Skaidrīte Nitiša

Autors: Skaidrīte Nitiša

Bez Tabu raidījuma žurnāliste, kura ļoti labi orientējas ģimeņu tiesībās un cilvēku savstarpējo konfliktu risināšanā.

2 komentāri

Pirms pusotra gada Venecuēlas kompānija Liepājas ostā iegādājās kuģi. Cerēja uzreiz doties jūrā, bet rezultātā spiesti joprojām atrasties ostā un kuģa liktenis vēl neesot izlemts. Venecuēlas kuģa īpašnieka pilnvarotā persona Abels Gutjerrezs par notikušo ir sašutis: “Es jūtos vīlies dažos cilvēkos, bet es tā nedomāju par ikvienu Latvijas cilvēku. Ja tu nesaproti valodu, tu tiec iesaistīts netīrā biznesā. Bieži vien darījumi ir steidzami. Tev jānokārto dažas formalitātes, bet tu nevari vienmēr un katrā momentā būt jurists. Šā iemesla dēļ tev ir jāuzticas cilvēkiem. “

Katram ārzemju kuģim, kas ierodas Liepājas vai citā ostā, jābūt vietējās valsts aģentam, kas pārzina ostas nodevas, robežkontroles jautājumus, aizstāv kuģa un tā īpašnieka intereses. Venecuēlas kompānija izvēlējās aģentu “Baltic Shipping Services” un parakstīja līgumu, nenojaušot, kāds būs rezultāts. Stāsta Liepājas jūras biroja valdes loceklis Genādijs Iļjins:

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti
Genādijs Iļjins
Liepājas jūras biroja valdes loceklis

“Izskatās, it kā būtu venecuēliešu kuģa, kuram ir Panamas karogs, reiderisms. Kuģim nebija nepieciešams remonts, bet bija jānodrošina tehniskas formalitātes, lai tas varētu doties jūrā. Aģents neizpildīja formalitātes, kuras bija jāpilda. Nepierakstīja jūrniekus, nebija kuģa ruļļa, kas reģistrēts mūsu robežsardzē. Venecuēlieši vaicāja, kāpēc nav pierakstīti, sacīja, ka nav obligāti.”

Rezultātā četriem kuģa apkalpes locekļiem radās problēmas ar uzturēšanās atļaujām Latvijā. Pēc tam, kad kuģim nozīmēts aģents, lielais peldlīdzeklis arī esot apzagts, tā ziņo Venecuēlas kuģa īpašnieka pilnvarotā persona Abels Gutjerrezs:”Radio raidīšanas sistēma bija šeit, viņi to sagrāvuši. Viņi nozaguši visu.”

Esot nozagta pat stūre, datori un citas nozīmīgas kuģa sastāvdaļas. Kuģim netika izsniegta atļauja doties jūrā, bet  īpašniekam nosūtīti milzu rēķini. Stāsta Liepājas jūras biroja valdes loceklis Genādijs Iļjins: “Viņi iekasēja muitas nodevu, kas ir praktiski desmit reizes lielāka, nekā paredzēts Liepājas ostas noteikumos.”

Divdesmit trīs eiro diennaktī vietā, viņi lika maksāt divi simti trīsdesmit eiro. Tā nedrīkst darīt. Ja ir radušies kādi tēriņi, aģents tos saskaņo ar īpašnieku, lai viņš apstiprina, ka tādi tēriņi bijuši. Venecuēlieši vairākkārt prasīja, kā tēriņi radušies, neko viņiem nepaskaidroja, tikai izsūtīja rēķinus.

Venecuēlas kuģa pārstāvis piebilst: “Mēs noskaidrojām, ka viņam nav licences, lai darbotos kā aģentūra. Tas nozīmē, nevar legāli pārstāvēt mūs šeit. Mēs pārtraucām sadarbību ar viņiem.”

Saziņa ar aģentūru pa telefonu nevainagojas panākumiem, tāpēc raidījuma “Bez Tabu” žurnālisti dodas tikties klātienē:

-Labdien! Mēs no TV3 no “Bez Tabu” raidījuma. Es jums jau zvanīju piektdien.

-Mums nav direktora. Viņš komandējumā.

-Jūs solījāt, ka pārzvanīsiet, vai arī viņš piezvanīs.

-Viņš bija pēdējo dienu pagājušajā nedēļā. Piektdien mēs runājām ar jums un viss, viņš aizbrauca komandējumā.

-Vai kāds cits no vadības nav, kas ir lietas kursā par kuģi?

-Nē, tikai direktors. Mēs nevaram nekādu komentāru sniegt jums.

Venecuēlas kuģa pārstāvis Abels Gutjerrezs pauž savu vilšanos par sadarbības partneri, kuram uzticējies:

Abels Gutjerrezs
Venecuēlas kuģa pārstāvis

“Bizness Venecuēlā nozīmē, ka tev jābūt atbildīgam par sacīto. Vienmēr. Ja tu dod savu vārdu, tev par to vienmēr jābūt atbildīgam. Ir savādāk, ja tu paraksti dokumentus, tad tas ir paraksts, tas ir normāli, bet mēs ticam cilvēku godīgumam. Mēs ļoti uzticamies cilvēkiem.”

Uzticēšanās maksājusi dārgi. Kuģim tagad ir piemērots arests un notikšot izsole, jo aģentūra vērsusies tiesā par parādu, ko Venecuēlas kuģa īpašnieks neesot samaksājis. Tiesā vērsušies arī kuģa apkalpes locekļi, jo viņiem neesot izmaksāta darba alga.

Liepājas ostas darbiniekiem šis gadījums esot labi zināms. Ostas kapteinis uzskata, ka situācija, no vienas puses, ir vienkārša, no otras – ļoti sarežģīta. Ostas maksa tiekot maksāta, venecuēliešiem tekošo parādu neesot, taču kuģis neesot darba kārtībā. Pat ja to savestu kārtībā, kuģot nedrīkstētu, jo tam esot arests. Esot konflikts starp divām aģentūrām, un ir citas problēmas, kuras varot atrisināt vien tiesas ceļā.

Genādijs Iļjins par šo gadījumu pauž sarūgtinājumu: “Mūsu valsts Latvija ir jūras lielvalsts un jūrniecības prestižs ir ļoti svarīgs, un mums jābūt pievilcīgiem visām valstīm.”

Diemžēl šis gadījums mūsu valsti kā sadarbības partneri ārzemniekiem padarīšot mazāk pievilcīgu.

Foto

TOP komentāri

  • veiksmes stāsts
    +4 +4 0

    veiksmes stāsts

    kāds jau tos afēristus no augšas piesedz un saņem savu daļu ,savādāk jau neļautu graut valsts prestižu.Tas pats kas ar cigarešu kontrabandu centrāltirgū ,cilvēki treniņtērpos neliekas traucēti
  • Arturs Juskovs

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Tests - ko tu zini par alus vēsturi?

Tests - ko tu zini par alus vēsturi? 8

Alus plūdi Londonā – vai tas maz ir iespējams? Izpildi testu par alus vēsturi, uzzini pārsteidzošus faktus un tiec pie sertifikāta! Neizpaliks arī balva.

Lasi vēl