“Eju un raudu! Kā tā var rīkoties?!” Daugavpilī ceļ traci par ielas “privatizēšanu”, to iežogojot

Roberts Blass

Autors: Roberts Blass

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

39 komentāri

Daugavpilieši, kuriem pieder īpašumi kooperatīvā “Žiguļi”, neizpratnē par desmitgadēm ilgi lietotā ielas posma iežogošanu. Šis posms ļāva krietni īsināt ceļu uz un no maģistrālās 18. novembra ielas. Nu ikdienas gaitās nākas doties pa krietni garāku apkārtceļu, kas ir apgrūtinoši gan gājējiem, gan šoferiem, jo šī ceļa segums ir krietni sliktākā stāvoklī.

Daudzi kooperatīva iedzīvotāji no un uz savām mājām un garāžām desmitgadēm ilgi devās, no maģistrālās 18. novembra ielas nogriežoties uz Gāršas ielu. Tālāk mēroja ceļu pa Gāršas ielas posmu no krustojuma ar Priežu ielu līdz Rītu ielai, kuras malās atrodas daudzi īpašumi. Šis posms uzrādās navigācijas kartēs. Sī gada pavasarī posmu nožogoja, tādējādi liedzot pārvietoties pa ierasto ceļu. Daudzi apkaimē uzklausītie ir šokēti par posma iežogošanu. Viņi vaicā – kā kāds var atņemt, privatizēt ielas posmu?

Nu iedzīvotājiem uz un no saviem īpašumiem līdz maģistrālajai ielai nākas soļot un braukt pa Rītu ielu, kas bedraina, slikti uzturēta, sūrojas vietējie. Gados vecāki apkaimē dzīvojošie, kādu te ir vairumā, sūdzas, ka īsākais ceļš allaž lieti noderējis, lai ātrāk nokļūtu līdz sabiedriskā transporta pieturām un citai svarīgai infrastruktūrai, bet nu, kad posms atņemts, garāka staigāšana ir daudz apgrūtinošāka. Tāpat vietējie norāda, ka īsākais ceļš līdz Rītu ielai noder arī operatīvajiem dienestiem, kuri jau iepriekš to izmantojuši, kad katra ceļā pavadītā minūte var būt izšķirīga dzīvību un īpašumu glābšanā.

Lai gan navigācijas kartēs konkrētais posms ir redzams un to piedāvā šoferiem ceļa īsināšanai, tā oficiāli nav iela, ielas posms, informē Daugavpils pilsētas domes Pilsētplānošanas un būvniecības departamenta vadītāja Santa Pupiņa. Tāpat Pupiņa teic, ka vietējie iedzīvotāji posmu iebraukājuši stihiski. Šis posms atrodas uz privātas zemes, ar kura īpašnieka ziņu žogs uzsliets. Kā norāda pašvaldības pārstāve, žoga izbūve nav saskaņota pašvaldībā, bet, ja žoga dokumentāciju saskaņos, tas drīkst tur atrasties.

Santa Pupiņa
Daugavpils pilsētas domes Pilsētplānošanas un būvniecības departamenta vadītāja

Navigācija tur uzrāda ielu, bet juridiski tur nav ielas. Tas ir privāts zemesgabals, kas reģistrēts Zemesgrāmatā. Servitūta tur nav, tā nav iela. Uz zemegabala nepabeigta būvniecība. Līdz šim zemesgabalu neviens neizmantoja. Acīmredzot, tur tagad notiek kaut kāda kustība, tāpēc cilvēks norobežo būvniecības laukumu. Šis posms vēsturiski iebraukāts.

Iedzīvotāji stāsta, ka iežogotajam zemesgabalam agrāk bija cits īpašnieks, bet salīdzinoši nesen uzradies jauns. Par to, ka gadiem ilgi lietotajam ceļam nav oficiāla statusa iedzīvotāji neesot zinājuši, tāpat iepriekšējais zemesgabala saimnieks neesot liedzis tur pārvietoties. Pašvaldībā norāda, ka īpašniekam nav pienākums izdabāt kaimiņiem un ļaut lietot šo zemesgabalu tikai tāpēc, ka to pieraduši darīt. Pašvaldības pārstāve Pupiņa skaidro, ka tagad nevar “sakārtot papīrus”, kā to vēlētos iedzīvotāji, lai iebraukāto posmu atzītu par oficiālu ielu.

Santa Pupiņa
Daugavpils pilsētas domes Pilsētplānošanas un būvniecības departamenta vadītāja

Lai tā būtu pašvaldībai piederoša iela, pašvaldībai būtu jāizpērk zemesgabals. Bet apgrūtināt īpašumu ar servitūtu var tikai tad, ja nav citas piekļuves. Cita piekļuve ir. Juridiski mēs nevaram piespiest zemes īpašnieku. Ja viņš labprātīgi vienojas, tad jā, bet ja nevēlas ceļu atvēlēt visiem, viņam nav tāds pienākums.

Taujāta, vai pašvaldība pienācīgi veic Rītu ielas, kas nu vienīgā ved ikdienas gaitās, uzturēšanas darbus, Pupiņa norāda, ka “daudz ir tādu ielu, kas vēl nav noasfaltētas un nav pienācīgā kārtībā. Komunālajai saimniecībai ir savs plāns. Darbs noris pēc plāna. Jebkurš pašvaldības ceļš ir jāuztur gan ziemā, gan vasarā”. 

39 komentāri