“Impotence vairs nav problēma!” Slavinot “brīnumlīdzekļus”, maldina seniorus un citus

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

Pievienot komentāru

Reklāmā uztura bagātinātājiem piedēvējot ārstnieciskas īpašības, tirgotājs pārkāpj likumu un maldina sabiedrību. Tāpat reklamē produktus, kas nav reģistrēti nedz Latvijas uztura bagātinātāju, nedz zāļu reģistros, tomēr arī par tiem nekautrējas dziedāt slavas dziesmas. Sašutuši par patērētāju muļķošanu ir vīlušies klienti un eksperti, kuri uzskata, ka tirgotājs iedzīvojas arī uz slimu sirmgalvju rēķina.

“Prostatīts, adenoma un impotence vairs nav problēma”, “Pilieni izglābs jūsu ausis”, “Ar pilieniem iespējams atgūt redzi”, “Locītavas var atjaunot pilnībā” – ar šādiem un citiem skaļiem saukļiem reklāmas avīzē “Veselības Noslēpumi” cildina dažnedažādus produktus. Avīzi savās pastkastēs saņēmuši daudzi, arī rīdziniece, sirmgalve no Ķengaraga mikrorajona. Seniores mazmeita Evita stāsta, ka omīte uzķērusies uz šo reklāmu.

Evita
uztraucas par senioru maldināšanu

Vecmamma nolika fakta priekšā, ka ir iegādājusies brīnumlīdzekli dzirdes uzlabošanai. Teica, ka būs jāpilina. To darīju es. 40 dienas nācu pie vecmammas un pilināju viņai ausīs šos pilienus. Omīte stāstīja, ka pirms iegādāšanās produktus ļoti izlielīja, teica, ka palīdz visos gadījumos. Bija daudz sanākušo, pārsvarā vecāka gadagājuma. Protams, ka vecam cilvēkam to vien vajag – nedaudz paklausīties, un viņam liekas, ka palīdzēs. Āķis ir tajā, ka jānopērk nevis viens, bet četri iepakojumi uzreiz, esot jāveic vesels kurss, lai būtu efekts. Kad pagāja laiks, sapratām, ka efekta nav nekāda. Paldies Dievam, vismaz nekļuva vēl sliktāk, ka nav regresa, jo īsti nezinām, ko pilinām. Mums nav laboratorijas, nevaram uztaisīt analīzes. Omīte kopā iztērēja 60 eiro. Omīte runāja ar vairākām sievietēm, kas lietoja pilienus acīm un krēmu mugurai, jo arī to izlielīja. Visi stāstīja, ka arī nav nekāda efekta. Tā paņem 60 eiro no viena, otra, no piektā, normāli var savākt naudu.

Tomēr pastkastēs ievietotajās reklāmas lapelēs it kā citēti vairāki seniori no Ukrainas, Baltkrievijas, Rumānijas un citām valstīm, kuri apgalvo, ka līdzekļi viņu veselību esot krietni uzlabojuši, esot pat simtprocentīgi atguvuši redzi un dzirdi. Par šo senioru identitāti un to, vai patiesi viņi vispār lietojuši līdzekļus, pārliecināties nav iespējams. Produkciju tirgo klātienē īslaicīgās tirgošanās vietās vairākās Latvijas pilsētās.

Arī eksperti bažīgi

Avīzē reklamē tādus līdzekļus kā ” Otolex”, “Okovirin”, “Effektum”, kas nav reģistrēti Latvijā (nedz uztura bagātinātāju, nedz zāļu reģistros). Līdz ar to šie produkti nav pārbaudīti, tomēr arī tos reklamē kā brīnumlīdzekļus.

Tāpat avīzē reklamē produktus, kas ir reģistrēti Latvijas uztura bagātinātāju reģistrā, tomēr šiem uztura bagātinātājiem reklāmā piedēvētas ārstnieciskas īpašības. Uztura bagātinātāju reklamēšanu šādā manierē Latvijā aizliedz likums. Veselības inspekcijā uzsver, ka reklāma maldina patērētājus.

Veselības inspekcija

Laikrakstā tiek sniegta informācija par uztura bagātinātājiem, kas ir reģistrēti Uztura bagātinātāju reģistrā: “Prostourol” kapsulas, “Diafrin” kapsulas, “Osteolaif” šķīdums. Inspekcija konstatēja, ka par uztura bagātinātājiem ir izteikti apgalvojumi, ka uztura bagātinātājs novērš, ārstē vai izārstē slimības, piemēram, ”Nezaudējiet savu iespēju uzvarēt cukura diabētu – lietojiet ”Diafrin”!” u.c., kas atbilstoši Ministru kabineta 2015.gada 1.decembra noteikumu Nr. 685 ”Prasības uztura bagātinātājiem” 24.1. apakšpunktam ir aizliegti. Turklāt konstatēts, ka par produktiem, kas nav reģistrēti ne Uztura bagātinātāju reģistrā, ne Latvijas Zāļu reģistrā, piemēram, ”Okovirin”, arī tiek izteikti apgalvojumi, ka produkts novērš, ārstē vai izārstē slimības, piemēram, ”piemīt antibakteriālās, antioksidatīvās un pretsāpju iedarbība, normalizē spiedienu acī [..]”. Inspekcijas ieskatā laikrakstā minētā informācija ir maldinoša un var būtiski negatīvi ietekmēt tāda vidusmēra patērētāja ekonomisko rīcību attiecībā uz preces iegādi, kādu citādi patērētājs nebūtu pieņēmis, paļaujoties uz laikrakstā sniegto informāciju par šo produktu ārstnieciskajām īpašībām. Inspekcija aicina patērētājus pārliecināties, ko īsti pērk un nopietni izturēties pret veselību – vēršoties pie ārsta, ja radušies veselības traucējumi, iegādāties zāles tikai legālās mazumtirdzniecības vietās (aptiekās) vai legālās interneta tīmekļa vietnēs un lietot zāles saskaņā ar ārsta norādījumiem un zāļu lietošanas instrukciju.

Kritiski ir arī eksperti Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), kas uzrauga, vai preces un pakalpojumi tiek reklamēti godprātīgi.

Santa Zarāne
PTAC pārstāve

Avīzē ir acīmredzami pārkāpumi, jo par uztura bagātinātājiem stāsta, ka tie ārstē, tiem ir ārstnieciskās īpašības. Tas nedrīkst būt reklāmā, reklamējot uztura bagātinātājus. Protams, reklāma ir maldinoša. Reklāmai nevajadzētu būt.

Uzraugiem grūti samedīt tirgoņus

PTAC pārstāve Santa Zarāne norāda, ka reklamējot preci, būtu jānorāda reklāmdevējs, tomēr konkrētajā avīzē šāda informācija nav atrodama. Pārtikas un veterinārajā dienestā (PVD), kas reģistrā apkopo uztura bagātinātājus, brīdina, ka uz uztura bagātinātāju nekontrolētai lietošanai var būt sliktas sekas. PTAC pārstāve Zarāne norāda, ka trūkstošā informācija par tirgotāju liedz vērsties pret to, lai aizrādītu vai sodītu par maldinošu reklāmu. Tāpēc PTAC aicina ziņot par šīs reklāmas avīzes izplatību, lai apzinātu reklamēšanās vērienu, tāpat PTAC būtu noderīga informācija par tirgotāju.

Diāna Birkenfelde
PVD Pārtikas produktu reģistrācijas daļas vadītāja

Kā rāda pētījumi un dažādi klīniskie gadījumi, ka, ja pacients lieto uztura bagātinātājus zāļu vietā vai lieto tos, sirgstot ar hroniskām slimībām, tas var beigties bēdīgi. Pirms uztura bagātinātāju lietošanas jākonsultējas ar ārstu vai uztura speciālistu. Mēs neiesakām šādi iegādāties šādus produktus.

“Bez Tabu” žurnālists, uzdodoties par potenciālo pircēju, sazinās ar tirgotāju pārstāvi pa avīzē norādīto tālruņa numuru. Arī telefonsarunā pārstāve stāsta, ka produktiem, tai skaitā uztura bagātinātājiem, ir ārstējošas īpašības. Aicina uz nākamo paredzēto īslaicīgo tirgošanās vietu, kur pirms iegādāšanās tirgotājs piedāvās lekciju par produkciju.

Tirgotāju pārstāve gan vairās atbildēt, kāds uzņēmums Latvijā izplata konkrēto produkciju un ir atbildīgs par reklāmas avīzes izdošanu. Pārstāve vien piebilst, ka produkti esot ražoti Ukrainā. Tomēr “Bez Tabu” noskaidro, ka produkciju Latvijā izplata SIA “EuroFitoFarm”.