļu maksātāja rēķina?

Aglonas novada pašvaldībā raidījumu informēja, ka uzraktās teritorijas īpašnieki ceļmalā iecerējuši izrakt dīķi, audzēt zivis un attīstīt tūrismu. Projekta līdzfinansētājs ir Lauku atbalsta dienests, arī informē Aglonas novada pašvaldībā. Dīķa rakšanas darbi pašvaldības būvvaldē esot saskaņota. Projekts un darbi esot saskaņoti arī ar VAS “Latvijas Valsts ceļi” (LVC), kā pārraudzībā ir īpašumam blakus esošais ceļš. Tā kā tieši šādu risinājumu – dīķa rakšanu ceļa tuvumā – akceptējuši LVC, par šoseju atbildīgajiem būs arī jāuzņemas atbildība par tās sabojāšanu, norādīja Aglonas novada domes izpilddirektore Ineta Poga.

Ineta Poga.
Aglonas novada domes izpilddirektore

Dīķu rakšana tika projektēta. Par to atbild projektētājs. Projekts tika saskaņots ar LVC, līdz ar to LVC bija lietas kursā par to visu. Īstenībā, cik es saprotu, pēc informācijas, kas ir manā rīcībā, LVC uzņemas atbildību, jo saskaņojuši šādu projektu. Acīmredzot pieļautas kļūdas. Tās tiks labotas.

Pēc Pogas sacītā, noprotams, ka par ceļa remontēšanu maksās nodokļu maksātāji. LVC pārstāve Anna Kononova apstiprināja, ka dīķa rakšana ceļa tuvumā saskaņota LVC.

Anna Kononova
LVC pārstāve

Šī visa ceļa pamatne, “pīrāgs”, kas ir zem asfalta, tur atrodas ilgus gadus, nav pārbūvēts. Vērtējot, kāpēc šādi bojājumi varēja rasties, jāņem vērā vairāki faktori. Gala lēmums par īsto iemeslu vēl tiks pieņemts. Šajā vietā ir sarežģīti hidroloģiskie apstākļi. Arī iepriekšējos gados ceļš deformējās. Runājot par dīķa rakšanu, “Latvijas Valsts ceļi” ir saskaņojuši šos darbus. Kā viens no iemesliem, kas izprovocēja grunts, pazemes ūdens kustības, var būt dīķa rakšanas darbi.

Uzreiz labot bojāto posmu nebūtu prātīgi, jāvēro, kā tas turpmāk reaģēs uz rakšanas darbiem un citu ietekmi, informēja LVC pārstāve Kononova. Tāpat tiekot veikti mērījumi, lai saprastu, kas tieši radīja defektu.