Interneta “melnais caurums” Rīgā! Absurdi lēnais internets dzen izmisumā “paliec mājās” laikā

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

1 komentārs

Rīdzinieki no Bieriņu mikrorajona sūdzas par 21. gadsimtam šķietami neraksturīgu problēmu – internets ir gaužām lēns, pat nelietojams. Mājsaimniecībā dzīvojošie labprāt ievērotu aicinājumu “paliec mājās!”, bet darbs un studijas no mājām ir neiespējamas.

Jaunieši Gabriels un Ērika uz dzīvi Bieriņu apkaimē, Pārdaugavā, kur ir blīva privātmāju apbūve, pārcēlās pirms nepilna gada. Līdz nesen uzceltajai mājai nesniedzas interneta kabelis. Tā kā ir gana citu tēriņu, lieku līdzekļu tā pievilkšanai nav. Mājsaimniecībā dzīvojošie pārbaudījuši visu lielāko sakaru operatoru piedāvātos mobilā mājas interneta piedāvājumus. Visi kā viens esot nekam nederīgi.

Gabriels
dzīvo interneta “melnajā caurumā”

Paņēmām uz testu, un, izmērot interneta ātrumu, tajā pašā dienā arī atdevu atpakaļ, jo nav jēgas. Labprāt paliktu mājās šajā laikā, kā aicina. Internets lieti noderētu darbam no mājām, draudzenei augstskolai nepieciešams internets.

Ērika
Gabriela draudzene

Visā šajā koronavīrusa “pasākumā” izdomāju nebraukt sabiedriskajā transportā, gribēju izsaukt taksometru. Pirms izsaucu, gribēju ieiet internetbankā, lai uzzinātu konta atlikumu. Mājaslapa gluži vienkārši nelādējās. Domāju, ka izsaukšu taksi caur aplikāciju, bet tā neielādējās. Nekas tā arī nesanāca. Zvanīju draudzenei, lai viņa izsauc man taksi uz mājām [pie vecākiem]. Man studijas attālināti, es nevaru pamācīties.

Darbdienas viducī, kad apkaimes tīkls nav tik noslogots, internets nav diez ko ātrs, bet, sākot no pēcpusdienas, internets vispār nav lietojams, ko pierāda Gabriela veiktie interneta ātruma testi: nereti lejupielādes un augšupielādes ātrums nesasniedz pat 1 megabitu sekundē. Šobrīd Gabriels lieto “Latvijas Mobilā telefona” (LMT) tīklu, bet, kā stāsta jaunieši, arī citu operatoru internets šeit esot gaužām lēns.

500 metru attālumā no jauniešu mājas ir divstāvu māja, uz kuras jumta izvietotas Tele 2 un LMT bāzes stacijas. Tā kā šī ir tuvākā LMT bāzes stacija Gabriela mājai, iespējams, tieši no tās gūst savienojumu. Šeit, vien 500 metru attālumā no mājas, interneta ātrums ir nesalīdzināmi ātrāks, par to liecina interneta ātruma tests.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (SPRK) informē, ka aizvien, 21. gadsimtā, interneta ātrums ir nekāds.

Elmārs Lipenbergs
SPRK pakalpojumu kvalitātes nodaļas vadītājs, Rīgas Tehniskās universitātes docents

Katrā mājsaimniecībā apstākļi ir atšķirīgi, katra vieta jāvērtē individuāli. Mēs, regulators, veicam regulārus mērījumus. Esam konstatējuši, ka joprojām ir vietas, kur interneta ātrums ir nekāds vai nestabils, piemēram, vakara stundās, kad lietotāji ir aktīvāki. Ja kādā konkrētā vietā interneta nav, jāvaicā operatoram. Katrā vietā mobilā tīkla ietvaros radio apstākļi ir ļoti atšķirīgi. Var traucēt gan koki, gan dzelzsbetona konstrukcijas, ēkas, reljefa īpatnības, arī tuvāk esošās citas bāzes stacijas. Jāvēršas pie operatora un jājautā, kādi ir risinājumi, kur slēpjas problēma. Ja operators nevar ieteikt neko, var vērsties SPRK. Mēs veiksim mērījumus uz vietas, konkrētajā adresē. Novērtēsim interneta kvalitāti, pēc novērtēšanas dosim slēdzienu, ko iesākt.

Ja noslēgts līgums, kurā sakaru operators sola interneta ātrumu, kuru realitātē klients nesaņem, klients var lauzt līgumu bez līgumsoda, informē SPRK pārstāvis Elmārs Lipenbergs. Gabriels, dzīvojot konkrētajā adresē, nu jau atteicies no mobilā mājas interneta pakalpojuma. Uz ierīcēm pavairo internetu no mobilā tālruņa. Tā kā mobilais telefons saņem signālu no tās pašas LMT bāzes stacijas, rezultāts ir tāds pats – internets ir nelietojams.

Gabriels norāda, ka izmantojis sakaru operatoru piedāvātās signālu pastiprinošās ierīces, tomēr arī tās neesot palīdzējušas.

SPRK pārstāvis Lipenbergs aicina ziņot operatoram par problēmu nevis telefoniski, bet gan rakstveidā. Šādam lūgumam palīdzēt būšot lielāks “svars”. Lipenbergs arī stāsta, ka, ja komunikācija ar sakaru operatoru nevedas vai šķiet, ka pakalpojuma sniedzējs nedarbojas klienta interesēs, iespējams ziņot SPRK, kas, veicot mērījumus, iespējams, spēs izprast problēmu un ieteiks sakaru operatoram un/vai klientam risinājumus.

Elmārs Lipenbergs
SPRK pakalpojumu kvalitātes nodaļas vadītājs, Rīgas Tehniskās universitātes docents

Ja risinājumu nav, ja operatora biznesa interesēs nav kaut ko mainīt šajā vietā, šobrīd nav arī pienākuma nodrošināt visur visu [kvalitatīvu interneta signālu].

2018. gadā LMT veicis būtiskus rekonstrukcijas darbus bāzes stacijām, kas apkalpo konkrēto adresi, stāsta LMT privātpersonu apkalpošanas dienesta vadītāja. Apkaimē, tostarp konkrētajā adresē, pēc LMT pārstāves Saulītes stāstītā, interneta signāls esot pat izcils. Šāds sakaru operatora pakalpojuma novērtējums, ņemot vērā lietošanas pieredzi, protams, izbrīna Gabrielu un Ēriku.

LMT pārstāve Saulīte aicina “Bez Tabu” uzklausītos rīdziniekus sazināties ar sakaru operatoru. Speciālistiem ierodoties konkrētajā adresē, varētu veikt mērījumus un apzināt problēmas cēloni. Iespējams, risinājums ir pavisam vienkāršs, saka LMT pārstāve.