“Gribēju ar beisboleni viņus piekaut!” Bērns samaksā 100 eiro par austiņām, atsūta tukšu smēķu paku

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

3 komentāri

Pusaudze interneta vietnē samaksā teju 100 eiro par ”Apple” ražotajām ”AirPods” bezvadu austiņām. Paciņa pienāk ar būtisku kavēšanos, un tajā nav atsūtīts, par ko samaksāts. ”Omniva” pakomātā piegādātajā sūtījumā vērtīgo austiņu vietā atrod tukšu cigarešu paciņu. Tirgotājs, ko reklamē arī pašmāju tā dēvētie influenceri, iespējams, ir krāpnieks, norāda eksperti.

Pusaudze no Jelgavas kādu laiku seko sociālā tīkla ”Instagram” kontam ”ioutletlv”, kas piesaista auditoriju, izsludinot konkursus, kuros varot laimēt ”Apple” produkciju. Tāpat, no ”Instagram” konta vedina uz ārzemju interneta vietni ”ioutletapple.com”, kur piedāvā iegādāties ”Apple” saražoto par krietni draudzīgākām cenām nekā citviet. Jauniete šo iespēju vēlējās izmantot. Saskaņojot ar vecākiem, par viņu naudu ”ioutletapple.com” pasūtīja bezvadu austiņas ”AirPods” par 99,99 eiro, kas ir par vairākiem desmitiem eiro zemāka cena nekā pie citiem tirgotājiem.

Kā stāsta pusaudzes māte Ruta, meita parasti izvēloties izmantot uzticamu tirgotāju pakalpojumus, tomēr šoreiz esot kļūdījusies. Lai gan tirgotājs solījis piegādāt austiņas dažu dienu laikā, sūtījums bija jāgaida mēnesi, stāsta māte.

Tukša cigarešu paciņa par 100 eiro

Liels bijis ģimenes pārsteigums, kad, atverot uz ”Omniva” pakomātu piegādāto paciņu, tajā atrastas nevis vērtīgās austiņas, bet gan tukša cigarešu paciņa, stāsta jaunietes meitenes audžutēvs Ivars.

Ivars
pusaudzes audžutēvs

Pirmā doma bija tāda: iekāpšu mašīnā, paņemšu ”beisboleni” un aizbraukšu, un atsitīšu viņus! Šī ir riktīga cūcība!

Aizdomas par rūpīgi nostrādātu krāpniecību

Latvijas Drošāka interneta centra vadītājai Maija Katkovskai šķiet, ka interneta darboņi nodarbojas ar labi pārdomātu krāpniecību. Katkovska norāda, ka mājaslapa ”ioutletapple.com”, kurā veikts pasūtījums, lai gan izveidota kā ārvalstu platforma, lai, iespējams, radītu uzticību, patiesībā izveidota Latvijā. Kā teic eksperte, vietnes izskats ar attēliem un kopējo veidolu aizgūts no ”Apple” vietnes, bet, visdrīzāk, tirgotājs nav oficiālais ”Apple” produkcijas izplatītājs. ”Bez Tabu” par konkrēto vietni informē ”Apple” produkcijas oficiālos izplatītājus Latvijā ”Latvijas Mobilais Telefons” un ”Tele2”, kuri apņemas neatstāt informāciju bez ievērības.

Zvanot uz mājaslapā ”ioutletapple.com” norādīto ārzemju tālruņa numuru, neviens neatbild. Tāpat mājaslapā nav atrodama sīkāka informācija par tirgotāju, kā arī, lai gan ir norādītas tādas sadaļas kā ”Shops”, ”Information”, ”Customer service”, noklikšķinot tās nav iespējams atvērt. Nospiežot uz mājaslapā izvietotajām norādēm uz tirgotāja sociālo tīklu profiliem, lietotājs tiek ”aizvests” uz ”Facebook.com” un ”Instagram” kontu ar saturu latviešu valodā. ”Instagram” konts ir tas pats, kurā tiek rīkoti konkursi.

Maija Katkovska
Drošāka interneta centra vadītāja

Pirms veicat pirkumus, pārbaudiet, cik vispār konkrētais produkts maksā citur. Ja runa ir par ”Apple” produkciju, Latvijā ir atsevišķi tirgotāji ar licenci izplatīt šo produkciju. Sazinieties ar viņiem. Iespējams, viens šāds telefona zvans ietaupīs gana daudz naudas.

No kameras objektīva vairās, “Omniva” vēršas policijā

”Bez Tabu” noskaidro, ka mājaslapas ”ioutletapple.com” un ar to saistīto sociālo tīklu pārvaldnieks ir kāds Mareks Gricjus, kurš noraida klientes pārmetumus par krāpniecību. Sarakstē ar ”Bez Tabu” un klienti viņš teic, ka sūtījumu, iespējams, izzadzis ”Omniva” darbinieks vai ļaunprātību nomelnošanas nolūkā varētu būt pastrādājusi kliente, ko kliente kategoriski noraida.

Mājaslapas saimnieks Gricjus un ”Omniva” atsakās stāties ”Bez Tabu” kameras priekšā. Pakomātu serviss ”Omniva” vērsies Valsts policijā.

Ruta Pole
“Omniva” pārstāve

”Mūsu ieskatā, šī situācija rada pamatotas aizdomas par iespējamu krāpšanu, tāpēc esam vērsušies ar iesniegumu Latvijas Valsts policijā un gatavojam iesniegumu arī Patērētāju tiesību aizsardzības centram. Visi mūsu pakomāti, kā arī loģistikas telpas ir aprīkotas ar videonovērošanas sistēmām, tādēļ detalizēti varam izsekot katram sūtījumam, tai skaitā konkrētajam. Visi šie videomateriāli ir nodoti uzraugošajai institūcijai lietas izmeklēšanai, tādēļ detalizētāku skaidrojumu izmeklēšanas interesēs šobrīd nevarēsim sniegt.”

“Influenceri” reklamē! Kā ar atbildību pret auditoriju?

”ioutlet” sociālo tīklu profilus un mājaslapu savos ”Instagram” profilos reklamējuši arī vairāki tā dēvētie pašmāju “influenceri”. ”Bez Tabu” uzrunā vairākus, bet atbildi telefonsarunā sniedz vien tīņu un jauniešu auditorijā populārā ”Youtube” personība ar pseidonīmu Laurlācis. Turpinājumā lasāms sarunas ar Laurlāci fragments.

Sarunas ar Laurlāci fragments

Laurlācis: Uzrakstīja, piedāvāja vāciņu apmaiņā pret reklāmu. Samaksa, viss normāli, kā parasti.

Žurnālists: Droši vien, zini, cik liela samaksa.

Laurlācis: To es nevaru teikt.

Žurnālists: Vai pirms sadarbības pārbaudi, ar ko sadarbojies?

Laurlācis: Pārbaudu, cik daudz varu. Tā mājaslapā man personīgi, es gan neesmu eksperts, tīri kvalitatīva. Es neesmu atbildīga. Savam menedžerim lieku to visu pārbaudīt. Nākotnē ar viņiem vairs nesadarbošos. Nevēlos ar savu vārdu reklamēt.

Ap pirkstu aptītā pusaudze uzsver, ka sekot konkrētajam ”Instagram” profilam sākusi tieši tā dēvēto “influenceru” ietekmes dēļ. Drošāka interneta centra vadītāja Katkovska jauno prātu ietekmētājiem atgādina par nepieciešamību komunicēt ar auditoriju atbildīgi.